Nye skiver og bĂžker


flere skiver og bĂžker...

VĂ„re podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bĂžr ha


flere anbefalte skiver...

VĂ„re beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

PĂ„ skive

YONATHAN AVISHAI

«Shapes & Sounds»
JAZZ&PEOPLE, JPCD824005

Fem Ă„r etter utgivelsen av albumet Joys and Solitudes pĂ„ ECM, er pianisten Yonathan Avishai tilbake pĂ„ jazz&people, plateselskapet som oppdaget ham. Musikeren feirer med denne utgivelsen tiĂ„rsjubileum med trioen, hvor vi finner Yoni Zelnik pĂ„ kontrabass og Donald Kontomanou pĂ„ trommer, Vi fĂ„r Ă„tte komposisjoner, seks originale lĂ„ter av Avishai, den tradisjonelle «When You’re Smiling» av Fisher, Goodwin og Shay, pluss Leo FerrĂ©s «La MĂ©lancolie», som avslutter albumet.

Og allerede fra starten i lÄten «Musicians!», forstÄr vi hvorfor han tidligere har sluppet gjennom nÄlÞyet hos ECM. For dette er musikken som passer fint inn i katalogen til Manfred Eicher. Dette pÄ tross av at den musikken de tre fremfÞrer har adskillig mer rÞtter i musikken fra Midt-Østen enn de fleste pianotrioer pÄ det tyske selskapet. NÄ vet jeg ikke hvilket forhold Avishai har til makteliten i Israel, men skal man dÞmme etter temperaturen i musikken, har jeg en mistanke om at de tre ikke akkurat stÄr i bresjen for fanklubben til Benjamin Netanyahu og hans «rÊvediltere».

For dette er lyrisk og vakker musikk, fremfĂžrt av tre utmerkede musikere, hvor man, ved siden av Avishai, legger spesielt merke til det fine bass-spillet til Yoni Zelnik. Jeg har en fornemmelse av at musikerne holder til i Paris, og i flere av de lyriske lĂ„tene, kan man nesten se sola stikke gjennom tĂ„keskyene fra hĂžyden oppe i Montmartre. I tredjesporet, «The Best Intentions» fĂ„r vi en medley med Steve Lacys «No Baby» og Neiburg, Daugherty og Reynols «I’m Confession’ (That I Love You)» med fint spill fra alle tre, med bass-spillet som ekstra pluss. Begge i et litt moderne, og ECM’sk balladelandskap, fĂžr det friskner litt til i standarden «When You’re Smiling» endrer det seg litt. Her fĂ„r vi en fin og svingende versjon, hvor samspillet er utmerket, og hvor piano og bass gĂ„r nydelig sammen, og versjonen fremfĂžres upĂ„klagelig, men en fin tolkning i pianoet over et drivende og fint komp.

Deretter fĂžlger tre lyriske komposisjoner av pianisten, «The Longest Seconds», som kanskje er platens mest eksperimentelle komposisjon, og som ville gĂ„tt rett inn i ECM-katalogen, «Prayer», som er akkurat det – en lyrisk og fin bĂžnn av en ballade, og «The One Who Smiles», som svever fint av gĂ„rde, fĂžr de avslutter med «La MĂ©lancolie», som er en, ja, melankolsk og lyrisk, og nesten barnlig komposisjon som er en vakker sak, og sĂ„ passer perfekt som avslutning pĂ„ en sen kveld pĂ„ jazzklubb i en av Paris sine bakgater.

Shapes & Sounds er blitt en fin og tilbakelent plate i de beste ECM-tradisjoner. Og, i og med at platen er utgitt av andre enn ECM, sÄ slipper vi den typiske «ECM-lyden», noe som merkes i det Äpne, klare og fine lydbildet.

Jan Granlie

Yonathan Avishai (piano), Yoni Zelnik (double bass), Donald Kontomanou (drums)