Den norske pianisten Oddgeir Berg og hans trio, bestående av bassisten Karl-Joakim Wisløff og trommeslageren Lars Berntsen, har på mange måter gått litt under radaren for denne anmelderen den senere tiden., selv om deres tre foregående plater, Before Dawn (2018) (anmeldt HER), In The End Of The Night (2019) (anmeldt HER), og juleplaten Christmas Came Early (2021), (anmeldt HER) alle på Ozella Music.
Og nå er de tilbake med en enda bedre innspilling, hvor Berg står for alle de ni komposisjonene, og hvor jeg føler trioen beveger seg enda nærmere svenske Esbjörn Svensson Trio (e.s.t.) enn tidligere. Innspillingen er gjort i Bonker Studio i mars 2020, så det er ikke rykende fersk musikk vi får servert. Men det spiller ingen rolle, for jeg synes musikerne har tatt noen steg i riktig retning med denne innspillingen.
Berg skriver fine temaer, som varierer fra det litt typisk «norske» og skandinaviske, til mer rocka låter, som den relativt heftige «Lucky Be Happy», hvor Børge-Are Halvorsen gjester på tenorsaksofon, og hvor stemningen brytes temmelig kraftig, men ikke uten at vi kan gjenkjenne Bergs komposisjonsgrep. Dette er et relativt kort intermesso, før de er tilbake i det akustiske med den fine «Happy Morning», hvor Berg alternerer mellom akustisk piano og el.piano, og vi får en fin bass-solo fra Wisløff.
I den relativt funky starten på «Psalmish», høres det ut som de skal gå enda en vei, men finner raskt tilbake i det nordiske med fint triospill, og nærheten til e.s.t. blir påtagelig. Det er litt funk i kompet, og særlig i trommespillet, og det virker som om Berg med kjempe med nebb og klør for å holde låten innenfor det nordiske. Og denne kampen fungerer fint, og låten blir ett av høydepunktene på platen, før vi får «Sunday Mood», som er tyngre i anslaget enn jeg føler det en søndag i sengen. Men det er en fin komposisjon hvor de tre får mye ut av låten.
«Scenes From a Movie» starter med bassen, før de andre kommer inn, i nok en e.s.t.-inspirert sak. En variert og fin sak, før vi får «Bring On The Night», som tar oss tikbake til det funky og rocka. Og stemningen blie en helt annen enn på de fleste andre låtene. Pianoet er nok litt preparert innimelolom, men det gjør ingenting. Og her får Berntsen «herje» nesten som han vil bak trommene.
Så avrunder de med «Post Mortem», som er mer «høytidsstemt» og nesten litt kirkelig, selv om lydbildet kanskje ikke er det som fungerer best i en kirke med mye akustikk. Fint akkordbasert pianospill og bass og trommer som var de hentet direkte ut fra e.s.t.
Dette er blitt en fin plate fra de tre. Berg lager fine komposisjoner, og de tre musikerne samarbeider og kommuniserer fint gjennom de forskjellige «stemningene».
Jan Granlie
Oddgeir Berg (p, keys), Karl-Joakim Wisløff (b), Lars Berntsen (dr), Børge-Are Halvorsen (ts)