Innlegg

Miles Davis Bootleg Series Vol. 5 – Freedom Jazz Dance

Columbia/Legacy slipper 21. oktober 2016 et nytt 3-CD-sett i serien «Miles Davis: The Bootleg Series». Slippet skjer i forbindelse med at det 24. og 25. oktober er femti år siden albumet «Miles Smiles» ble spilt inn. Et 3-LP-sett med alt tidiger upublisert materiale er planlagt for neste års Record Store Day, 15. april 2017.

Etter at det aller første albumet – «E.S.P.» – med den såkalte andre store kvintetten til Miles Davis var blitt spilt inn i januar 1965, ble Davis borte fra musikkscenen i lang tid. Han måtte gjennom en hofteoperasjon i to omganger i 1965 og ikke før var han kommet tilbake, før han ble satt tilbake med en magelidelse. Etter «E.S.P.» skulle det ta nesten to år før bandet var tilbake i studio.

«Miles Smiles» er hvor det som er benevnt som post-bop for første gang slår ut i full blomst. Denne stilen, også kjent som «time, no changes», forente frijazzens ide om kollektiv improvisasjon og modaljazzens vekt på en sterk «groove», med frie harmoniske skjema. Den amerikanske musikkviteren Jeremy Yudkin definerer post-bop som «an approach that is abstract and intense in the extreme, with space created for rhythmic and coloristic independence of the drummer – an approach that incorporated modal and chordal harmonies, flexible form, structured choruses, melodic variation, and free improvisation».

Etter en aktiv periode uten sjefen – bl.a. med utgivelse av plater som Hancocks «Maiden Voyage», og Shorters «The Soothsayer», «All-Seeing Eye» og «Adam’s Apple» – samles bandet med Miles for å ta musikken et skritt videre. Jeg har tidligere antydet at det uttrykket som etter hvert ble Miles Davis-kvintettens kjennemerke, viste seg første gangen på Miles-plate da kvintetten ble samlet på klubben Plugged Nickel i Chicago i desember 1965.

Albumet offentliggjør tapene fra opptakssesjonene av de seks låtene på «Miles Smiles»: Orbits/Circle/Footprints/Dolores/Freedom Jazz Dance/Gingerbread Boy og vi kan være flue på veggen disse to dagene i Columbias studio på 30. gate i New York.

I tillegg får vi også «session reels» fra opptakene i juni-juli 1967 av «Nefertiti», «Fall» og «Water Babies». Dessuten omfatter plata også bl.a. et ikke tidligere offentliggjort opptak «Masqualero», og et tidligere ukjent opptak av Miles og Waynes Shorter, hvor Davis drøfter med Shorter ei ny låt «Blues in F (My Ding)».

Plata er mikset fra fire-spors digitale mastere i 24 bits dybde med samplingsrate 192 kHz. De digitale masterene er konvertert over fra de opprinnelige fire-spors analoge opptakene fra oktober 1966.

Tekst: Johan Hauknes

Sporliste:

Disc 1
1. Freedom Jazz Dance (Session Reel)
2. Freedom Jazz Dance (Master Take)
3. Circle (Session Reel)
4. Circle (Take 5)
5. Circle (Take 6)
6. Dolores (Session Reel)
7. Dolores (Master Take)

Disc 2
1. Orbits (Session Reel)
2. Orbits (Master Take)
3. Footprints (Session Reel)
4. Footprints (Master Take)
5. Gingerbread Boy (Session Reel)
6. Gingerbread Boy (Master Take)
7. Nefertiti (Session Reel)
8. Nefertiti (Master Take)

Disc 3
1. Fall (Session Reel)
2. Fall (Master Take)
3. Water Babies (Session Reel)
4. Water Babies (Master Take)
5. Masqualero (Alt. Take 3)
6. Country Son (Trio Rehearsal)
7. Blues in F (My Ding)
8. Play Us Your Eight (Miles Speaks)