Den danske pianisten Simon Toldam har i de senere årene markert seg som en original og spennende musiker. Han har mottatt fire danske grammies, og på selskapet ILK har han gjort 13 plater i eget navn. Han har de senere årene spilt med en rekke spennende musikere, så som Axel Dörner, Yasuhiro Yoshigaki, Chris Speed, Marc Ducret, Evan Parker, Peter Brötzmann, Eivind Aarset, Nils-Petter Molvær, Marilyn Mazur, Tristan Honsinger, Dave Douglas, Jakob Bro og, ikke minst Han Bennink.
Hans trio, med bassisten Nils Davidsen og trommeslageren Knut Finsrud, som er noken emigrert nordmann, debuterte med innspillingen «Sunshine Sunshine or Green as Gras» i 2012, en plate jeg dessverre ikke har fått med meg, men de har senere laget de to fremragende platene «Kig Op 14» (anmeldt HER) og «Kig Op 15» (anmeldt HER), som ligger høyt oppe på min favorittliste, og deres nye innspilling føyer seg godt inn som en forlengelse av disse.
Toldam er en ettertenksom pianist som bruker mye luft i sitt spill, noe som kommer godt fram allerede i åpningssporet «Ind i tunellen». Musikken er ettertenksom og vakker, og sammen med Davidsen og Finsrud blir dette nydelig musikk.
På grunn av et cover som er så godt som uleselig, hadde jeg ved de første gjennomlyttingene store vanskeligheter med å lese hva de enkelte kuttene het, men heldigvis har Toldam selv innsett dette og sendt presseskriv i etterkant som forklarer det meste. Men det er heller ikke så farlig om vi ikke får med oss titlene, for hele platen kan nesten regnes som en suite, hvor det ettertenksomme er hovedingrediensen, og at de enkelte titlene egentlig ikke betyr så mye – i lytteprosessen. Det er nesten så platetittelen, «Omhu», er nok. For om noe musikk jeg har hørt kan passe til nettopp denne tittelen, så er det denne.
For her er det som om de tre musikerne nesten vil omfavne oss på utsiden av høgtalerne, og snakke rolig og pent til oss, omtrent som det skulle vært Toldam selv som snakket. For musikken er veldig nær den måten han er på og tilnærmer seg sine omgivelser. Rolig, behagelig og disiplinert, men også utfordrende. Og hør bare på det åttende sporet, «Så godt det går», som nesten kan høres ut som en salme, og som fremføres nennsomt av tre musikere som vet å trykke på de helt rette knappene.
Og hele veien er det nesten usigelig vakker triomusikk hvor alle tre musikerne bruker tid og pauser som et viktig element i musikken, noe som gjør platen helt forskjellig fra for eksempel Toldams samarbeid med den nederlandske trommeslageren Han Bennink og saksofonisten og klarinettisten Joachim Badenhorst («Bennink & Co»).
Det kan høres ut som dette er musikk de tre har testet ut i lang tid før de gikk i studio for å spille inn. For musikken har en helhet over seg som fascinerer. Dette er tre musikere som kjenner hverandre godt og som må ha hatt en deilig dag i Sendersaal i Bremen, hvor innspillingen er gjort. For oss som har valgt å bruke en del timer på å lytte til platen, har det vært vel anvendte timer. Deilig!
Releasekonserten for platen var i Brorson kirke på Nørrebro i København, og rapport fra den konserten kan du lese HER.
Jan Granlie
…………
OMHU is one of the impossible Danish expressions that requires an essay to fully comprehend its nuances, but can be translated shortly as: being precise, careful, and conscientious in the execution, treatment, or care of something. «OMHU» is also the title of the fourth album of the trio of Danish pianist Simon Toldam and the most impressive project of this
gifted trio so far. The trio transforms the «OMHU» concept into an arresting investigation of slowness and experimenting anew the senses of time and space.
The two-fold aspects of time and space refer to the time necessary to digest the space between activities and motions and between sounds and note; time to be curious and time to be present. But also to the unique acoustics of the Germany’s Sendesaal Bremen studio where the trio explores the fresh compositions of «OMHU», enjoying the vibrating presence and breathless depth of this studio space.
The nine compositions of «OMHU» – all composed by Toldam except of two penned by the trio – rely on the already established telepathic interplay of a Toldam, Davidsen and Finsrud who have been working together for nineteen years now. But the quiet, minimalist of «OMHU» demanded also a great focus on discipline and introspection, needed for creating the time and space for every sound to bloom and shine fully in the great acoustics of the studio.
Simon Toldam Trio sounds as meditating on piano trio koans, and, indeed, there is an irreverent ceremonial dimension in pieces as «6000 år» (6000 Years) where the trio contemplates on the sparse, fragmented threads that form its sound and its almost-out-of-time interplay. Other pieces like «Hurtig Indeni, Langsom Udenpå» (Fast Inside, Slow Outside) sound as exploring iconoclast Italian composer Giacinto Scelsi concept of sound. The trio searches for the deepest, plentiful characteristics of each sound, ignoring the conventional and often lyrical narratives of chamber piano trio and enabling the trio to act as a truly democratic unit. There are also few pieces like «Så godt du går» (As Good As You Go) where the minimalist interplay gains powerful momentum and intensity. And there are the haunting pieces – «Illumination» and the meditative, hymn-like «Cirkel» (Circle) and «Musik for Orgel» (Music for Organ), where the trio succeeds to deliver promising comments to the koans of «OMHU», leaving us, the listeners, with enigmatic themes that keep lingering on in our minds, while we reflect on the elusive elements of time and space.
Eyal Hareuveni
Simon Toldam (p), Nils Davidsen (b), Knut Finsrud (dr)