Det musikalske samarbeidet mellom den portugisiske trompeteren Susana Santos Silva og den svenske bassisten Torbjörn Zetterberg startet med albumet «Almost Tomorrow» (Clean Feed, 2013). På deres nye innspilling har de I tillegg fått med organisten Hampus Lindwall, og vi får en videreføring og en interessant ny vei å gå for Silva og Zetterberg.
For mye av grunntanken i låtene denne gangen er basert på Lindwalls kirkeorgel, noe som gjør musikken dystere og annerledes.
I tillegg har Susana Santos Silva utviklet seg mye i sin måte å spille trompet på, siden vi første gang hørte henne med bandet LAMA under 12 Points-festivalen for noen år siden. Etter det har hun gjort flere skiver, bl.a. sammen med den belgiske trioen De Beren Gieren, hun har et par skiver ute med LAMA (en med Chris Speed og en med Joachim Badenhorst), og for hver utgivelse har hun vokst som trompeter.
Vi får 11 låter, som alle er skrevet av de tre i samarbeid. Lindwall og Zetterberg legger noen tunge, dystre bakgrunner som Santos Silva legger seg på og improviserer over, noe hun gjør på mesterlig vis.
Likevel synes jeg dette i det hele blir litt for tungt og dystert. Alle tre gjør utmerkede innsatser, men jeg savner litt lysere stemninger innimellom. Det er ikke det at jeg ikke kan like dette dystre og improviserte landskapet, men jeg synes det blir litt for ensformig til at jeg kan gi de tre toppkarakter. Unntaket er vel egentlig sjettelåta «Power Walk», hvor Zetterberg spiller en slags walking bass sammen med Lindwall og Santos Silva legger seg på toppen med fin improvisasjon.
Men alle tre musikerne skal ha for at de gjør dette. Dette er ikke musikk man hører hver dag, og kombinasjonen trompet/flugelhorn/bass og kirkeorgel er ikke det man hører mest.
Musikken blir litt vanskelig å gripe fatt i, særlig fordi nesten ingen av låtene skiller seg ut. Men å høre dette på en kirkekonsert, tror jeg kan være fint.
Jan Granlie
Susana Santos Silva (tp, flh), Torbjörn Zetterberg (b), Hampus Lindwall (org)