Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

SOMMER / HENRIKSEN / LUNDBERG

«Sounds & Sequences»
APRIL RECORDS, APR137CD

Sounds & Sequences is the second installment of Danish drummer Daniel Sommer’s Nordic Trilogy, a project aiming to capture and document Nordic improvisation today from various angles and perspectives, which began with As Time Passes with Norwegian double bass master Arild Andersen and British guitarist Rob Luft (April, 2024). The second installment of the trilogy features Norwegian trumpeter-electronics player-vocalist Arve Henriksen and Swedish double bass player-electronics player-sound engineer Johannes Lundberg, who recorded the album at his own Studio Epidemin in Gothenburg, during several sessions between March 2022 and December 2023.

Sounds & Sequences contrasts the debut installment of the trilogy with its focus on vulnerability, intuition, and the subtle dialog between the acoustic instruments and the electronics. The atmosphere leans toward a chamber-ambient one. The eleven short pieces were refined from the trio’s many sessions where Sommer, Henriksen and Lundberg just played and improvised «without a set end goal or clear direction». These pieces were later edited into cohesive, poetic and story-like statements with form, narrative and direction, just like the immediate and organic dynamics of a live trio performance.

Henriksen’s spacious, instant trumpet melodies set the ethereal spirit of Sounds & Sequences, intensified by Lundberg’s bowed double bass harmonics and Sommer’s grooves and textural drumming approach. This refined spirit was spiced with touches of distortion, delays and reverbs and overtone singing. Sommer, Henriksen and Lundberg delivered with this album a fresh perspective of Nordic improvisational aesthetics in which the drums and the drummer act as the medium for the music, shaping both the moment and the flow of time, rather than the other way around.

Eyal Hareuveni

……….

Den danske trommeslageren , Daniel Sommer, har tydeligvis bestemt seg for at et samarbeid med norske musikere er en god idé. Forrige gang han utga plate, var det med den norske bassisten Arild Andersen og den britiske gitaristen Rob Luft, og platen As time passes, som vi anmeldte i juni i år (https://salt-peanuts.eu/record/arild-andersen-daniel-sommer-rob-luft/). Nå har han samarbeidet med trompeteren og vokalisten Arve Henriksen og den svenske bassisten Johannes Lundberg. Og begge disse trakterer også elektronikk på platen.

På slike utgivelser synes jeg det er interessant å vite hvem som har laget hvilke låter, og det er mulig at det nevnes i coverteksten til Michael Tucker. Men på CD-versjonen jeg har fått tilsendt, er skriften såpass liten, at mine gamle «glugger» ikke klarer å lese hva han har skrevet. Men jeg klarer få med meg at dette er andre del i en trilogi, hvor Sommer sier at han ikke vil lage tre trioer med samme musikk, men at han ønsker å gi sin og medmusikernes versjoner av det skandinaviske musikklandskapet. Og i de fleste musikalske sammenhenger hvor vi finner Henriksen, kanskje med unntak av Supersilent, er det alltid et skandinavisk landskap musikken beveger seg i.

De starter med «Vejen til Epedemin», en låt hvor vi igjen stifter bekjentskap med Henriksens særegne måte å spille neddempet og fin trompet på. Og sammen med elektronikken og Sommers relativt løse trommespill, blir dette en fin og drømmende åpning. De forsetter med «Hey, Superhero», hvor igjen Henriksen er i front, med fint bass-spill fra Lundberg og løst, og nesten Jon Christensen-aktig trommespill. Dette er en låt som (nesten) like gjerne kunne vært på en plate fra Henriksen, det er bare medspillerne som gjør mer ut av seg, enn vi kan forvente på en Henriksen-utgivelse. Men fint er det!

Så følger «Skyggespil» hvor elektronikken tar stor plass i starten før trompeten kommer inn slik vi kjenner det. «Trumsolo» er akkurat det – en trommesolo – og varer kun rett i underkant av to minutter, hvor Sommer får vist seg fram som en slags arvtager etter Christensen med løst og fint spill, før vi igjen er inn i et slags «Henriksen-land».

All musikken er lyrisk og fin, med Henriksens særegne trompetspill i front. Men i motsetning til alle soloplatene til Henriksen, får vi her et løsere og samtidig mer bastant «komp». Særlig legger man merke til trommespillet til Sommer, som beveger seg et godt stykke utenfor de prosjektene vi vanligvis hører han i i Danmark. Lundberg er en bassist som passer fint inn i settingen, med relativt tungt og fint spill både med og uten bue. Og han og Sommer legger et litt nytt og fint grunnlag for Henriksens improvisasjoner.

Dette er Sommers andre del av en nordisk trilogi, og det skal bli spennende å se hvem som er den neste norske musikeren han skal samarbeide med. Jeg har flere forslag, men velger å overlate valget til Sommer selv.

Men dette er blitt en fin utgivelse og et utmerket samarbeid mellom de tre skandinaviske land (selv om Henriksen er bosatt i Sverige). Musikken er gjennomgående lyrisk, spesielt med Henriksen i front. Men det er en friskhet i kompet som gjør denne utgivelsen til noe mye mer enn en plate med Arve Henriksen med komp.

Jan Granlie

Daniel Sommer (drums), Arve Henriksen (trumpet, voice, electronics), Johannes Lundberg (double bass, electronics)