Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Innlegg

Buddy til Maria Kannegaard

Buddy-prisen er Norges høyeste jazzutmerkelse, som deles ut årlig, og i år gikk den gjeve prisen til pianisten, komponisten og bandlederen Maria Kannegaard. Og torsdag kveld ble hun tildelt prisen for 2024. «Kannegaard er en original og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk», sa Norsk jazzforums styreleder Ragnhild Menes i sin begrunnelse for prisen. Kannegaard fikk prisen under en konsert med hennes trio under Bærum Jazzfestival. Maria Kannegaard Trio hadde akkurat gått av scenen da Menes grep mikrofonen, og overrakte prisen til en tydelig rørt prisvinner.

Maria Kannegaard, ble født i Danmark i 1970, og har bodd i Norge siden hun var 10 år. Hun begynte å komponere som fem-åring og studerte klassisk piano i 10 år ved Universitetet i Oslo. På denne tiden dannet hun sitt første band Alibi, en kvintett som spilte egenkomponert musikk. Hun begynte på «jazzlinja» i Trondheim i 1992 som den første kvinnelige instrumentalisten. Og siden da har hun vært bosatt i Trondheim.

Hun har slitt med psykiske problemer siden hun var 23 år, og har vært inaktiv som musiker periodevis gjennom hele karrieren. Hun spilte inn sitt første trioalbum Breaking the Surface for det tyske selskapet ACT i 2000, og har siden da gitt ut en rekke album, og deltatt i flere andre musikalske prosjekter. Hun har spilt på mange festivaler, i inn- og utland. I 2010 mottok hun DnB NOR-prisen og Kongsberg Jazzfestivals store musikerpris, som resulterte i bestillingsverket «Tomorrow And The Porch» for Kongsberg-festivalen i 2011, en konsert som senere ble utgitt som livealbum i 2017). Hun ble utnevnt til NTNU-ambassadør 2012/2013 av NTNU under Trondheim Jazzfestival i 2012, og hun skrev bestillingsverket «Før eller siden er det nå» for Trondheim Jazzfestival og Moldejazz 2013 (konserten ble utgitt på livealbum i 2017). Hun mottok NOPAs musikkpris for 2019 for verket «Nådeslås», og hun ble nominert til Spellemannprisen i 2019 i jazzklassen for soloalbumet «Nådeslås». Hun vant Spellemannprisen i 2020 i jazzklassen for Trioalbumet «Sand i en vik».

At Norsk jazzforum valgte å gi Buddy til Maria Kannegaard var, etter salt peanuts* sin mening, absolutt på tide. For Kannegaard er en helt særegen pianist, som skriver utrolig vakker, kreativ og ytterst spennende musikk, som hun fremfører sammen med Maria Kannegaard Trio med bassisten Ole Morten Vågan og trommeslageren Thomas Strønen. I de senere årene, i en tid hvor hun har slitt mye med sykdom uten å få tilfredsstillende hjelp, har hun ikke gjort altfor mange konserter. Men når hun sitter ved flygelet sammen med, kanskje, Norges beste jazzkomp, skaper hun musikk som går rett i sjela og blir der …. lenge.

I 2023 gjorde NRK en fantastisk og ytterst sterk podkast om og med Kannegaard, som du kan lese om og høre på https://salt-peanuts.eu/fantastisk-podcast-om-og-med-maria-kannegaard/. Dette er en podkast som ikke ligner noe annet vi har hørt, og setter Kannegaards i et sterkt perspektiv, noe som igjen setter musikken hennes der den hører hjemme – helt på toppen!

Vi i salt peanuts* bøyer oss i støvet og gratulerer en ytterst fortjent prisvinner med hederen, og slutter oss i rekkene av gratulanter.

Tekst: Jan Granlie
Foto: Tomas Lauvland Pettersen/Bærum Jazzfestival