På skive

JKA QUINTET

«from the nocturnal Chironan»
LONGLIFE RECORDS LLR 1607

JKA Quintet er et tverrkunstnerisk prosjekt og et musikkprosjekt kvintetten har gjort i samarbeid med billedkunstneren Rithva Landler. Vi snakker altså et konseptalbum, men uten at det skulle være noen grunn til å ikke lytte på musikken som et enkeltstående musikkprosjekt. Og selv om de medfølgende bilder i coveret godt kan være fine nok, selv om de ikke helt «my cup of tea», og minner mer om noe folk som bruker mye tid på meditasjon og mye energi på å finne sitt indre mantra, har hengende på veggene, så fungerer det helt ok på et platecover.

Men det er musikken jeg skal si noe om her. Og den er upåklagelig, og langt fra det jeg oppfatter som musikk til meditasjon.

I stedet for vi en oppdatert bop-musikk gjort av fire danske og en norsk musikere som absolutt kjenner denne delen av jazzhistorien.

Vi møter bassisten Jens Kristian Andersen, som, så vidt jeg forstår står som ansvarlig for mesteparten av musikken som fremføres. Ved siden av ham møter vi den norske trompeteren Erik Kimestad, bassklarinettisten og tenorsaksofonisten Anders Banke, cellisten Soma Allpass og trommeslageren Thomas Præstegaard.

Det åpner med den fine «Prelude to a Birth», som høres ut som den kunne vært gjort av et amerikansk lag på 60-tallet, hvor bassklarinettisten Eric Dolphy medvirker. Det samme kan man si om andrelåta «Puerperal Psychosis», hvor blant andre Kimestad gjør en fin solo.

Tredjesporet «War & Anchery» er mer søkende og balladepreget, med spesielt fokus på Kimestad og Banke. Men vi legger også godt merke til det fine cellospillet og bassistens bidrag.

«The Wounded healer», swinger fint med klarinett og cello i åpningen, før Kimestads trompet kommer. Ei spennende låt som virkelig swinger på grunn av fint bass-spill.

Og slik fortsetter det. Dette er tydeligvis musikere som har hørt mye på den musikken som kom fra Sambandsstatene på begynnelsen av 60-tallet.

Lyden på platen er også litt 60-talls, og fungerer perfekt sammen med bandets musikk.

Dette er rett og slett blitt en flott plate hvor røttene sitter som spikret i New York-jazzens (etter min mening) glansperiode. Alle musikerne gjør en fin innsats, men spesielt vil jeg framheve Bankes fine klarinettspill, Kimestads trompetspill og Andersens bass-spill pluss at han har skrevet noen flotte og tidsriktige komposisjoner.

Jan Granlie

Jens Kristian Andersen (b), Erik Kimestad (tp), Anders Banke (bcl, ts), Soma Allpass (c), Thomas Præstegaard (dr, cymbals)