Å sette sammen et musikalsk prosjekt med den norske bassisten Mats Eilertsen Trio, med den nederlandske pianisten Harmen Fraanje og trommeslageren og perkusjonisten Thomas Strønen, sammen med den norsk/svenske vokaltrioen Trio Mediaeval, bestående av Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth og Jorunn Lovise Husan, må være det perfekte prosjektet fra Eilertsen.
Så vidt jeg vet, er dette første gang de to ensemblene jobber sammen på plate. I løpet av de 17 låtene, som alle er komponert av trioen, med tekster av den norske forfatteren Tor Ulven, blir vi overbevist om at dette er storslagen musikk som kombinerer den moderne triojazzen med Trio Mediaevals middelaldersang.
Det starter med Eilertsens «Veni», med tekst på latin (?), og vi er midt inne i kirkerommet, hvor de seks musikerne fullstendig setter oss på plass, og det er bare å lene seg tilbake og nyte høgtidsstemningen. De tre stemmene er nesten guddommelige, og Fraanjes pianospill kunne ikke vært gjort annerledes.
Og derfra og til de avslutter med Eilertsens «Gloria», er dette en reise i et miljø jeg ikke besøker til daglig. Trioen er som skapt for akkurat denne musikken, tekstene til Ulven, der de er brukt, er korte og relativt hverdagslige, og de tre vokalistene har en samklang som nesten er ut av denne verden.
Vi får noen låter med begge ensemblene, noen med Ulvens tekster og noen med latinske (?) tekster. Noen av låtene er komponert av trioen sammen, mens en («Momorabilia IV») er gjort av Frannje og Strønen, mens en («Swedenborg») er gjort av Strønen og Eilertsen.
Og det er en ytterst samspilt trio vi møter. Fraanje er den som i stor grad «fører ordet», mens Eilertsens solide og presise bass-spill og Strønens trommespill er løst og ledig, og helt på plass. De tre har spilt sammen en rekke ganger de senere årene, noe som blant annet har resultert i den fine platen «And Then Comes The Night» (ECM, 2018), som er anmeldt HER, blant annet med lanseringskonsert i Brorson kirke i København den 3. februar 2019 (konsertanmeldelsen derfra kan du lese HER). En video derfra kan sees under.
Fordelingen av instrumentale- og vokalnumre er fordelt fint utover i platen, og gir en helhet som passer perfekt, og musikken sprer seg utover, over oss og inn i oss, som om vi satt midt i ensemblet og noen var i ferd med å gjøre iherdige forsøk på å gjøre oss til bedre mennesker. Og det tror jeg de klarer. For det er ingen som kan hisse seg opp over noe etter å ha hørt denne musikken. Det er usedvanlig vakkert fra start til mål, og selv om innspillingen er gjort i Newtone Studio i Oslo, og ikke i en stor kirke, for eksempel Nidarosdomen i Trondheim, så låter det som om den er gjort, for eksempel, der.
«Verket» ble bestilt til jazzfest.no i Trondheim i 2016, og da regner jeg med at det ble framført nettopp i den gedigne Nidarosdomen. Og denne kirkefølelsen har de virkelig klart å gjenskape i studio. Romklangen er akkurat slik den skal være i et kirkerom, uten at det er blitt for mye romklang i de tre instrumentene.
Dette er blitt en utrolig vakker og ettertenksom plate, med en fin kontrast mellom Ulvens tekster, det «kirkelige» og den usedvanlig fine trioen.
Jan Granlie
Mats Eilertsen (b), Harmen Fraanje (p), Thomas Strønen (dr, perc), Anna Maria Friman (v), Linn Andrea Figlseth (v), Jorunn Lovise Husan (v)