Pianisten Kaja Draksler har vi skrevet positivt om på salt peanuts* tidligere. Hennes soloutgivelse, «The Lives Of Many Others» på Clean Feed, kalte vi ei nydelig og vakker plate fra en av Europas mest interessante, unge pianister.
Nå er hun ute med ny plate, denne gangen duo med gitaristen Matiss Cudars, en latvisk musiker som for tiden holder hus i Amsterdam, samme by som Draksler holder til, og skal man dømme etter tittelen på plata, så har de muligens mer til felles enn at de bare deler by og plate.
Denne innspillingen er blitt mer eksperimentell enn soloinnspillingen, uten at det dermed gjør platen mindre interessant. Draksler beviser nok en gang at hun er en av Europas virkelige «rising stars» når det gjelder kreativ behandling av pianotangentene. Hennes spillestil er slik at man kan høre hver tone i pianoet klart og tydelig. Her går ikke tonene over i hverandre, og hennes teknikk og idérikdom er vel utviklet.
Cudars er en mer enn habil gitarist, og passer som hånd i hanske sammen med Draksler. De går på mange måter samme vei gjennom hele innspillingen. Han med en tendens til å bevege seg tett opp mot rockegitarspill, mens Draksler lar frijazzen styre.
Sammen har de laget en interessant og våryr plate, som skiller seg ut fra mengden på grunn av sin åpenhet og våryre tilnærming til improvisasjonen, men ikke uten at de innimellom tar oss med ut i det mørke, som på femtesporet «pluto».
En av låtene er inspirert av Olivier Messiaen, og nettopp denne komponisten tror jeg må stå høyt på listen over Drakslers favoritter, for gjennom hele innspillingen, føler jeg at han hviler over det hele med en beskyttende hånd.
Jan Granlie
Kaja Draksler (p, perc), Matiss Cudars (g, perc)