Mer musikk fra NoBusiness sin serie «Chap Chap serties», og denne gangen med to ytterst spennende musikere fra Japan. Yūji Takahashi (高橋 悠治) født 21. september 1938 er komponist, pianist, kritiker, dirigent og forfatter. Han studerte under Roh Ogura og Minao Shibata ved Toho Gakuen School of Music. I 1960 debuterte han som pianist ved å fremføre Bo Nilssons «Quantitäten». Han mottok et stipend fra The Ford Foundation for å studere i Vest-Berlin under Iannis Xenakis i 1962 og ble i Europa til 1966, og senere dro han til New York på grunn av et Rockefeller Foundation-stipend fram 1972. Han grunnla ‘Suigyu Gakudan’ (Water Buffalo band) i 1978 for å gjøre internasjonale protestsanger kjent, særlig med utgangspunkt i Thailand, men hovedsakelig asiatiske sanger, som ble publisert i det månedlige tidsskriftet Suigyu Tsushin.
Som pianist har han gjort en lang rekke moderne, klassiske verk, så som alle verkene til Arnhold Schønberg, Anton Webern og Alban Berg,musikk av Messiaen, John Cage, Cornelius Cardew, og flere andre samtidsmusikalske mestere, samtidig som han også har gjort Johan Sebastian Bach sin The Art of the Fugue, Eric Saties soloverker og Rossini.
Yoshisaburo «Sabu» Toyozumi (豊住芳三郎) ble født i Yokohama i 1943, og er en av den lille gruppen av musikalske pionerer som utgjorde den første generasjonen som spilte fri improvisasjonsmusikk i Japan. Som improviserende trommeslager spilte han konserter og spilte inn plater med mange av nøkkelfigurene i japansk frimusikk inkludert de to hovedfigurene i den første generasjonen, Masayuki Takayanagi og Kaoru Abe fra slutten av 1960-tallet og utover. Han er en av svært få i denne kretsen som fortsatt lever og er engasjert i å spille denne musikken i dag. Toyozumi er med på en rekke innspillinger med mange av de mest spennende japanske og internasjonale improvisasjonsmusikerne, som Derek Bailey, Mototeru Takagi, Misha Mengelberg, Peter Brötzmann, Keiji Haino, Otomo Yoshihide, Tom Cora og Fred Van Hove. I 1971 ble han det eneste ikke-amerikanske medlemmet av Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM)), og han dedikerte sin første plate som leder, Sabu – Message to Chicago, til komposisjoner av AACM-medlemmer, og turnerte i 1992 og spilte inn med AACM-trompetisten Wadada Leo Smith. Han har tidligere også gjort duoplaten Hokusai med saksofonisten Mats Gustafsson, en plate som er anmeldt HER.
På dette møtet fra 16. mars 1998 fra Yamaguchi City i Japan får vi to fritt improviserte «strekk» fra de to: «Lovely Silver 6000 km», som er en ettertenksom og mediterende sak, hvor de to tar seg god tid, de bruker pausene i muisikken som elemter i improvisasjonen, og innimellom svinger det relativt godt fra de to, selv om musikken er omtrent så langt fra den musikken vi vanligvis regnes som svingende. Takahashis pianospill har nær tilknytning til mye av det vi har hørt fra Misha Mengelberg, mens Toyozumi spiller relativt gjentagende på tam-tam. Men selv om dette er relativt «fremmed» musikk fascineres jeg av hvordan de to kommuniserer og bringer den mer tradisdjonelle jazzen inn i sitt originale, musikalske landskap.
Det andre sporet har fått tittelen «Shoulder Blade and Hip Joint» og er, om mulig, enda mer «utsvevende og fri. Her er det Toyozumis bruk av trommer som leder an, og jeg før en følelse av at dette kunne vært musikk svenske Sven-Åke Johansson kunne ha laget. Og når Takahashi kommer inn, er dette som et møte mellom Johansson og Sten Sandell eller Mengelberg. Pianomusikken er repeterende med et pianospill som, når man følger nøye med, utvikler seg ørlite fra repitisjon til repitisjon, og innimellom tar de seg en liten pause for å gå løs på en ny idé. Noe kan nesten høres ut som noe Edvard Grieg har laget, andre ting noe som kan ligne på Thelonious Monk, Mengelberg, Alexander von Schlippenbach eller andre med de samme ideene.
Dette er blitt en original og spennende innspilling, som NoBusiness skal ha stor takk for at de har utgitt. Hvis ikke hadde vi aldri fått muligheten til å høre disse to spennende musikerne.
Jan Granlie
Yuji Takahashi (p, perc), Sabu Toyozumi (dr, perc)