Så snakker vi kun få timer før årets Vossa Jazz blåses i gang fredag. Åpningen i år blir foretatt av forfatteren Randi Fuglehaug, som har markert seg, i alle fall på Vestlandet, med kriminalromanen «Tonedød». Dette skjer i trygge og velkjente rammer, hvor Jørn Styve blåser Per Indrehus sin tradisjonelle åpningsfanfare, før vi får åpningskonsert med ensemblet Siwan ledet og organisert av pianisten og keyboardisten Jon Balke.
Vi har fulgt litt med i kulissene de siste dagene, og jeg tror aldri jeg har observert en såpass rolig og sindig atmosfære på festivalkontoret, som det har vært de siste dagene på Vossa Jazz-kontoret, rett over gaten for Park Hotell.
Tingingsverket
Og siden det har vært stille og fredelig, og alt har sett ut til å være under full kontroll og i skjønneste orden hos festivalsjef Trude Storheim og kontorleder Kari Trana, tok vi i går en tur ut til Voss Folkehøgskole for å overvære litt av øvingen til årets tingingsverk.
I år er det pianisten og komponisten Andreas Ulvo (hovedbildet) som har fått det ærefulle oppdraget å sette sammen et drømmelag til Tingingsverket. Med i prosjektet «Vindall», har han med seg Helga Myhr på hardingfele, Håkon Aase på fiolin, Giovanna Pessi på barokkharpe, Tanja Orning på cello, Mats Eilertsen på bass og Helge Andreas Norbakken på perkusjon.
Ulvo er født den 22. juli 1983 og kommer fra Eidskog, ikke langt fra svenskegrensa i Innlandet fylke. Han har bachelor og mastergrad fra den utøvende jazzlinja ved Norges Musikkhøgskole, og er mest kjent for sine to band, Eple Trio mog Ulvo Ensemble. Men han har også gjort flere soloprosjekter, i tillegg til at han har jobbet med Shining, Mathias Eick, Ingrid Olava, Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra, Frøy Aagre, Karl Seglem, Sigurd Hole og Frode Haltli, Marit Larsen og Thom Hell i tillegg til en hel rekke andre samarbeid. Så det er en allsidig musiker som har fått oppdraget denne gangen.
Jeg opplever Ulvo som en melankoliker når det gjelder det musikalske. Hans tonespråk er nok preget av det landskapet han kommer fra, hvor den finske tradisjonen står relativt sterkt. Men ved å lytte til øvingen i går, fikk jeg et litt annet bilde på hva vi kan vente oss i Vossasalen på lørdag kl. 18:00. Musikken er mer optimistisk enn det vi er vant til fra Ulvo, noe kanskje medmusikantene har vært med på å utvikle. For ved prøvene i går, hadde de fleste medmusikerne gode innspill i prosessen. Og resultatet føles som adskillig mer folkemusikkpreget enn det vi er vant til fra den gode pianisten, noe som bør falle i god jord hos festvalpublikummet, og helt i ånden til Vossa Jazz, hvor den traisjonelle folkemusikken – i alle mulige former – har vært en viktig del av festivalens idé gjennom de snart 50 årene festivalen har eksistert.
I festivalprogrammet kan man lese følgende om Andreas Ulvo: «Andreas Ulvo er ein av landets fremste jazzpianistar og komponistar. Spelet hans er alltid prega av kvalitet, kreativitet og sjangerfridom, anten det er i samspel med band og artistar som Shining, Mathias Eick, Ingrid Olava, Karl Seglem, Marit Larsen og Solveig Slettahjell eller med sitt eige ensemble. Ulvo si musikalske verd er samansett og mangslungen, med tydeleg påverknad frå jazz, klassisk, pop, samtidsmusikk og folkemusikk. Som komponist er er han ute etter å kombinere desse uttrykka i ein heilskap, og skapa musikk som er frisk, spanande og original tvers igjennom. Komponisten kombinera instrumenta på ein litt uvanleg måte og seier dette om verket:
– Jeg er opptatt av at verket skal ha et dynamisk spenn, fra det poetiske og flytende til det mer rytmiske, fra det vakre til det rare. Det er viktig for meg at musikerne får være med å forme uttrykket, og at det er plass til å veksle mellom ulike besetninger innen verket, sånn at det skal få klanglig og dynamisk variasjon. Jeg henter inspirasjon fra musikk fra fortida, men vil at det skal ha forankring i nåtida. Jeg håper at musikken vil oppleves som noe annerledes og friskt, og noe man kanskje ikke har hørt før.
Ulvo har med seg eit stjernelag som femner vidt både når det kjem til musikalske sjangrar, instrumentsamansetning og klanglege teksturar. Den sjangerfridomen som preger Ulvo sjølv, går igjen i besetningen han har valt ut. Ved å kombinera instrumenta på ein litt uvanleg måte, som for eksempel barokkharpe og hardingfele, ynskjer han å skapa eit verk som kling annleis:
– Jeg vil prøve å skrive musikk på en måte som gjør at det ikke høres for planlagt ut, og jeg vil prøve å beholde noe av improvisatoriske kvalitetene også inn i det skrevne».
Så for den som har tenkt seg på Vossa Jazz denne weekenden, bør tingingsverket være et prioritert besøk!
Andre høydepunkt
Ellers er det en rekke andre formidable konserter å få med seg denne weekenden på Voss. Ståle Storløkken – solo (fredag), Signe Emmeluth «Banshee» (fredag), Femi Kuti (fredag), Ola Kvernberg «Steamdome» (fredag), Friends & Neighbors (fredag), DJ Love Machine (fredag), Trøen/Arnesen Quartet med ny musikk bestilt av Vossa Jazz (fredag), Sylvie Courvoisier Trio med Drew Gress og Tom Rainey (fredag), Eyolf Dale Trio (lørdag), Arashi (lørdag), Bergen Big Band med Marius Neset (lørdag), Sheila Jordan/Cameron Brown (lørdag), Jazzintro (lørdag), Andreas Røysum Ensemble (lørdag), Jeppe Zeeberg and the Absolute Pinnacle of Human Archievement (lørdag), Inger Hannisdal Ensemble (lørdag), Kåre Kolve Fusion Quartet (lørdag), Terje Isungset Artic Ice Music Ensemble (lørdag), Linus + Økland/Van Heertum/Zach (søndag), Brunborg og Øyunn (søndag), Jeppe Zeberg – solo (søndag), og Solveig Slettahjell (søndag), er kun noen få av de mange konsertene man kan få med seg.
salt peanuts* anbefaler
Hvis vi, for de utrente, absolutt skal anbefale noe, så må det først og fremt bli solokonserten til Jeppe Zeeberg i Osasalen på søndag. Det kommer til å sjokkere, glede og overraske de fleste som ikke kjenner han fra før. Vi har hørt han i en rekke sammenhenger pluss solo flere ganger, og etter vår mening er han en av de mest kreative pianistene i jazzen i dag. I tillegg skal man ha med seg Tingingsverket til Andreas Ulvo, den fantastiske saksofonisten Signe Emmenluth med et solid kvinnelag, en av verdens mest spennende pianister, Sylvie Courvoisier, den hardtslående trioen Arashi med den japanske kruttønna Akira Sakata påå saksofon, klarinett og vokal, den svenske bassisten Johan Berthling og trommeslageren Paal Nilssen-Love (eller DJ Love Machine, som blir navnet heretter), far/datter-prosjektet Brunborg/Øyunn med Tore Brunborg og datteren Siv Øyunn Kjenstad i spissen, det spennende Andreas Røysum Ensemble og, ikke minst et nytt møte med den nå 93-årige vokalisten Sheila Jordan og bassisten Cameron Brown.
Men dette er våre ytterst subjektive forslag og oppfordringer. Selvsagt finnes det tusenvis av spennende kombinasjoner det er mulig å sette sammen denne weekenden, så det er bare å rense øregangene, ta på seg festivalsmilet og komme seg til Voss fort som fy. Og værmeldingen ser visstnok relativt positiv ut, både for innendørs og utendørs aktiviteter.
Og salt penauts* er selvsagt på plass med daglige rapporter fra «vårens vakreste eventyr».
Vi sees!
Tekst og foto: Jan Granlie
Øving på Voss Folkehøgskule med Tingingsverket til Andreas Ulvo