Pianisten og komponisten Yelena Eckemoff startet sin karriere som klassisk pianist i Russland. Hun utviklet sitt talent til også å innbefatte jobbing med jazz og rock, og gjorde gjennom flere år konserter innenfor klassisk, moderne jazz og rock. Hun forlot Russland i 1991 og bosatte seg i USA, hvor hun startet en karriere som selvstendig artist. I løpet av årene har hun gjort en rekke innspillinger med egen musikk på selskapet I&H Production.
I de senere årene har hun vendt øynene mot Skandinavia, hvor hun har utviklet et samarbeid med flere nordiske musikere, og på hennes tre seneste plateproduksjoner, som vi har fått tilsendt, hører vi henne med Mats Eilertsen (b) og Marilyn Mazur (dr, perc) på «Forget-me-Net», Mads Vinding (b) og Morten Lund (dr) på «Grass Catching the Wind» og på hennes seneste, som vi tar for oss her, med Tore Brunborg (s), Arild Andersen (b) og Jon Christensen (dr) på «Everblue». I tillegg har hun gjort platen «Glass Song» med Andersen og Peter Erskine og «Lyons» med Andersen og Billy Hart, samt et samarbeid med Mark Turner, Joe Locke, George Mraz og Billy Hart på «A Touch of Radiance».
Når man hører Eckemoffs komposisjoner og anslag på pianoet, så kan vi forstå hvorfor hun samarbeider med musikere fra Skandinavia. Hennes spill og tankemønster er veldig skandinavisk. Hun skriver ytterst lyriske melodier, og samspillet med Brunborg, Andersen og Christensen er det optimale for hennes musikk.
Brunborg er den fødte lyriker på saksofonen, Andersens basslyd er det ingen andre som kopierer og bakerst, Christensen, med sitt særdeles spesielle og særegne trommespill.
Dette er tre lydhøre herrer, som helt naturlig glir inn i hennes musikk (eller er det muligens omvendt), og det hele kan lett oppfattes som ytterst nordisk.
Vi får ti fine, lyriske låter, hvor alt, med unntak av Andersens «Prism» er skrevet av kapellmesteren. Hun har en fin teknikk, og ligger ikke langt unna Bobo Stenson i uttrykket.
Platen er innspilt i Rainbow Studio i Oslo med magikeren Jan Erik Kongshaug bak spakene. Og da vet vi jo at stemningen og lyden blir den beste.
«Everblue» er blitt en vakker innspilling, som bør åpne opp for en rekke spillejobber for Yelena Eckemoff i Norden og Europa, for dette er musikk som det europeiske publikum vil elske.
Jan Granlie
Yelena Eckemoff (p), Tore Brunborg (s), Arild Andersen (b), Jon Christensen (dr)