Den norsk/finske trioen Scorch Trio var en periode et av europas tøffeste trioer innenfor ren rockebaserte jazzen. Med den finske gitaristen Raoul Björkenheim og de to nordmennene Ingebrigt Håker Flaten (bass) og Paal Nilssen-Love (trommer) var de den definitive arvtageren etter Jimi Hendrix Experience, tidlige utgaver av Mahavishnu Orchestra, The Cream og andre hardtslående band som beveget seg i grenselandet mellom rock og jazz.
I denne formasjonen utga de fire innspillinger, som Rune Grammofon nå har samlet i denne fire LP-samlingen, hvor vi får innspillingene «Scorch Trio» (2002), «Luggumt» (2004), «Brolt» (2007) og «Oval» (2000) i en vakkert innpakket utgave med sedvanlige illustrasjoner av Kim Hiorthøy.
Innspillingen «Oval» har aldri tidligere vært utgitt, og kommer her som fjerde LP. Det er et radioopptak fra den finske radiostasjonen YLE, og tatt opp to år før bandet hadde sin debutplate ute. Hvorfor den ikke tidligere er utgitt er det ingen som vet, men at den nå er å få i denne samlingen, skal både musikerne, YLE og Rune Grammofon ha takk for.
Duoen Håker Flaten og Nilssen-Love, hadde allerede før de traff den finske gitaristen Björkenheim, et stort navn, i alle fall innenfor den norske jazzen. Og de senere årene har begge bevist at dette ikke var et «blaff». Begge har markert seg som de sterkeste utøverne av bass og trommer i Europa de senere årene, Nilssen-Love ed et utall prosjekker som Large Unit, samspill med Ken Vandermark og Peter Brötzmann, og en rekke andre, og Håker Flaten, spesielt med sitt amerikanske «hold», The Young Mothers.
Raoul Björkenheim hadde på den tiden markert seg sterkt på den finske jazzscenen, spesielt i samspill med trommeslageren Edvard Vesala. Men også i bandet Krakatau, som etter et lengre opphold, nå igjen er på banen, senest med to strålende konserter under Tampere Jazz Happening i år.
Her får vi de fire platene i riktig rekkefølge, men med «Oval» til slutt. Og hele veien viser dette en trio som hadde noe helt spesielt å melde.
Debutplaten «Scorch Trio», viser tre musikere proppfulle av spilleglede og pågangsmot. Björkenheim, som den som «fører an» med et gnistrende gitarspill, foran Håker Flatens energiske bass-spill og Nilssen-Loves alltid kreative og intense trommespill.
Utgivelsen «Luggumt» har enge vært en favoritt, som det er deilig å høre igjen, på LP. I pressemeldingen som medfølger platen, kan vi lese at innspillingen ble spilt høyt i platebutikken Downtown Music Gallery i New York, en lørdag ettermiddag, og alle i butikken gikk amok da de hørte den, inklusivt gitaristen Andy Summers fra The Police. Og den reaksjonen er lett å forstå, når man hører de tre boltre seg i rock/jazzen. Her synes jeg bandet har beveget seg litt videre fra debutalbumet. Björkenheims gitarspill er mer ettertenksomt, uten at han unngår de tøffe og raske løpene, som setter han i klasse med de helt store. Håker Flaten og Milssen-Love hamrer på som vanlig, og de tre blir en svært homogen helhet på dette albumet.
Tredjealbumet «Brolt», har vel egentlig stått å samlet støv altfor lenge i platehyllene, og det var sannelig på tide at den kom fram i lyset igjen. Musikken går i samme spor som på de tidligere, og dette er den siste utgaven av Scorch Trio med Paal Nilssen-Love på trommer. Han ble erstattet med den amerikanske trommeslageren Frank Rosaly før bandets neste innspillinger «Made In Norway» og «Melaza», hvor saksofonisten Mars Williams er med som gjest. Rosaly er også med i Håker Flatens band The Young Mothers, så det er tydelig at de to fant hverandre gjennom Scorch Trio.
Musikken her heller enda mer over i rocken, etter min mening, og et band som Living Color, kan være en vag sammenligning. Men hele veien er dette Scorch Trio, med all den energien og vitaliteten de fremviste gjennom flere år.
Så avsluttes det hele med «Oval», som her er ute for første gang, og nok en gang kan man spørre seg hvorfor dette ikke har vært utgitt før?
For her møter vi et nystartet band, som føler hverandre på tennene i starten, før det setter seg. De tre musikerne beviser allerede her at de hadde noe stort på gang, og selv om lydkvaliteten i dette radioopptaket ikke er like åpent og godt som på de andre platene, så er det vel verdt å lytte til, særlig for å få utviklingen av trioen, som utviklet seg til noe av det tøffeste i NATO.
Mye på denne innspillingen kan kanskje fortone seg som en jam session, og en jam session som virkelig sparker fra i svingene.
Med «XXX» har Scorch Trio virkelig befestet sin posisjon i det røffe jazzmiljøet, og selv om det nå begynner å bli noen år siden disse tre spilte sammen som trio, så burde det vel ikke være noe i veien for at de kunne finne tilbake igjen, for mer rocka moro på klubb- og festivalscenen rundt om. Det eneste som kan forhindre dem er kanskje timeplanen til musikerne, som er relativt velfylt.
Uansett er dette en samling som bør forefinnes i de fleste hjem med platespiller. De tre serverer noe av den tøffeste rocka jazzmusikken på veldig, veldig mange år!
Jan Granlie
Raoul Björkenheim (g), Ingebrigt Håker Flaten (b), Paal Nilssen-Love (dr)