Den danske bassisten Niels Wilhelm Knudsen startet som så mange andre som bassist i rockeband i tenårene rundt 1990. Etter å ha flyttet til København spilte han i heavy metal-band og i forskjellige band som spilt pop, soul, funk og salsa i brylluper. På slutten av 90-tallet kom han over en vakker, gammel akustisk bass i et innspillingsstudio, som han forelsket seg i umiddelbart. Han solgte hele sin CD-samling for å få råd til å kjøpe denne bassen, og dermed var det bare en vei å gå – han måtte begynne å spille jazz. Men han sluttet ikke helt å spille andre musikkformer. Han har hatt et coverband som spiller Black Sabbath-låter, men han er også innom avant gardejazz, gypsy swing, singer/songwriter, kor, country og teatermusikk.
Nå er han ute med sin fjerde innspilling i eget navn, som uten tvil er en jazzplate, hvor han har alliert seg med saksofonisten Thomas Hass, pianisten Kathrine Windfeld og trommeslageren Michael Dalgas.
Vi får sju låter, hvor seks er skrevet av Knudsen, og den sjuende, åpningssporet «Unreliable» av Hass.
Knudsen er en bassist som har gode ideer og en fin tone i bassen. Og sammen med fint saksofonspill av Hass, og, ikke minst, strålende pianospill av Windfeld (hør bare på hennes solo i fjerdesporet «Mojito»), som er mer kjent som leder for sitt eget storband, og lydhørt spill fra Dalgas, blir dette en fin og lys plate i standardjazz-avdelingen, selv om låtene ikke (enda) kan regnes som standardlåter.
Knudsen skriver fine komposisjoner, som føyer seg godt inn i det litt nordiske, uten å bli søkende og som noen landskapsmalerier. Det meste foregår i rolig tempo, og ingenting av musikken er revolusjonerende på noen måte. Det er rett og slett vakkert jazzmusikk som (nesten) kan brukes til alt. Og det er ingen tvil om at denne musikken fremføres av danske musikere som kan sin historie.
Jan Granlie
Thomas Hass (ts), Kathrine Windfeld (p), Michael Dalgas (dr), Niels Wilhelm Knudsen (b)