Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

TAMARA OBROVAC QUARTET

«Ulika»
UNIT RECORDS UTR 4529

Tamara Obrovac er sangerinne og fløytist med arnested i Kroatia. Hun har sin bakgrunn i jazzen, men har den senere tiden forsket mer og mer på si hjemlige folkemusikk, noe innspillingen «Ulika» er et godt bevis på. Og når musikerne hun omgir seg med, spiller instrumenter man forbinder med streite jazzensembler, så blir dette nok en fin kombinasjon av jazz og folkemusikk. Om det gjøres på folkemusikkens eller jazzens premisser er jeg ikke sikker på, men uansett så låter det interessant, litt ukjent terreng for oss nordboere, og viser fire musikere med stålkontroll.

«Ulika» er for øvrig navnet på Tamaras bestemor, som platen tydeligvis er tilegnet. Og noen bedre hyllest enn dette, er det vel egentlig vanskelig å få.

Sammen med Tamara møter vi Matija Dedic som spiller fint og neddempet piano, med fine, men ikke oppsiktsvekkende soloer (med unntak av en strålende vakker solo på «Vinova loza» og en nydelig åpning på femtesporet «joh»), bassisten Ziga Gaolob og trommeslageren Krunoslav Levacic, som alle tre komper Tamara på en utmerket måte. Bassist Gaolob har en fin og tørr tone i instrumentet som passer denne musikken, mens trommeslageren Levacic følger Tamara til målstreken med rytmisk og fint spill. Han beviser hele veien at han er utstyrt med kjempestore ører, for han følger vokalen som en skygge hele veien.

Obrovac er også en utmerket fløytist, noe vi får gleden av å høre i fjerdelåta «Vinova loza» (vinen). Det er ikke ofte jeg skryter av fløytister, men her synes jeg Obrovac overbeviser med sin trefløyte. Vakkert.

All musikken er lyrisk og fin. Melodiføringene ligger i samme område som for eksempel Elina Duni, hun synger på sitt lokale språk, men heldigvis er tekstene oversatt til engelsk, så det er ingen problemer med å følge med, hvis det er hovedhensikten.

Å komme fra Kroatia betyr at du har en litt annen bakgrunn enn de fleste av oss her oppe i det kjølige nord. Jeg synes det er lett å høre en sårhet i Obrovacs måte å synge, noe som kan skyldes bakgrunnen i Kroatia, men innimellom viser hun seg også fra en lysere side, særlig der hvor folkemusikktradisjonen har overtaket.

Dette er blitt ei svært vakker plate, fra en musiker og et landskap man ikke hører alt for mye fra når det gjelder jazzmusikk. Men jeg er ikke i tvil om at Tamara Obrovac er en vokalist og sanger vi kommer til å høre mye mer fra. Anbefales!

Jan Granlie

Tamara Obrovac (v), Matija Dedic (p), Ziga Golob (b), Krunoslav Levacic (dr)

Skriv et svar