På skive

SIMON TOLDAM

«Kig op 14»
ILK 227CD

Pianisten Simon Toldam er en av Nordens ledende, relativt unge, jazzpianister. Siden 2006, da han fikk sin første Danish Music Award med gruppen Sekten, har han vært en fremstående og mye brukt pianist i den nyere, danske jazzen.

Han startet sin første trio da han kun var ni år, og siden det har han ledet en masse forskjellige konstellasjoner (Sekten, Stork og Prügelknabe), og spilt med en rekke nasjonale og internasjonale navn, som for eksempel Evan Parker, Peter Brötzman, Han Bennink, Misha Mengelberg, Tristan Honsinger, Joachim Badenhorst, Dave Douglas, Eivind Aarset, Nils-Petter Molvær og Marylin Mazur.

På «Kig op 14» møter vi han sammen med hans trio bestående av den norske trommeslageren Knut Finsrud og landsmannen, bassisten Nils Davidsen, i 12 relativt korte låter skrevet av Toldam selv, med unntak av «Kirkespir & Minaret», som han har gjort sammen med Nils Davidsen.

Musikken er gjennomgende søkende. Den er moderne og fri i uttrykket, selv om vi langt fra kan kalle det frijazz, eller fritt improvisert. Musikken er mer en samling assosiasjoner fra Toldam og de to andre musikerne, og inspirasjonene finner vi lett hos flere av de han tidligere har spilt med. Innimellom går det svært stille for seg, som i andrelåta «Glassperle på Himmelbjerget». Men dette endres kraftig allerede i tredjelåta «Op, Ned, Sol, Måne», hvor de tre slipper seg skikkelig løs. Og slik fortsetter det, helt fram til avslutningslåta «Flying V over Appenæs» som høres ut som en enkelt og vakker barnesang, og som skiller seg ut fra de andre. Og som avslutning er den bare fullkommen!

Det er det dvelende og avventende som gjør denne innspillingen så fascinerende. Toldam og hans to samarbeidspartnere kommuniserer perfekt gjennom alle de skiftende stemningene vi presenteres for, og det hele blir vakkert, variert og ytterst hørverdig.

Dette er trioens andre innspilling, etter «Sunshine Sunshine or Green as Grass» (ILK, 2013). Jeg synes alle tre musikerne har vokst siden den forrige langspilleren. De er mer samkjørte, og variasjonen i uttrykket er blitt større, noe som gjør at «Kig op 14» er blitt en nydelig innspilling.

Jan Granlie

Simon Toldam (p), Nils Davidsen (b), Knut Finsrud (dr)

Skriv et svar