Etter ubekreftede meldinger i dag og igår på sosiale media kan salt peanuts* etter samtale med AACM New York City Chapter bekrefte følgende. Jazzmusikeren, komponisten og medstifter av Association for the Advancement of Creative Musicians — AACM — Muhal Richard Abrams døde sist søndag 29. oktober 2017 – kun ti dager etter hans 87. fødselsdag.
Muhal Richard Abrams ble født 19. september 1930 i Chicagos South Side. Han begynte tidlig å spille profesjonelt som tenåring lokalt. I siste halvdel av 1950-tallet spilte han hard bop i Modern Jazz Two+3. Og så — i 1962 startet han et band som skulle skape jazzhistorie, ikke bare i hans eget Chicago, men over hele verden.
Forhistorien til AACM startet i 1961. Da samarbeidet Abrams med tenorsaksofonisten Eddie Harris og en West Side trompetist Johnny Hines om med å starte et orkester der lokale musikere kunne få bearbeidet sine komposisjoner. I følge Eddie Harris deltok over 100 musikere i løpet av orkestrets korte eksistens.
For bare etter noen få måneder ble «workshop»-orkestret oppløst. Nå var hard-bopen lagt bort, og Abrams orienterte seg mot den nye frijazzen. I 1962 startet Muhal Richard Abrams et nytt band som han kalte Experimental Band. Han rekrutterte inn unge lokale musikere som var interessert «in more original approaches to composing and performing music» som han uttrykte det en gang.
Med i bandet fra begynnelsen ble blant annet Roscoe Mitchell og Joseph Jarmann. Over de neste årene deltok unge musikere som Malachi Favors, Leroy Jenkins, Anthony Braxton og Wadada Leo Smith. Miljøet rundt Experimental Band utviklet seg etter hvert til AACM, som våren 1965 ble etablert av Abrams, pianisten Jodie Christian, trommeslageren Steve McCall og komponisten Phil Cohran.
AACM skulle være en musikerorganisasjon som utviklet ny original musikk ut i fra en kollektiv ide. Ut av dette kollektivet vokste bl.a. Art Ensemble of Chicago, men denne historien er en annen.
Val Wilmer skriver i boka «As Serious As Your Life» at Abrams var AACMs spirituelle leder, og at han var «the guiding light of the guild».
Joseph Jarman har beskrevet det han kaller the Abrams effect — «Until I had the first meeting with Richard Abrams, I was like all the rest of the ‘hip’ ghetto niggers; I was cool, I took dope… In having the chance to work in the Experimental Band with Richard and the other musicians there, I found something with meaning/reason for doing».
Til godt inn på 1970-tallet var han nærmest ukjent utenfor Chicago og AACM. Han pioriterte sn funksjon som lærer og veileder, og som pianist lokalt. I denne første fasen av AACM ga han ut kun tre plater, «Levels and Degrees of Light» fra 1967, «Young at Heart/Wise in Time» i 1969 og «Things to Come from Those Now Gone» seks år seinere.
Men så i 1976 flyttet Abrams til New York og ble en sentral deltaker i byens «Loft scene». På 1980-tallet etablerte han AACMs New York Chapter. Nå turnerte han aktivt og spilte inn en lang serie plater – de neste ti årene slapp han i gjennomsnitt en plate i sitt eget navn hvert år og han fikk et internasjonalt renomme.
Det er godt nå å reflektere over den siste gangen Abrams var i Norge. I 2015 var han på Europaturne med Jack DeJohnettes Made in Chicago-band etter slippet av plata med samme navn. Da besøkte de bl.a. Moldejazz 15. juli og ga der en fenomenal konsert.
I 1990 var Muhal Richard Abrams den aller første mottakeren av den da nyopprettede Jazzpar-prisen. I 2010 var han en av mottakerne av National Endowment for the Arts NEA Jazz Masters Award. Samme år ga New Yorks Vision Festival Abrams prisen Lifetime Achievement Award.
Det er en stor musiker som er gått bort. Vi er heldige som har fått ha ham blant oss!
Vi lyser fred over Muhal Richard Abrams minne.
Johan Hauknes