Norwegian, Copenhagen-based vocalist Natalie Sandtrov began her career by experimenting with her expressive vocals. She collaborated with noise guitarist Torgeir Hovden Standal in the duo «The Jist» (the duo only, self-titled album was released on Va Fongool, 2014) and flirted with electronics on her debut solo album «Pieces of Solitude» (Va Fongool, 2015). «Freedom Nation» suggests a totally different side of Sandtrov, now a skilled and politically-aware songwriter.
Sandtrov describes «Freedom Nation» as an album focused on«many forms of loneliness in both a negative and positive sense… imbued by a dark and melancholic mood». This dense, dark atmosphere correspond well with the eight songs, all comment on urgent worldly issues as the refugee crisis, human rights defeat and oppression. This project began to form after Sandtrov received the Sparebank1 Jazz Talent award at the 2016 edition Molde International Jazz Festival. She premiered «Freedom Nation» songs on the main stage of the 2017 edition of the Molde Festival and recorded the songs in the idyllic surroundings of the small Norwegian island Giske on February, 2017.
Sandtrov delivery still stresses her distinct colored vocals and her unique phrasing, but now her expressive vocals are embraced by the primal, almost danceable grooves of partner-drummer Ole Mofjell, the synths layers of Mathias Holm Jørgensen, the screaming guitar of Eirik Havnes and tortured saxophone of Jonas Flemsæter Hamre. The songs format highlight even further Sandtrov natural gift to sketch fragile, emotional moods with her passionate, compassionate conviction. There are fleeting moments that brings to mind Sandtrov roots in jazz and free-improvisation of previous projects, especially on the short instrumental «North», but Sandtrov new incarnation is charged by a higher mission.
«Freedom Nation» mission has an immediate effect. Sandtrov and her band succeeds to tempt us, the listeners, to move with her. Move with the infectious, driving pulse of these songs. But as we surrender and begin to chant the songs lyrics, we are inevitably motivated to keep on acting. Fully aware, as Sandtrov, how privileged and free we are are. Still, like her, we feel the urge to act, even if it is only a shout, still a shout that defies the threatening darkness.
Eyal Hareuveni
……..
Vokalisten Natalie Sandtorv kommer fra Ålesund, på Nordvestlandet i Norge, rett sør for Molde. De senere årene har hun hatt tilhold i København, sammen med trommeslageren Ole Mofjell, som også medvirker på hennes andre (?) soloplate, «Freedom Nation».
Sandtorv er en allsidig artist, som trives godt innenfor det fritt improviserte landskapet, like godt som i det mer rocka, som vi møter på denne platen.
Med seg i bandet, har hun, ved siden av Ole Mofjell på trommer, Jonas Hamre på saksofon og elektronikk, Mathias Holm på synth, piano og voice, Erik Havnes på gitarer, elektronikk og objects og Tor Haugerud på trommer og perkusjon på en låt.
Vi får 10 låter, som jeg antar er skrevet av Sandtorv (ingenting er nevnt i coveret). Gjennomgående er musikken rocka med Sandtorvs stemme litt for skjult i miksen, etter min mening. Men det har kanskje vært meningen med innspillingen, at musikken skal være en helhet, uten at det skal være Sandtorv med komp. Og det synes jeg hun (eller de) har fått til på en god måte. Men av og til hadde jeg håpet at hennes fine stemme hadde skint litt mer gjennom. For hun har unektelig en stemme som tåler å stå i front. Sandtorv er en åpenbar alt, derfor trenger stemmen også å «skinne» litt for å nå helt gjennom det litt mørke og dystre bakteppet. Men heldigvis er tekstene trykt i coveret, så det er ikke noe problem å følge med i hva hun synger.
Bandet låter hele veien tett og fint, og ligger i det litt mørke landskapet. Jeg kan godt forestille meg denne musikken som soundtrack til en «scary movie» hvor mye foregår inne i en mørk skog. Og lukker du øynene mens du hører musikken, så dukker det opp en rekke bilder og små filmsnutter med urskog, tåke og litt skumle skygger bak trærne. Men etter hvert som platen skrider fram, kommer også Sandtorvs stemme tydeligere fram, som i min favoritt «Higher Rituals (intro)» og «Higher Rituals», som er to lekne låter, hvor Sandtorvs lysere sider også kommer godt fram.
Jeg føler at Sandtorv og musikerne har lykkes med å lage den platen de gikk i Ocean Studio på Giske, ikke langt fra fødebyen, for å lage. Hele veien gjennom er musikken og tekstene gjennomtenkte og fine, og det skulle ikke overraske meg mye, om denne platen kommer til å bli en skikkelig salgssuksess, særlig hos den delen av det platekjøpende publikum som liker den litt mørkere og eksperimentelle musikken som ligger i grenselandet mellom rock, impro og jazz.
Mitt tips til den som vil sjekke ut hva Sandtorv har begått på plate: Bruk tid. Lytt til den flere ganger, så vil du oppdage at den vokser som en sort tulipan som sakte, men sikkert slår ut i full blomst.
Jan Granlie
Natalie Sandtorv (v), Ole Mofjell (dr), Jonas Hamre (s, elec), Mathias Holm (synth, p, v), Erik Havnes (g, elec, objects), Tor Haugerud (dr, perc)