I utgangspunktet er vel ikke akkurat Trio Blurb et jazzensemble man kjenner altfor godt til fra før. Men sjekker man hvem som er med i trioen, så vil nok noen kjenne igjen i alle fall et par av musikerne.
Vokalisten Maggie Nichols er en legende innenfor den fritt improviserte vokalmusikken fra de britiske øyer. Hun kommer fra Skottland og har en lang karriere innenfor den frittgående musikken, og hun har vært å høre på plater med The Spontanious Music Ensemble sammen med blant andre John Stevens, Trevor Watts og Johnny Dyani. Man har hørt henne med Julie Tippetts, Phil Minton, Robert Wyatt, Dudu Pukwana, Alan Skidmore og med Lindsay Cooper. Og de senere årene har man kunne høre henne med pianisten Irene Schweizer, bassisten Joelle Leandre og en rekke andre frittgående kolleger fra Europa.
Gitaristen John Russell er det mange som kjenner fra samarbeid med den norske trommeslageren Ståle Liavik Solberg, den svenske saksofonisten Mats Gustafsson, og med britiske musikere som Phil Minton, Evan Parker, Fred Frith, Keith Rowe, Alexander Hawkins og Roger Turner, for å nevne noen få.
Den minst kjente av de tre er nok fiolinisten og vokalisten Mia Zabelka. Hun kommer fra Østerrike, har bakgrunn fra den klassiske musikkscenen, men har de senere årene beveget seg mer og mer mot det eksperimentelle, og vi har hørt henne tidligere sammen med blant andre Pauline Oliveros.
Nå har de tre satt hverandre stevne, og vi får to fritt improviserte strekk, hvor det første, «Wilcumestowe» er innspilt under Discovery Festival i London den 16. september i 2017 og det andre, «Work and Wild». er innspilt på Horse Improv Music Club i Lo0ndon den 13. mars i år.
Nichols og Russell er lette å kjenne igjen i måten de spiller på. Nichols med en god spennvidde i stemmen, og med ytterst spennende, ordløs sang, som fungerer som et instrument mye mer enn en stemme. Russells gitarspill er fritt og fascinerende, uten bruk av effekter av noe slag. Han spiller på en halvakustisk gitar, og gjør ting ikke så mange andre gjør med gitaren. Og bak det hele ligger Zabelkas fiolin og stemme som en slags grunnbasis for de to andre.
Dette er musikk man skal sette seg ned med, og ikke ha på som bakgrunnsmusikk. Det er musikk som aller helst skal oppleves live, men kan man ikke det, er det et godt alternativ å ha de tre på anlegget. De kommuniserer fint gjennom de to, relativt lange strekkene, og alle tre musikerne slipper fint til med sitt spill. Dette er et kollektiv som fungerer godt sammen, og plateselskapet Evil Rabbit skal ha ros for at de utgir musikk som dette. For dette er musikk som aldri finner veien til de store selskapene. Dette er alternativ, improvisert musikk som mange av de som hindrer slik musikk fra å nå publikum via selskaper og media, burde bli tvangsforet med en periode, så ville de kanskje komme på bedre tanker og bidra til å gi publikum mer av dette slaget.
For det er hele veien spennende musikk, servert fra tre utmerkede musikere som med denne platen gir oss noe helt annet enn det vi er vant til å høre. Spennende!
Jan Granlie
Maggie Nichols (v), John Russell (g), Mia Zabelka (vio, v)
[amazon_link asins=’B07GTM8DJ6′ template=’salt-peanuts-amazon-link-NO’ store=’salt-peanuts-21′ marketplace=’UK’ link_id=’08b3e7ec-f191-11e8-96be-252121c574c8′]