En av de virkelige Thelonious Monk-kunstnere i Danmark, er pianisten Jan Kaspersen. Gjennom en rekke år har han tolket Monk, samtidig som han har laget sine egne komposisjoner i Monk-stil, eller også i en litt «rufsete» Ellington-stil, noe som har vært med på å åpne mange danskers øyne for de utmerkede, amerikanske pianistene, samtidig som man har fått mange originale og fine innspillinger med Kaspersens komposisjoner.
Men han er ikke kun en Monk-tolker. Han har også en «mørkere» side, nemlig den hvor han «går i krigen» med de to veteran-freejazzerne Peter Friis Nielsen (bass) og Claus Bøje (trommer). Og i desember 2018 var de i Soundscape studio i København, for å gjøre sin andre innspilling med kollektiv improvisasjon.
Kaspersen er født i 1948, og studerte hos Duke Jordan og Herman D. Koppell og han studerte jazzteori hos George Russell. Han har skrevet musikk for New Music Orchestra, New Jungle Orchestra, Danmarks Radio Big Band, Det kongelige kapel, T.S. Høeg og Københavns Politiorkester, for å nevne noen, og fra 1979 ledet han egne band, ofte under navnet Space And Rhythm Jazz. Dessuten har han samarbeidet med «Sølvstjernene» med Dan Turell. Fra midten av 80-tallet gjorde han en rekke duosamarbeid, blant annet med Bob Rockwell, Simon-Spang Hansen, Pierre Dørge, Elith «Nulle» Nykjærm, Horace Parlan og Peter Laugesen.
Peter Friis Nielsen må regnes som selve nestoren innenfor frittgående bass-spill i Danmark. Han har gjort plater med blant andre Lotte Anker, Peter Brötzmann, Hasse Poulsen, Louis Moholo, John Tchicai, P.O. Jørgens, og han har vært å høre i band som 4 eller 5 Avantis, Biggi Vinkelboe Trio, Clinch, Coronarias Dans, Frode Gjerstad/Paal Nilssen-Love Project, Ghost In The Machine, Ictus, Mokuto, North Quartet, Peter Friis Nielsen Kalas, Sweethearts In A Drugstore, Taylor’s Free Universe, The Wild Man’s Band (hvor alle platene bær sjekkes ut, hvis du får fatt i dem) og Torden Kvartetten (med blant andre Mats Gustafsson).
Claus Bøje ble født i 1941 i København, og er trommeslager, forfatter, maler, radiojournalist og idrettsforsker, og han har vært elitespiller i ishockey (!) Som musiker begynte han i 50-årene som trombonist i tradisjonelle jazzband. På 60-tallet skiftet han til bass, før han på midten av ti-året ofret seg for trommespillet. Som trommeslager spilte han med Pierre Dørges Orkester, en tidlig vesjon av Blue Sun, Don Cherry, John Tchicai, T.S. Høeg og Jakob Dramisky Højmark, og han er kanskje mest kjent for sitt bidrag i band som Coronarias Dans, Avantis og Clinch.
På denne andre innspillingen med trioen får vi servert ni «strekk», hvor de tre virkelig kommuniserer på et høyre nivå. Glemt er Monk-tradisjonen, og i fokus står den fritt improviserte musikken, hvor alle tre musikerne spiller en like viktig rolle. Kaspersen spiller innimellom preparert piano, over et lekent og fint komp med Friis Nielsens sedvanlige, nesten gitaraktige bass-spill og Bøjes lekende og pågående trommespill.
Og det som slår meg i første rekke med platen, er kommunikasjonen mellom de tre. Jeg har vel en mistanke om at ikke altfor mye av musikken er planlagt i detalj på forhånd, noe som skaper en fin spontanitet i det vi får høre, og hele veien er det fascinerende å høre de tre sammen.
Peter Friis Nielsen, har man jo hørt noen ganger på spillestedene Mandagsklubben, Klub Primi og i Koncertkirken, mens Bøje mest har vært å høre i klubben Mayhem. Kaspersen er stadig å høre rundt på de fleste spillestedene i byen, men da i et helt annet, musikalsk landskap enn her.
Det er ikke så ofte vi hører musikere som har passert «middagshøyden» spille såpass frittgående musikk i København. Derfor er det desto mer gledelig at disse tre veteranene igjen har satt hverandre stevne, og leverer strålende freejazz fra øverst hylle.
En plate jeg absolutt vil anbefale til alle som hører frittgående jazzmusikk, uten sperrer! Og kanskje akkurat slik Thelonious Monk ville spilt hvis han var blant oss i dag?
Jan Granlie
Jan Kaspersen (p, prep. p), Peter Friis Nielsen (b, prep. b), Claus Bøje (dr)