Slovenian guitarist Samo Šalamon grew up listening to Norwegian double bass master Arild Andersen playing on Early ECM seminal albums with Jan Garbarek and Terje Rypdal, and to American master drummer Bob Moses playing on another classic ECM album, Pat Metheny’s «Bright Size Life» (1976). The first album of this trio was recorded when Moses, Andersen and Salamon were in different locations due to the Covid-19 restrictions, but it feels like all were playing in the same room. Moses recorded first nine solo pieces, Andersen added the bass parts and Šalamon concluded the session, produced, mixed, and mastered it. It was a dream that came true for Šalamon, and this dream may evolve even further as this trio is going to tour Europe this autumn.
The opening track «Tell Yourself» find the trio still searching for the right dynamics and its spacious interplay is still hesitant, as Moses insists on being the wild card of this session. But already on the second piece, «Rooms of Clouds» the trio employs its spacious, reserved dynamics and distills poetic, conversational dynamics that pay its dues to the Nordic ECM legacy. The trio refuses to settle on that familiar vibe and Šalamon ups the tension with his distorted-laden guitar on «The Golden Light of Evening» and clearly enjoys taking a Ralph Towner-like role (another close collaborator of Andersen) on the playful song «You Take My Arm», led by Andersen. You can not resist Andersen’s warm, melodic touch, the natural command of his instrument, the way he anchors the chaotic percussive playing of Moses and the sparse playing of Šalamon in coherent textures, or the immediate affinity of Šalamon with him.
The album ends with the three covers. Andersen’s «Little Song» (originally recorded on Masqualero’s «Re-Enter», ECM, 1991) has such a beautiful theme, and Andersen sings it majestically with his bass, while Šalamon repeats the theme gently and only Moses insists on a monotonous rhythmic pattern. Šalamon sets Moses’ «Pure and Simple Being» (originally recorded on Moses’ «Father’s Day B’hash», Sunnyside, 2009) in a light breezy mode. And the trio enjoys playing at full power on Albert Ayler’s iconic «Ghosts» (originally recorded for «Love Cry», Impulse!, 1968), with Šalamon and Andersen repeating together Ayler’s gospel-ish fanfare, and Andersen adds a melodic spin to Alan Silva’s bass playing on the Ayler’s album.
Eyal Hareuveni
……….
Samo Šalamon regnes som en av de mest talentfulle og interessante unge gitaristene og komponistene som har dukket opp på jazzscenen de senere årene. Han ble valgt av magasinet Guitar Player som en av de 10 «hotteste» nye gitaristene i verden. Så langt har han gjort mer enn 300 komposisjoner og spilt inn 35 album på plateselskapene Clean Feed Records, Fresh Sound New Talent, NotTwo Records, Splasch Records, SteepleChase med flere. Så langt har han spilt, samarbeidet, turnert og spilt inn med navn som Howard Levy, Paul McCandless, John Hollenbeck, Mark Turner, Michel Godard, Drew Gress, Tony Malaby, Mark Helias, Tom Rainey, Tim Berne, Donny McCaslin, Gerald Cleaver, John Hebert, Francois Houle, Julian Arguelles, Tyshawn Sorey, Bruno Chevillon, Stefano Battaglia, Christian Lillinger, Pascal Niggenkemper, Mikkel Ploug, og en haug med andre. Dette kan tyde på at vi har med en svært «ivrig» musiker å gjøre, som hele tiden går nye veier for å finne nye samarbeidspartnere. Tidligere har vi anmeldt to av hans plater, «Dolphyology: Complete Eric Dolphy for Solo Guitar», en plate som er anmeldt HER, og et duosamarbeid med den danske gitaristen Hasse Poulsen, på platen «String Dancers», som er anmeldt HER.
Og nå har han vært i studio sammen med den norske bassisten Arild Andersen og den amerikanske trommeslageren Ra Kalam Bob Moses, for å gjøre ni åter, hvor de fleste er laget av de tre musikerne i fellesskap, pluss at Andersen har bidratt med «Little Son», som er å finne på Masqualeros ECM-utgivelse «Re-Enter» fra 1991, pluss at Moses har skrevet en, og så avslutter de med Albert Aylers «Ghosts».
Og allerede fraa start, i den kollektive «Tell Yourself», kommer de tre sine musikalske særegenheter godt fram. Šalamons fine og tekniske gitarspill, som her har mye av Pat Metheny i seg, Andersens svært typiske, syngende og tunge basslyd og Moses perkusjonsaktige trommespill.
Og slik får vi det gjennom de ni komposisjonene. Jeg kjenner ingen med samme basslyd som den Andersen har personifisert, og med Moses lekne og energiske trommespill, blir dette det perfekte «bakteppe» for Šalamons gitarspill, som etter åpningslåta blir mer personlig. Innimellom nærmer han seg nesen det heavy gitarspillet, mens han i et par av låtene, der hvor han plukker fram den akustiske gitaren, nesten nærmer seg Ralph Towner. Og Andersens «Little Song» får en annerledes tolkning her enn hvordan det låt med Masqualero tilbake i «halv-femserne». Og det er spennende å høre denne låta i ny innpakning, med Andersen og Šalamon i front, og med Moses sitt trommespill, som ligger omtrent så langt fra Jon Christensens spill med Masqualero det er mulig å komme.
Og Albert Aylers avslutningslåt, «Ghosts» har mye av energien til Ayler i seg, samtidig som det det blir noe særeget og nytt. Og Andersens bass-spill er strålende på denne låta, samtidig som Moses tilfører enormt mye energi i låten.
Dette er blitt en fin plate fra tre musikere, hvor to er å regne som veteraner, mens «jyplingen» i bandet følger de to veteranene til døren med strålende spill.
Jan Granlie
Samo Šalamon (g), Arild Andersen (b), Ra Kalam Bob Moses (dr, perc)