Den danske pianisten Carsten Dahl, er nesten like produktiv på platefronten som Paal Nilssen-Love og Mats Gustafsson. Men der stopper også enhver sammenligning.
På Dahls seneste innspilling, som fås for en altfor rimelig penge i Tiger-butikkene, gjør han 12 solostykker, eller frittstående improvisasjoner, skapt hos Thomas Vang i Village Studio i Vanløse utenfor København den 22. november i fjor.
Mange har omtalt denne innspillingen som en fortsettelse av Dahls forrige soloprosjekt, hvor han tolket Bach sine «Goldberg-variasjoner». Og den største forskjellen er kanskje at her foregår alt på et piano uten hjelp av prepareringer av pianoet, som på Goldberg-plata. Her får vi rett og slett 12 utrolig vakre pianostykker, laget av Dahl, enten på direkten, eller ting som er tenkt ut på forhånd.
Vi får 12 variasjoner over temaet «Grace», alle like vakkert improvisert og tolket. Dahl skriver selv i coveret at : «Grace. At the end of the day, that’s all there really is. I’m trying to capture its essence here, through notes and through the flow of universal breath. I’m sharing my humble understanding of that moment when you dare to reach out for the unspoken».
Og det er akkurat slik denne musikken oppfattes. Dahl tar oss med inn i en vakker solnedgang, hvor vi sitter på en benk ute ved kysten. En mild bris kommer inn fra det uendelige havet. Det er fremdeles varmt i været, og det er bare bølgene som møter stranda som høres.
Akkurat slik oppleves denne vakre musikken.
Men er det jazz? Det spiller ingen rolle. Mange vil nok hevde at dette er klassisk pianospill, mens andre føler jazzelementene i de vakre melodiene. Jeg hører mye nordisk pianomusikk a la Grieg i en skjønn kombinasjon med Carsten Dahls personlige spillemåte. Men uansett spiller det ingen rolle hva det er. Dette er bare utrolig vakker pianomusikk som jeg gjerne også hører i en konsertsal eller på en jazzklubb.
Nok en strålende plate fra en strålende pianist!
Jan Granlie
Carsten Dahl (p)