Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

ROXANA AMED

«Unánime»
SONT MUSIC | LATIN, 19658082

Vokalisten og komponisten Roxana Amed er født i Buenos Aires. Hun har vært bosatt i USA siden 2013, og blir av kolleger, publikum og kritikere ansett som en av de viktigste stemmene på den argentinske jazzscenen, som blander argentinsk folk og rock med jazz. Hun har før denne nye utgivelsen, utgitt åtte album og en DVD, åtte produksjoner som viser hennes allsidighet som musiker: «Limbo» (2004), «Entremundos» (2006), «La voz más allá», som er konsertopptak og liveopptak i studio (DVD, 2009), «Cinemateca finlandesa», en duoinnspilling med pianisten Adrian Iaies (2010), «Inocencia», tilegnet til argentinsk folk (2011), «La sombra de su sombra» med Frank Carlberg, og med originale dikt av Alejandra Pizarnik (2013), «Instantáneas», med låter innspilt live i studio, ett opptak med intime versjoner i små ensembler (2019), og hennes forrige, «Ontology», hvor hun blandet jazz med et argentinsk repertoar (anmeldelsen kan du lese HER).

Etter «Ontology» fikk hun et viktig oppsving i karrieren, og på sin nye utgivelse feirer hun arbeidet til flere nyværende og historiske låtskrivere fra Latin-Amerika, pluss Miles Davis, Edward Perez og Martin Bejerano.

Hun samarbeider med sine faste musikere, pluss et knippe gjester, som Chucho Valdes på piano, Ninõ Josele på gitar, Pedro Aznar på vokal og el.bass, Chico Pinheiro på gitar, Julio Reyes Copello på piano, Tony Succar på cajón og Linda Briceño på vokal og flygelhorn.

Og de starter med Miles Davis’ «Flamenco Sketches» hvor hun har med Niño Josele på gitar i en fin versjon, som skiller seg fra Miles sin, men som får et større preg av «latin» i seg. Og de fortsetter med Luis Alberto Spinettas «Nueva Luna, Mundo arjo», og vi havner midt i den ytterst behagelige utgaven av latinmusikk. Hun synger med en behagelig stemme, som passer perfekt inn i stemningen vi som aldri har vært på kontinentet ønsker. Her får hun selskap av bassisten Pedro Aznar, som leverer en litt for typisk solo, slik altfor mange al.bassister gjør om dagen, før vi får en rekke fine, latinlåter som beviser at Amed er en utsøkt tolker av denne musikken. Gjestene kommer på rekke og rad, men det er soliditeten i hennes eget band som gjør at hun trives i dette selskapet. Selvsagt gjør det seg med pianisten Chucho Valdes i Ignacio Cervantes fine «Los Tres Golpes» og i Cervantes og Ameds «Adiós a Cuba» som avslutter platen. Det er heller ikke noe å utsette på fremføringen av Egberto Gismonti og Geraldo Carneiros «Agua y vino» hvor vi får fint gitarspill av Chico Pinheiro, eller pianisten Martin Bejeranos «Dos Tribus», eller noen av de andre fremføringene.

For den som er ute etter å forlenge sommeren, er dette en plate man skal vurdere å gå til anskaffelse av. For jeg kan vanskelig tenke meg hyggeligere musikk for å få de siste resten av sommersolen sammen med en grønn drink og hyggelig selskap.

Jan Granlie

Roxana Amed (v), Martin Bejarano (p), Mark Small (s, cl), Tim Jago (el.g), Edward Perez (b), Armando Gola (b), Ludwig Afonso (dr), Chucho Valdes (p), Ninõ Josele (g), Pedro Aznar (v, el.b), Chico Pinheiro (g), Julio Reyes Copello (p), Tony Succar (cajón), Linda Briceño (v, flh)

Skriv et svar