På skive

SKURKAR

«skjulte motiver»
ØRA FONOGRAM, OF165

Kvartetten Skurkar, har sitt utgangspunkt i miljøet rundt Jazzlinja ved NTNU i Trondheim, og består av fire unge damer fra Norge, Sverige og Danmark. Vi får høre Amalie Dahl på altsaksofon (altså enda en ung dame fra Danmark som spiller altsaksofon!), Jenny Frøysa på barytonsaksofon, Oda Kristine Steinkopf på bass og Emma Lönnestål på trommer.

Sammen har de satt sammen skisser fra de fire musikerne, som er blitt bearbeidet til tilpasset, og ført til de åtte låtene vi får høre på «Skjulte motiver».

Musikalsk ligger dette i et landskap godt innenfor det fritt improviserende. Og det starter tøft, med låten «klip i kortet», med et fint riff fra barytonsaksofon og trommer, som Dahl legger seg på toppen av, med små sekvenser hvor altsaksofon og barytonsaksofon spiller unisont. Jeg får en god følelse av noe jeg tidligere har hørt med World Saxophone Quartet (WSQ), bare at her har man med en adskillig friere trommeslager enn Max Roach, som World Saxophone Quartet av og til arbeidet sammen med. Trommeslageren i denne sammenhengen går et godt stykke lenger ut til «venstre» enn hva Roach gjorde, og vi er mye nærmere Paal Nilssen-Love og de andre «bråkemakerne» enn distingverte Roach. Vi får litt skrikende vokal mot slutten, før de tar det litt ned i andresporet, «ubetinget fengsel», som swinger utmerket med de to saksofonistene i front.

Og det er ved de første gjennomlyttingene de to saksofonistene som virkelig «driver» denne musikken. Men med tungt og fint bass-spill fra Steinkopf og løst og fint, som hele tiden er «innafor» det rytmiske fra svenske Lönnestål, blir dette en herlig, musikalsk reise i de fires skjulte motiver.

I tredjesporet, «tandemtrøbbel», er det fin struktur over det hele, med fint strykebass-spill og to saksofonister som tar det litt ned i forhold til de to første låtene. Denne «ideen» er det Amalie Dahl som står for, mens det første var utarbeidet i fellesskap og andresporet av Frøysa. «Tandemtrøbbel» er en deilig og litt seig sak, hvor de fire kommuniserer på en utmerket måte, før vi får Lönneståls «soppatorsk på autobahn», også en låt som WSQ gjerne kunne hatt på settlista, med en deilig barytonsaksofonsolo, med frittgående innblanding fra de tre andre, Deretter får Dahls «Snusen», og her snakker vi løs-snus av beste merke, og ikke slik «tampong-snus» som ungdommen bruker. Her er det skikkelige varer som serveres, og det musikalske går fra heftig og swingende kvartettmusikk i det typisk, skandinaviske, frie og moderne landskapet, til mer ettertenksomme sekvenser, hvor vi blir sittende ytterst på stolen å bare vente på «smellet».

Tittelsporet, «skjulte motiver» er gjort av Frøysa, og følger fint i sporene etter hennes første komposisjon, «ubetinget fengsel». Dette er en typisk alt- g barytonsaksofonlåt med mye luft og leken perkusjon og bass, før vi får Dahls «skurkar har også følelser». Dette er en ballade, som minner stekt om noe Georg Riedel kunne laget til en av TV-seriene til Astrid Lindgren. Vi får en tilbakelent og deilig bass-solo, som beviser at Steinkopf behersker balladespillet. Vakkert og morsomt.

Så avslutter de med Lönneståls «jag är inte sur», en låt hvor det overhodet ikke høres ut som noen av de fire musikerne er sure eller i dårlig humør. Og ved å lytte til låten (og resten av platen) skal du være temmelig humørløs for ikke å komme i godt humør. For hele veien er dette en fryd for øret!

Og ikke bare er dette fire dyktige jazzmusikere som har satt hverandre «stevne». De lager også noen strålende morsomme låttitler, som inviterer oss inn og de byr på seg selv med sin humor, som også ofte får utløp i musikken de serverer.

Jeg hadde faktisk gledet meg kraftig til å høre kvartetten på Klub Primi. Men skal man tro det siste utsendte programmet, har nok kvartetten bestemt seg for å bli værende i Norge og Trondheim, for å risikere ti dagers korona-karantene når man kommer tilbake til Norge, er vel kanskje ikke en times sett på Klub Primi verdt.

Og i stedet kan man jo hygge seg med kvartettens skjulte motiver, og så får vi håpe at de dukker opp når korona-pandemien har forlatt oss!

Jan Granlie

Amalie Dahl (as), Jenny Frøysa (bs), Oda Kristine Steinkopf (b), Emma Lönnestål (dr)

Skriv et svar