Innlegg

Et slags årsregnskap for salt-peanuts.eu 2016

Gjennom det året som nå går mot slutten har de hardtarbeidende gratismedarbeiderne i salt-peanuts.eu anmeldt mer enn 470 plater og bøker, vi har vært tilstede og rapportert fra 21 festivaler i Norden og Europa, og vi hat anmeldt 40 enkeltkonserter fra klubber, vesentlig i Danmark og Norge.

For å hjelpe våre følgere i å få en viss oversikt, bringer vi her en bunke plater som er anmeldt, og som vi kan gå gode for.

Året 2016 startet med anmeldelsen av platen «kalo-yele» med Aly Keïta (balafon, kalimba), Jan Galege Brönnimann (bcl, contrabcl, ss), Lucas Niggli (dr, perc) som ble publisert den den 2. januar, og foreløpig siste anmeldelse i år er trommeslageren Andreas Wildhagens «No Right No Left». Men i tiden før jul kommer det flere plateanmeldelser. Vi legger ut omtale av plater hver dag, hverdah som helg, ferie eller avspassering, og det er bare en atomkrig som kan få oss til å slutte.

Her følger de plateanmeldelsene vi har valgt ut, fordelt etter når de er publisert, etter måned:

 

Januar 2016:

HASSE POULSEN / HÉLÈNE LABARRIÈRE
«Busking» INNACOR INNA11511
Hélène Labarrière (b), Hasse Poulsen (g)

«Busking» er rett og slett blitt en nydelig plate det bør serveres gode røde til. Man kan høre at Poulsen trives i selskap med stjernebassist Labarrière, og det hele er blitt en overskuddsplate, som skal spilles ofte i heimen utover senvinteren og våren». Jan Granlie

KARIN KROG & JOHN SURMAN
«Infinite Paths»
MEANTIME RECORDS MR23
Karin Krog (v), John Surman (ss, bs, bcl, rec), Pablo Ben Surman (elec)

«Karin Krog, John Surman og Pablo Ben Surman har med «Infinite Paths» gjort en innspilling som vil være helt i toppen av listene når «vareopptellingen» for 2016 skal gjøres. De har gjort en fantastisk vakker og spennende innspilling, som passer for alle anledninger. Og den som trodde at Karin Krog nå hadde gitt seg hen til standardstoffet, bør virkelig sjekke ut denne innspillingen. Dette er stor musikalsk kunst, som bør sendes ut på en omfattende turné i Norden. Strålende!»  Jan Granlie

LUCIA CADOTSCH
«Speak Low»
YELLOWBIRD/ENJA YEB 7761
Lucia Cadotsch (v), Otis Sandsjö (ts), Petter Eldh (b)

«Med «Speak Low» har Lucia Cadotsch, Petter Eldh og Otis Sandsjö levert en strålende plate, som hele festival- og klubb-Europa bør ta imot med åpne armer. De hyller Billie Holiday på en måte som jeg er overbevist om at Holiday selv ville likt. Kanskje sitter hun og nikker og smiler i himmelens jam session når hun hører denne innspillingen av noen av hennes signaturmelodier. Jeg hørte trioen i Koncertkirken i København i fjor, dessverre med litt for dårlig lyd, men gir man denne trioen gode lydforhold, som de absolutt fortjener, så leverer de noe av det vakreste og mest inderlige innenfor jazzen man kan ønske seg. Praktfullt fra start til mål, og nok en 2016-favoritt!».  Jan Granlie

JUHANI AALTONEN & IRO HAARLA
«Kirastus»
TUM RECORDS CD 045
Juhani Aaltonen (ts, lute, altfl, bfl) ; Iro Haarla (p, harp, chen, perc)

«True to both deep spiritual sensitivity there is a gentle, comforting dimension to their music. The beautiful, clearly articulated, song-like melodies like «Out of the Depths», «Arie – a Song for a Lost Love» and «Long Sole Sound», have an immediate caressing impact, adopting a modest, compassionate before the beauty and the positive in this life.  Or as Haarla recommends: «we all should look at life as if we were moving towards a clearing horizon on each day of our lives. Warmly recommended».  Eyal Hareuveni

HAYDEN POWELL
«Circadian Rhythm & Blues»
PERISKOP PSK103
Hayden Powell (tp, Firebird), Eyolf Dale (p), Jo Skaansar (b), Øyvind Røsrud Gundersen (elec)

«Det er et helhetlig og strålende album Hayden Powell og hans trio har levert. Her beviser Hayden Powell et al at deres sirkadiske rytmer er et slående og vakkert uttrykk for hva det betyr å være menneske, og hvlken kraft som ligger i musikk».  Johan Hauknes

BILL EVANS
«Live At Art D’Lugoff’s Top Of The Gate»
RESONANCE HCD 2012
Bill Evans (p), Eddie Gomez (b), Marty Morell (dr)

«Bill Evans har vært et forbilde for en rekke av dagens unge jazzpianister, og med innspillingen fra Art D’Logoff’s Top Of The Gate, har man fått enda en innspilling å strekke seg etter. Strålende og evigvarende!»  Jan Granlie

FIRE
«she sleeps, she sleeps»
RUNE GRAMMOFON RCD 217
Mats Gustafsson (ts, bs, bass-s), Johan Berthling (b), Andreas Werliin (dr, lap steel g), Oren Ambarchi (g), Leo Svensson Sander (c)

«Jeg føler at Fire! med denne innspillingen har roet seg ned en smule. Vi får ikke lenger de intense groovene vi kjenner fra tidligere, og det er mye mer luft mellom utblåsningene, selv om vi får noen utbrudd denne gangen også. Gustafsson spiller denne gang tenor- bariton- og bass-saksofon, og særlig når han tar fram det største hornet, synes jeg det låter tøft og rått. Berthling er stødigheten selv på bass, og bygger oppunder Gustafssons melodiføringer på en fremragende måte. Og bak styrer Werliin det hele med stoisk ro. Han er en strålende trommeslager (sjekk ut Wildbirds & Peacedrums), og passer perfekt inn i denne sammenhengen. «she sleeps, she sleeps» er blitt nok en strålende, men noe annerledes plate fra Fire!»  Jan Granlie

HARRIS EISENSTADT
«Old Growth Forest»
CLEAN FEED CF359CD
Jeb Bishop (tb), Tony Malaby (ts), Jason Roebke (b), Harris Eisenstadt (dr)

«Alle de åtte sporene er laget av Eisenstadt, og alt ligger innenfor den moderne, akustiske New York/Brooklyn-stilen, som igjen har klare røtter i New York-jazzen fra begynnelsen av 60-tallet, kanskje jazzens mest kreative periode. Og de fire musikerne kommer svært godt ut av det. Hele veien er dette interessant og spennende musikk, som swinger der det skal swinge, og som utfordrer i andre deler. En strålende innspilling fra fire av USAs beste jazzmusikere per i dag».  Jan Granlie

ALBERTO PINTON NOI SIAMO
«Resiliency»
MOSEROBIE MMPCD102
Alberto Pinton (bs, cl, bcl), Niklas Barnö (tp), Torbjörn Zetterberg (b), Konrad Agnas (dr)

«Platen er innspilt på Glen Miller Café i Stockholm den 29. juli i fjor, en av Stockholms viktige jazzklubber. Lyden er overraskende god, noe som kan skyldes lydtekniker Johan Berke. Det er sjelden man hører såpass god lyd på en «live»-plate og en plate som ikke er innspilt i et profesjonelt platestudio. En ytterst fin plate fra de fire svenskene, som anbefales på det sterkeste til alle venner av energisk 60-tallsjazz».  Jan Granlie

ANNA HÖGBERG ATTACK
«Anna Högberg Attack»
OMLOTT MLR 011 2016
Anna Högberg (as), Malin Wättring (ts, ss), Elin Larsson (ts, ss), Lisa Ullén (p), Elsa Bergman (b), Anna Lund (dr)

«Dette er blitt en strålende plateutgivelse fra seks av Skandinavias tøffeste jazzmusikere, uansett kjønn, religiøs overbevisning eller øyenfarge»!  Jan Granlie

 

Februar 2016

DANIEL KARLSSON TRIO
«at the Feel Free Falafel»
BRUS 036
Daniel Karlsson (p, org, mellotron, Roland DSO), Christian Spering (b, tar shehnai), Fredrik Rundqvist (dr, perc), Andreas Hourdakis (g, 7, 9), Rebecka Karlsson (vio, 2)

«I det hele er dette blitt en flott, medrivende og original innspilling fra en trio som går sine egne veier, og som plukker godbiter fra mange hold og kolleger, og samler det til sitt helt eget uttrykk. Og vi møter tre musikere som trakterer sine instrumenter på aller beste måte. En flott innspilling!»  Jan Granlie

JON BALKE
«Warp»
ECM 2444
Jon Balke (p, sound images), Mattis Myrland (v), Wenche Losnegaard (v), Ellinor Myskja Balke (ann. Reading)

«Jon Balkes soloprosjekt «Warp» er blitt en ytterst spennende innspilling. Musikken er variert og Balke spiller på mange klanger og følelser, enten han improviserer fritt, eller spiller planlagte ting. Og de små innspillene fra vokalistene, som i «Kantor», fungerer nesten skremmende bra». Jan Granlie

CECIL TAYLOR
«Complete Live At The Cafe Montmartre»
SOLAR 4569969 (GJENUTGIVELSE)
Cecil Taylor (p), Jimmy Lyons (as), Sunny Murray (dr), Kurt Lindström (b)

«På noen av konsertene på denne turneen fikk de også med saksofonisten Albert Ayler i bandet, men det er ikke dokumentert her. Er man ute etter å høre disse strålende musikerne sammen, så må man sjekke ut Albert Aylers fantastiske 9 CD-boks, «Holy Ghost» (Revenant Records), som kom for noen år siden. Men er man fornøyd med å få servert to CDer med strålende spill fra Taylor, Lyons og Murray (pluss Lindström), så er disse to CDene et absolutt must. Fantastisk fra start til mål!»  Jan Granlie

DINAMITRI JAZZ FOLKLORE & AMIRI BARAKA
«Live In Sant’Anna Arresi 2013»
RUDI RECORDS RR1 1029
Amiri Baraka (v), Dimitri Grechi Espinoza (as), Simone Padovani (perc), Gabrio Baldacci (g), Giuseppe Scardino (bs), Emanuele Parrini (vio), Paolo «Pee Wee» Durante (org, keys, live elec), Avram Fefer (as)

«Bandet kombinerer brassband-tradisjonen med nyere elektronikk og afrikansk perkusjon som jeg ikke kan huske noen andre har gjort, og hele platen blir en solid festforestilling. Vi merker oss spesielt barytonsaksofonisten Giuseppe Scardino med solid trøkk, og Dimitri Grechi Espinozas fine altsaksofonspill. Vi kunne gjerne nevnt alle musikerne som favoritter, for dette er en ren fest! Dette er muligens den siste plateinnspillingen med poet Amiri Baraka, og bedre og mer vitalt enn dette kunne det nesten ikke gjøres. Han døde dessverre den 9. januar i 2014, men etterlot seg en herlig plate på Sardinia».  Jan Granlie

ALEXANDER VON SCHLIPPENBACH
«Jazz Now!»
INTUITION 71316
Alexander von Schlippenbach (p), Rudi Mahall (bcl), Antonio Borghini (b), Heinrich Köbberling (dr)

«Schlippenbachs komposisjoner er sterkt inspirert av Monk, og sammen med Rudi Marshall på bassklarinett, så er også Eric Dolphy sterkt til stede. Det blir også disse to som blir de meste fremskutte solistene på innspillingen. Særlig synes jeg Mahall gjør en strålende jobb, både i sine Dolphy-tolkninger og de andre låtene. Bassisten Borghini passer perfekt inn i denne «stemningen», og trommeslageren Köbberlink og Borghini fungerer perfekt som støttespillere på platen. Og over det hele styrer Schlippenbach det hele med myndig hånd. Han spiller avslappet og nydelig piano, litt streitere enn vi kan høre ham i sin egen trio (med Evan Parker og Paul Lovens) og Globe Unity, men fremdeles med et trøkk og en evne til å få de enkle ting til å svinge, som han nesten er alene om. Platen avrundes med et nesten åtte minutters intervju med Schlippenbach, som er interessant å følge med på, og en original måte å avslutte en plate på. En praktfull utgivelse som det bare er å gå til anskaffelse av»!
Jan Granlie

 

Mars 2016:

ELDH / LILLINGER / SLAVIN / EVANS
«Amok Amor»
BOOMSLANG RECORDS LC 09496
Petter Eldh (b), Christian Lillinger (dr), Wanja Slavin (s), Peter Evans (tp)

«Dette er ikke fritt improvisert musikk. Jeg har en mistanke om at veldig mye av det som framføres er nedtegnet (Eldh har tross alt spilt med Django Bates), men det er ikke så stramt at de fire ikke kan gå utenom de gjeldende stier, og klaske til som de selv vil. «Amok Amor» er blitt en strålende innspilling, som bør distrubueres i stor stil til alle klubb- og festivalarrangører rundt om. For dette gleder jeg meg til å høre, helst på en litt trang klubb! Ukens og månedens beste til nå»!  Jan Granlie

ANNE-MARIE GIÖRTZ
«Capital Punishment for Cars»
GRAPPA GRCD4507
Anne-Marie Giørtz (v, p, shaker-egg, singing bowl, guzheng, kalimba), Eivind Aarset (g, elec, b, prog, edits), Peter Baden (dr, dulc, harp, bell, glockenspiel, mar, perc, drmachine), Bård Ingebrigtsen (keys)

«Det er sjelden jeg har vært så glad for en «come back»-plate som etter å ha hørt gjennom «Capital Punishment for Cars» noen ganger. Jeg blir rett og slett glad, lykkelig, og kanskje også et litt bedre menneske, av å høre på Anne-Marie Giørtz, Eivind Aarset og Peter Baden og deres «Capital Punishment for Cars». Og det synes jeg adskillig fler enn meg skal få lov til å oppleve, så la for all del verden også få oppleve dette, ikke bare på plate, men også på konsert»!  Jan Granlie

KENNY WHEELER / JOHN TAYLOR
«On the way to two»
CAMJAZZ CAM 5054
Kenny Wheeler (tp, flh), John Taylor (p)

«Dette er blitt en fantastisk plate, hvor to av Englands beste musikere har satt hverandre stevne, og hvor resultatet er blitt en lærebok i duospill mellom trompet og piano, og som jazzstudenter over hele verden bør sjekke ut. Perfetto, som man sier i det landet hvor plateselskapet holder til».  Jan Granlie

MIKHAIL ALPERIN
«Prayers and Meditations» JARO 4331-2
Mikhail Alperin (idea, prod, claviola), Sergei Starostin (v), Evelina Petrova-Alperin (acc, v), Bjørn Løken (perc), Vocal Family (v), Oslo kammerkor (v)

«Et strålende prosjekt fra en av Norges mest vellykkede importerte musikere, og tenk dere bare hvor mange andre gullbarrer som nå har blitt enten henvist til asylmottak, eller som intergreringsministeren har klart å sende ut av landet igjen. Takk og pris for at tiden var en annen da Isak Rogne fikk Mikhail Alperin til Norge»!
Jan Granlie

I THINK YOU’RE AWESOME
«Books & Books Live»
JAEGER COMMUNITY
Kasper Staub (p. studio), Lars Fiil Fredslund (p, synth. live), Alex Jønsson Christensen (g), Morten Kærup (g, bjo), Andreas Skamby (dr. perc), Frej Lesner (dr, perc), Jens Mikkel Madsen (b, synth)

«If, any time, any where, somehow you will find yourself in need of comfort or encouraging soundtrack to your life choose one of the «Books» volumes or just watch the live video. You are guaranteed to feel better, much better, afterwards».  Eyal Hareuveni

NAOKO SAKATA
«Dreaming tree»
FOOTPRINTS FRCD 084
Naoko Sakata (p), Alfred Lorinius (b), Johan Birgenius (dr)

«For en som har stor sans for det meditative vi i mange år har fått høre på konserter og plater med salige Bill Evans, så passer denne innspillingen perfekt. Sakata er en glimrende tekniker, og bruker pianoet på en vakker måte, samtidig som hun har med to musikere som forstår hvor hun vil hen med musikken sin. «Dreaming tree» er blitt en nesten fullkommen plate, som bare innimellom, i svært korte glimt, får oss til å tenke på noe annet enn musikken. Og platen bør kunne bli en solid døråpner for Naoko Sakata Trio ut i den store verden. Vakkert»!  Jan Granlie

INSTANT COMPOSERS POOL
«Restless in Pieces»
ICP 054
Ab Baars (cl, ts), Michael Moore (cl, as), Tobias Delius (sl, ts), Wolter Wierbos (tb), Thomas Heberer (cor, tp), Mary Oliver (vio, viola), Guus Janssen (p), Ernst Glerum (b), Han Bennink (dr), Mattijs van de Woerd (v)

«Men uansett hva man vil mene om ICP før og nå, så er «Restless in Pieces» blitt en av de mest tilgjengelige platene fra kollektivet til nå. Hør for eksempel på Mengelbergs «Rollo II», versjonen av Monks «Locomotive», Thomas Heberers relativt frie «One Thing All At Once» eller Gus Janssens morsomme «Jojo Jive», eller den vanvittige avslutningslåta, Mengelbergs «Anatole», som er noe helt nytt fra denne gjengen, og du får deler av ICPs settliste som viser hva dette kollektivet er i stand til. «Restless in Pieces» er blitt nok en strålende innspillingen fra Instant Composers Pool, og en av de mest publikumsvennlige fra bandet til nå. Og hele veien er det spennende og interessant musikk som man aldri blir lei av».  Jan Granlie

LINA NYBERG
«Aerials»
HOOB CD 057
Space: Lina Nyberg (vo), David Stackenäs (g), Cecilia Peersson (p), Josef Kallerdahl (b), Peter Danemo (dr and electronics). Birds: Lina Nyberg (vo), Vindla String Quartet: Caroline Karpinska (violin, Maria Bergström (violin), Elina Nygren (viola), Gerda Holmquist (cello)

«Nyberg skriver i konvolutet att hon tidigt ville lära sig att arrangera musik för stråkar, något hon känner sig väldigt nöjd med i dag. Jag skulle kunna lyssna på CD2 «Birds» hur många gånger som helst. På sista spåret upprepas texten i «Migration»: «I don’t sing because I have an answer/I sing because I have a song». Kan någon säga det tydligare»?  Lars Grip

 

April 2016:

CADENTIA NOVA DANICA
«August 1966 Jazzhus Montmartre»
STORYVILLE 101 8441
Hugo Steinmetz (tp), Kim Menzer (tb), John Tchicai (as), Karsten Vogel (as), Steffen Andersen (b), Finn von Eyben (b), Bo Thrige Andersen (dr), Giorgio Musoni (perc)

«Det er åpenbart at Tchicai har tatt med seg erfaringene fra New York Art Quartet og New York Contemporary Five til møtet med «ungdommen» på Montmartre, for her er det som å høre stjernebandene fra New York. De unge musikerne fra hjembyen, klarer seg mer enn godt nok sammen med mentoren. Spesielt merker jeg med Karsten Vogels fine altsaksofonspill sammen med Tchicai, trompeteren Hugh Steinmetz, som har mye Don Cherry i seg, og trommeslageren Bo Thrige Andersen og perkusjonisten Giorgio Musoni, som virkelig får kjørt seg innimellom. Lyden på opptaket, som er blitt mastret i 2014 av Jan Eliasson, er strålende, og hele plata kunne godt vært innspilt i dag, men da hadde man nok ikke presentert denne musikken på Jazzhus Montmartre, dessverre». Jan Granlie

MAKIKO HIRABAYASHI / BOB ROCKWELL
«Gong»
GATEWAY MH1601
Bob Rockwell (ss, ts), Makiko Hirabayashi (p)

«Og det er fred dette dreier seg om. Hirabayashi har skrevet 10 nydelige låter som oser av lengsel, sorg og fortvilelse, men samtidig så har låtene et håp i seg som man kan like. Hun er en strålende komponist og en mer enn habil pianist, som springer fra det moderne, særlig i «Fukushma Suite» og den korte «Puddles», til det ytterst vakre og lyriske, som i «Piece Of May», den nydelige «Dai Dai» og tittelsporet «Gong», til det swingende, som i «Serial Attacks» og i «Bobbit». Og når de avslutter med Horace Silvers udødelige ballade «Peace», så er i alle fall denne anmelderen fornøyd. Rockwell er i bunn og grunn en strålende bop-saksofonist, som man ofte kan høre blant annet på JazzCup i København. Men han er også i stand til å følge Hirabayashi i hennes mer moderne stil og i balladene med strålende spill. Dette er blitt en fin innspilling, hvor Hirabayashi får ut noen av sine følelser rundt tragedien i Japan, og samspillet med Rockwell fungerer fint hele veien». Jan Granlie

LARGE UNIT
«ana»
PNL RECORDS PNL033
Thomas Johansson (tp), Mats Äleklint (tb), Julie Kjær (as, fl), Klaus Holm (as, bs), Per Åke Holmlander (tuba), Børre Mølstad (tuba), Ketil Gutvik (g), Tommi Keränen (elec), Paulinho Bicolor (cica, triangle, tamborim), Celio de Carvalho (congas, bongos, tamborim, pandeiro, berimbau, caxixi, alfaia), Jon Rune Strøm (b), Christian Meaas Svendsen (b), Andreas Wildhagen (dr), Paal Nilssen-Love (dr), klasse 4A ved Bore skule, under ledelse av Signe Irene Time (background v)

«Jeg synes dette er Large Units mest vellykkede plateutgivelse til nå, og for den som får muligheten til å høre bandet, med denne sammensetningen, på konsert, så blir det hermed utsendt en oppmøteordre, for å få med seg ett av de tøffeste, større jazzensemblene på kloden per i dag»! Jan Granlie

SONNY ROLLINS TRIO
«Live In Europe 1959»
ESSENTIAL JAZZ CLASSICS EJCS55693
Sonny Rollins (ts), Henry Grimes (b), Pete La Roca (dr), Joe Harris (dr), Kenny Clarke (dr)

«Hvis du er Rollins-samler, å ikke er i besittelse av piratopptak fra disse konsertene, så er det bare å gå til anskaffelse av disse tre nydelige skivene. Hvis du er interessert i godt saksofonspill, så er det ingen tvil om at du skal anskaffe disse platene. De inneholder Rollins, Grimes og La Roca (pluss Harris og Clarke) i storform på turné i Europa». Jan Granlie

JULIE KJÆR 3
«Dobbeltgænger»
CLEAN FEED CF361CD
Julie Kjær (as), John Edwards (b), Steve Noble (dr)

««Dobbeltgænger» er blitt et fint dokument på hva Julie Kjær holder på med om dagen, og en av de mer spennende platene på Clean Feed den senere tiden». Jan Granlie

FRED HERSCH / CHARLIE HADEN / JOEY BARON
«Sarabande»
SUNNYSIDE SSC1432
Fred Hersch (p), Charlie Haden (b), Joey Baron (dr)

«Dette er blitt en overraskende bra innspilling. Jeg var litt redd for at man her fikk tre musikere som hadde «en vanlig dag på kontoret», men der tok jeg skammelig feil. Her låter det himmelsk både i balladene og i de mer up-tempo-låtene, fra tre fagfolk innenfor jazzfaget. Dette er strålende pianotriomusikk fra start til mål! Og platen bør bli en klassiker»! Jan Granlie

BILL EVANS
«Some Other Time»
RESONANCE HCD-2019
Bill Evans (p), Eddie Gomez (b), Jack DeJohnette (dr)

«Dette er strålende musikk gjort av tre av jazzhistoriens store navn, på en fridag i Villingen i Tyskland den 20. juni 1968. Hvis du er en bladfan av Bill Evans, så skal du anskaffe deg denne dobleCDen. Hvis du er en som bare liker godt pianospill, sammen med stødig bass-spill og fjellstøtt trommespill, så skal du også skaffe deg denne. Jeg har en mistanke om at denne dobbeltCDen kommer til å bli en av årets gjenutgivelser verden over. Det har den nemlig fortjent, for her er det stor kunst fra start til mål»! Jan Granlie

FREDDIE WADLING
«efter regnet»
PARLOPHONE 5054196999322
Freddie Wadling (v), Amanda Werne (v), Christian Olsson (dr, g), Per «Ruskträsk» Johansson (s, cl, fl), Örjan Högberg (viola), Håkan Hellström (v), Sebastian Öberg (c, b, g)

«Dette er rett og slett blitt en perle av en plate. Ikke så veldig mye streit jazz, men det bryr vi oss ingenting om. Wadling har laget en plate helt på linje med for eksempel «En skiva till kaffet». Jan Granlie

NACKA FORUM
«We Are The World»
MOSEROBIE MMPCD100
Goran Kajfes, cor, tp, slidetp, Steiner EVI, perc), Jonas Kullhammar (sopranino, ts, bs, slides, braithophone, cl, perc, fl), Jonas Berthling (b), Kresten Osgood (dr, octopad, p, perc)

«Jeg, som nordmann i utlendighet, kan ikke tenke meg en finere måte å feire 17. mai på, enn å gå på konsert med Nacka Forum denne dagen. Vi sees, karer!» Jan Granlie

STARLITE MOTEL
«Awosting Falls»
CLEAN FEED CF364CD
Kristoffer Berre Alberts (as, ts), Jamie Saft (org, whitehall, hammond, moog, lapsteelg), Ingebrigt Håker Flaten (b), Gard Nilssen (dr, perc, elec)

«Innspillingen er blitt svært rocka, og det høres ut som alle fire hadde en fin tid i Potterville Studio, NY, i desember 2014. For selv om musikken for mange kan virke dyster og i overkant heavy (det er jo jazz dette her), så er den på mange måter vennligsinnet i alt bråket. Vi kjenner jo Håker Flaten fra en rekke plater og konserter med The Thing, og sammen med Starlite Motel synes jeg han er med på å utvide The Thing-konseptet. Hør for eksempel på «The Price Of The Face Of The Bull», hvor både Mats Gustafsson og Paal Nilssen-Love lurer i kulissene. Nok en plate som du ikke skal bry deg om at naboen dunker i vegger, gulv og tak. Dette er musikk som skal nytes høyt og fritt, for å få med alle detaljene i spillet, og for at musikk som dette skal spilles høyt». Jan Granlie

 

Mai 2016:

FIRE ORCHESTRA
«Ritual»
RUNE GRAMMOFON RCD 2182
Mariam Wallentin (v), Sofia Jernberg (v), Susana Santos Silva (tp), Niklas Barnö (tp), Mats Äleklint (tb), Hild Sofie Tafjord (frh), Per Åke Holmlander (tuba), Mats Gustafsson (bs, slide-s, cond), Anna Högberg (as, bs), Mette Rasmussen (as), Lotte Anker (ts, ss), Jonas Kullhammar (braithophone, bs, slide-s), Per Texas Johansson (cl, bs), Julien Desprez (g), Finn Loxbo (g), Martin Hederos (keys, vio), Edvin Nahlin (keys), Andreas Berthling (elec), Johan Berthling (b), Andreas Werlin (dr), Mads Forsby (dr)

«Men uansett sammenligninger, jeg tror ikke det er noen som har gjort noe lignende innenfor jazzen som det vi får fra denne gjengen på «Ritual». Det er rock (til og med noe som kan minne om tidlig Savage Rose i vokalarbeidet på fjerdelåta), jazz i flere sjangere (men mest frijazz), og soul som sparker beina under enhver tilhører. Og hele veien får du knyttneveslag på knyttneveslag fra de tøffeste blåserne i verden, og det blir nesten umulig å sitte stille, selv om en «vaksin skrott» som denne anmelderen er utstyrt med. Det hele er rett og slett storslagent, på alle måter! Og når de leverer en så til de grader cool låt som sisteporet, så er det bare å bøye seg i hatten, og selv om verden ser ut til å gå den veien du sparker høna, så er det håp og spore med Fire! Orchestra. For en gjeng! Og for en musikk!» Jan Granlie

OSCAR PETTIFORD & JAN JOHANSSON FEAT. STAN GETZ
«In Denmark»
STUNT RECORDS STUCD 16022
Oscar Pettiford (b, c), Jan Johansson (p), Stan Getz (ts), Alan Botschinsky (tp), Uffe Karskov (as), Anders Lindskog (ts), Bent Nielsen (bs), Louis Hjulmand (vib), Lars Blach (g), Bent Axen (p), Erik Moseholm (b), Finn Frederiksen (dr), Joe Harris (dr), Jørn Elniff (dr), William Schiøppfe (dr), Lee Gaines (v)

«Det jeg synes er fint med denne samlingen, er i første rekke at man har klart å presentere alle opptakene med gjennomgående, relativt god lyd, noe som slett ikke er tilfelle med mange av de gamle opptakene man nå utgir med avdøde musikere. Og så er det alltid spennende å høre nye opptak med Pettiford, Jan Johansson og Stan Getz, og de tre låtene hvor de spiller sammen er nok mine favoritter på denne samlingen». Jan Granlie

STIAN WESTERHUS
«Amputation»
HOUSE OF MYTHOLOGY HOM 004
Stian Westerhus (g, v, drum machine)

«Westerhus gitarspill er originalt, og han trekker inn erfaringer fra flere musikalske leire, noe som gjør platen spennende fra start til mål. Favorittspor: «How Long», en av de mer rolige partiene, hvor gitarspillet er strålende over hans helt spesielle vokal før trommemaskina kommer til og fullender et strålende verk. «Amputation» er blitt en utfordrende, strålende og overraskende plate fra en av nåtidas mest interessante musikere, uansett sjanger». Jan Granlie

JOHANNES RICHTER
«2 Pieces»
HIATUS 015 2016
Johannes Richter (p)

«The first untitled piece is an uncompromising and restless one, referencing Cecil Taylor complex improvised architecture. Richter sounds here as wrestling with the piano, hammering the keys in order to set a clear and focused course through the dense, resonating texture. The second untitled piece is a minimalist and quiet one, informed by Morton Feldman ideas about sounds floating “free from compositional rhetoric”, but here the sounds somehow attempt to cling at time to an elusive melodic vein. Provocative and highly original». Eyal Hareuveni

CARLA BLEY / ANDY SHEPPARD / STEVE SWALLOW
«Andiando el Tiempo»
ECM 2487 2016
Carla Bley (p), Andy Sheppard (ss, ts), Steve Swallow (b)

«Denne plata er et must for alle de som kjenner og setter pris på hennes musikk. Det finnes ingen bedre måte å markere hennes inngang til sitt niende tiår. Hun sa en gang at hun aldri kunne tenke seg å ha hundretusener av tilhengere i et system som forlangte at hun gjorde ting hun ikke ønsket å gjøre. Om det bare var 50 000 i hele verden som satte pris på hennes musikk, så var hun strålende glad for disse 50 000. Så la oss fenti tusen heve vårt glass, gratulere Carla Bley med jubileet og lytte til denne plata «… as times go by». Johan Hauknes

MATS GUSTAFSSON AND FRIENDS
«Peace & Fire at Porgy & Bess»
TROST TR140
Mats Gustafsson (fluteophone, s, slide sax, elec), Sofia Jernberg (v), Mariam Wallentin (v), Ken Vandermark (cl, ts, bs), Anna Högberg (as), Eva Furrer (fl), Markus Deuter (obo), Martin Siewert (g, elec, ring stinger), Anders Nyqvist (tp), Anette Bik (vio), Gunde Jäch-Micko (vio), Dimitrios Polisoidis (viola), Benedikt Leitner (c), Günter Christmann (c, tb), Dieb13 (turntables, klopfer), Agusti Fernández (org, Rhodes, p), Thomas Lehn (synth), Erwan Keravec (bagp), Per Åke Holmlander (tuba, cimbasso), Gerald Preinfalk (tubax), Johan Berthling (b), Ingebrigt Håker Flaten (b), Billy Roisz (b, elec, visuals), Uli Fussenegger (b), Kjell Nordeson (vib, perc), Christof Kurzmann (ppooll, rubber band, v), Didi Kern (dr, objects), Sven-Åke Johansson (dr, perc, v), Erik Carlsson (dr), Martin Brandlmayr (dr), Paul Lytton (dr, perc), Paul Lovens (dr), Paal Nilssen-Love (dr)Lukas Schiske (perc, Björn Wilker (perc), Petra Cvelbar (foto), Ziga Koritnik (foto)

«Denne boksen har blitt noe som må karakteriseres som enhver jazzinteresserts våte 50-årsdrøm. Tre dager med alle favorittmusikerne, og med fin stemning og mye moro. Og det er blitt en boks man bare må ha. Man bør kanskje ikke, som meg, spille alle fire CDene i løpet av en kveld (mens det er stekende sol ute, og barnebursdag i bakgården). Det er lov å dele det opp, for det er mye sterk kost man her får servert, og en fin måte å få et overblikk over hva noen av Gustafssons venner fra fjern og nær holder på med. Anbefales på det sterkeste til alle med åpne ører!» Jan Granlie

 

Juni 2016:

YVES THEILER TRIO
«Dance In A Triangl»
MUSIQUES SUISSES
Yves Theiler (p, Wurlitzer), Luca Sisera (b), Lukas Mantel (dr)

«The rhythmic spectrum of this trio varies from piece to piece. It may be gentle as on the the ballad «Day by Day», funky and swinging on «Book of Peace», even dreamy on «In A Way It’s Nothing» and quite complex one on title piece. In this piece Theiler plays the electric Wurlitzer and sketches a North-African hypnotic. Kind of trance pulse that triggers clever rhythmic abstractions by Sisera and Mantel. Mantel sets a Middle-Eastern-tinged pulses for «Caravan Change», wisely transformed by Theiler and Sisera into an angular, addictive dance groove. Impressive trio». Eyal Hareuveni

FREKVENS FREKVENS
«Vandborg»
JAEGER COMMUNITY MUSIC 007
Mathias Jæger (p, synth); Frej Lesner (dr); Nis Hellerøe Myrtue (bS); Tejs Dragheim (b)

«Pieces like «Skumring» (= «Dusk») radiate a sense of joyful freedom within big, open spaces. But «I Muld af sorten Sjæl» (= «In soil of black Soul») and the following «I Mørke Hænder» (= «In dark Hands») alternates between a search for a meditative silence and dramatic inner turmoil, as Jæger and Myrtue exchange leading roles in a conversational, emphatic interplay. Jæger’s gentle piano playing and Myrtue’s breathy sax sound is managing to bring the disturbing turmoil into a much desired quiet on «Fragment af Hjertet» (= Heart-fragment) and reach a comforting peace on the last, «Hjemve» (= «Homesick»). Beautiful, promising debut». Eyal Hareuveni

TEDDY’S WEST COASTERS
«Volume 1 and 2»
KHY SUOMEN MUSIIKKI
Teppo Mäkynen (dr), Antti Lötjönen (b), Jukka Perko (as, cl), Ville Vannemaa (bs), Jukka Eskola (tp, flh), Mikko Karjalainen (tp, flh), Miika Jämsä (tuba), Kasperi Sarikoski (tb, cowb)

«The very basis of this octet are Mäkynen, Perko and Lötjönen. They, for example, perform as a trio, on Mäkynen’s ”Saddlebred” (on Vol. 1). And on that same album (Vol. 1) there is this amazing, long drum solo part by Mäkynen (”Drums, For Example”) where he plays, as on the cover indicated, too, ”13 Impulsive Short Stories and Poems in Rhythm”. It is pure magic. A feast of the feasts in drumming. And this is NOT some studio stuff, I’ve been lucky enough to hear that ‘saga’ alive, too. But if you want to watch the Finnish future jazz development, then check out two names from these albums already: baritone king Ville Vannemaa and trombonist Kasperi Sarikoski! You’ll definitely hear more from those guys during this decade. These both have a lot of solos and the way and style play them…» Timo Vähäsilta

KENNETH DAHL KNUDSEN
«We’ll Meet in the Rain»
TWO RIVERS RECORD
Malte Schiller (cond), Marie Séférian (v), Linda Jozefowski (fl), Roman Ott (as), Markus Ehrlich (ts), Viktor Wolf (ts), Lou Lecaudey (tb), Nils Marquardt (tb), Tomasz Dąbrowski (tp), Magnus Oseth (tp), Fritz Moshammer (tp), Daniel Weltlinger (vio), Héloïse Lefebvre (vio), Sebastian Peszko (viola), Liron Yariv (c), Sebastian Böhlen (g), Uri Gincel (p), Mathias Ruppnig (dr), Kenneth Dahl Knudsen: (b)

«Knudsen compositions gravitate towards an innocent, lyrical core, echoing the lush arrangements of American big bands such as Maria Schneider Orchestra. All the compositions unfold as clear cinematic narratives, enriched by the multiple voices of the orchestra. These voices color the melodies and suggest a balanced spectrum between the woodwinds and brass section and the strings quartet. Impressive». Eyal Hareuveni

ARILD ANDERSEN
«The Rose Window – Live at Theater Gütersloh»
INTUITION INTCHR 71318
Arild Andersen (b), Helge Lien (p), Gard Nilssen (dr)

«Kanskje har Andersen med dette skapt den perfekte alternative trio til sin faste trio med trommeslageren Paolo Vinaccia og saksofonisten Tommy Smith. Særlig de gangene han gjerne vil være den lyriske bassisten som står fremst på scenen og hvor han får gjøre akkurat det han vil. De5t virker som han trives usedvanlig godt sammen med de to ringrevene Helge Lien og Gard Nilssen, og sammen har de laget en strålende vakker liveinnspilling, som bør høres av mange fler enn de som skaffer seg denne Intuition-platen. Turné, Arild! Nå!» Jan Granlie

I.P.A
«I Just Did Say Something»
CUNEIFORM RUNE 422
Atle Nymo (ts), Magnus Broo (tp), Mattias Ståhl (vib), Ingebrigt Håker Flaten (b), Håkon Mjåset Johansen (dr)

««I Just Did Say Something» er blitt en strålende innspilling fra fem av Skandinavias fineste jazzmusikere per i dag. Løp avgårde å kjøp den, eller få bandet på spillejobb i ditt nabolag fort som fy, for dette MÅ bare oppleves live, å høre dem på plate blir en god substitutt, men det er på en trang, mørk jazzklubb dette bandet fungerer best!» Jan Granlie

HEDVIG MOLLESTAD TRIO
«Black Stabat Mater»
RUNE GRAMMOFON RCD 2183
Hedvig Mollestad (g), Ellen Brekken (b), Ivar Loe Bjørnstad (dr)

«I det hele, så er dette kanskje blitt Hedvig Mollestad Trios tøffeste innspilling til nå. Her er det ikke et eneste hvileskjær, låtene er flotte og de tre musikerne fortjener hver kroner, euro, pund eller dollar denne platen vil innbringe. Og sjelden hører man bedre lyd på en plate med slik musikk, noe Henning Svoren i Oscean Studio på Giske, på den forblåste Sunnmørskysten, skal ha all ære for, sammen med mikseren Johnny Skalleberg. Tøffere enn toget!» Jan Granlie

OLE MATTHIESSEN
«Flashbacks & Dedications»
STUNT RECORDS STUCD16042
Ole Matthissen (p), Henrik Bolberg (tp, flh), Bob Rockwell (ts), Jesper Lundgaard (b), Ole Streenberg (dr)

«Dette er rett og slett blitt en strålende plate i den amerikanske tradisjonen, med klare røtter til det nordiske tonespråk fra fem av de mest tradisjonstro og dyktige, danske jazzmusikere». Jan Granlie

 

Juli 2016:

CARSTEN DAHL TRIO
«simplicity»
STORYVILLE 101 4302
Carsten Dahl (p), Lennart Ginman (b), Frands Rifbjerg (dr)

««simplicity» er blitt enda en plate fra pianisten og maleren Carsten Dahl, (han har i tillegg til å spille piano, også malt bildet som preger coveret!), som sammen med to av de stødigste medmusikantene det er mulig å finne i Danmark, har laget en litt annerledes Dahl-innspilling, som er usigelig vakker og viser tre mestere på hvert sitt instrument. Nå har Carsten Dahl vært innom en rekke forskjellige sjangere innenfor jazzen de senere årene. Han har spilt solo, trio med Arild Andersen og Jon Christensen, han har sin Experience-kvartett, og han har gjort Goldberg-variasjoner på sin helt egen måte. Så hva blir det neste? En innspilling med en norsk kvedar, kanskje? Anbefales på det aller, aller sterkeste»! Jan Granlie

JOHN SURMAN
«Morning Glory»
FLEDG’LING RECORDS FLED 3101 [GJENUTGIVELSE]
John Surman (ss, bcl), Terje Rypdal (g), John Taylor (p, el.piano), Malcolm Griffiths (tb), Chris Laurence (b), John Marshall (dr)

«Dette er i det hele blitt en strålende innspilling, som viser hvilken betydning Surman hadde på utviklingen av den friere jazzen, som ikke lå så veldig langt unna rocken, på den tiden. Vi møter seks musikere som forstår hvor de vil. De har et felles mål, og Surman styrer det hele på eminent måte. «Morning Glory» er blitt et flott tidsdokument over at det foregikk mye interessant innenfor jazzen på de britiske øyer på den tiden, og at John Surman allerede på den tiden sto helt i front av utviklingen, sammen med de andre musikerne på denne innspillingen. Mesterlig!» Jan Granlie

KASPER STAUB
«Aisle Arch Attic»
JAEGER COMMUNITY MUSIC
Kasper Staub (p)

«These pieces sketch concise and focused cinematic sceneries and narratives. These contemplative, pieces may enhance images of silent, deserted nature, but also echo times of soft or dark light, times of emotional distress, even act as meditative pleas for better times. The cover photo of American photographer Jim Sinock strenthen these suggestive veins. Beautiful and impressive». Eyal Hareuveni

CHERRY / TCHICAI / SCHWEIZER / FRANSIOLI / FAVRE
«Musical Monsters»
INTAKT CD 269
Don Cherry (tp), John Tchicai (as, v), Irène Schweizer (p), Léon Francioli (b), Pierre Favre (dr)

«Musical Monsters» er blitt en strålende frittgående plate, hvor vi møter fem av verdens beste frijazzmusikere i lekent samspill, og med innslag av mer eller mindre kjente låter som behandles både med respekt og den særegne lekenheten som særpreger god musikk av dette slaget. I tillegg får vi flere afrikanske inflytelser, slik vi kjenner dem fra mange av Don Cherrys og hans likes plater». Jan Granlie

PETER ROZSNYOI TRIO
«Pain of an Angel»
BMC CD 225
Péter Rozsyói (p), Györgi Orbán (b), Zoltán Csörsz (dr)

«I Ungern, Polen, Tjeckien och andra länder som kunde ta till sig det vi kallar för jazz, läs USA-amerikansk, har fascinationen inför denna musik bara 25 fria år på nacken. Tro fan att musikakademier och kulturdepartement försöker hinna ikapp. Ibland är kopiorna nästan lika bra som originalen. Som här, ibland. En karbonpappersduktig pianist med en rådrivande bassist och en artig och väluppfostrad trummis. Så många begåvade musiker det finns i Europa! Den här CD:n är förförande hållbar». Lars Grip

 

August 2016:

PICCOLA ORCHESTRA GAGARIN
«Vostok»
WHATABOUTMUSIC 030
Paolo Angeli (prepared sardinian g, v), Sasha Agranov (c, v), Oriol Roca (dr, perc, obj)

«Dette er en slags hyllest til astronauten Yuri Gagarin, og i låta «Himne», av Roca, får vi en slags italiensk kjærlighetsballade, som jeg velger å tolke som en hyllest til Sovjets største romfarer. Hele reisen ender med en advarsel om atombomben, i låta «Duck and Cover», en slentrende swinglåt, med akkurat passe utglidninger, og med en morsom tekst, og det hele blir et ironisk sleivspark til USA. En morsom og spennende plate i grenseland mellom folkemusikk og jazz fra Russland til Italia, humor og ironi». Jan Granlie

CORTEX
«Live In New York»
CLEAN FEED CF381CD
Thomas Johansson (tp), Kristoffer Alberts (s), Ola Høyer (b), Gard Nilssen (dr)

«Da jeg anmeldte deres forrige plate, oppfordret jeg massene til å komme seg på konsert med Cortex. Den oppfordringen kan bare gjentas, for et tøffere liveband enn Cortex skal man lete lenge etter». Jan Granlie

KJETIL JERVE / DREW GRESS / JIMMY HALPERIN
«New York Improvisations»
DUGNAD REC DUGCD001
Kjetil Jerve (p), Jimmy Halperin (ts), Drew Gress (b), N.N. (tr)

«Høydepunktene står i kø på plata. Det er en lekenhet, basert på musikalsk forståelse og teknisk dyktighet, som gir musikken en nærhet og umiddelbarhet som er nesten avhengighetskapende. Og Jerve er definitivt ingen junior i dette selskapet. Den avsluttende Halperin-Jerve duoen «Enjoy» er en nytelse for enhver fan av Lennie Tristano. Det er ikke mulig å lytte til dette og minnes gode stunder med Tristano og Warne Marsh eller Lee Konitz. Men det er definitivt ingen kopi – dette er Jimmy Halperin og Kjetil Jerve anno 2015!» Johan Hauknes

DINOSAUR
«Together, As One»
EDITION RECORDS EDN1078
Laura Jurd (tp), Elliot Galvin (Fender Rhodes, org), Conor Chaplin (b), Corrie Dick (dr)

«I de siste årene er det kommet mange britiske, hippe band, som retter seg mot det ungdommelige publikummet. Jeg må si at Dinosaur er et av de beste eksemplene på at det kan gjøres uten å gå bort fra ideen om å lage en ren jazzplate, i stedet for å leke altfor mye med rocken, som jeg synes en del britiske band har gjort litt for ofte de senere årene. Dinosaur har med «Together As One» gjort en fin plate, som overrasker, og som kommer til å bli spilt mye i heimen framover». Jan Granlie

MARY HALVORSON
«Meltframe»
FIREHOUSE RECORDS FH12-04-01-021
Mary Halvorson (g)

«Jeg er overbevist om at opphavsmennene nikker anerkjennende til disse versjonene av låtene deres, enten her fra jordoverflaten, eller der oppe i jazzhimmelen. For dette er blitt en særdeles personlig og fin hyllest til musikerkolleger fra en av de mest spennende gitaristene fra USA nå om dagen». Jan Granlie

 

 

September 2016:

TOMAS FRANCK QUARTET
«Association»
STORYVILLE 1018454
Tomas Franck (ts), Carsten Dahl (p), Daniel Franck (b), Rodney Green (dr)

««Association» er blitt nok et bevis på saksofonisten Tomas Francks storhet. Han er, nesten uten sammenligning, den nye Coltrane, og et navn som klubb- og festivalarrangører rundt om i hele verden bør merke seg. Og med denne kvartetten blir det nesten som å høre Coltrane, McCoy Tyner, Jimmy Garrison og Elvin Jones på sitt beste». Jan Granlie

JOE MCPHEE
«Flowers»
CIPSELA CHP 005
Joe McPhee (as)

«Bedre solospill på saksofon får man nesten ikke i dag! Og finner du ikke platen hos din platepusher, så er det bare å stille krav om at man får den i hus, fortest mulig! For dette er bra!» Jan Granlie

HOUSTON PERSON & RON CARTER
«Chemistry»
HIGHNOTE HCD7293
Houston Person (ts), Ron Carter (b)

«Platen er blitt en intim og fin seanse, som kommer til å surre og gå på spilleren i heimen langt utover høsten og vinteren». Jan Granlie

KARIN KROG
«Gershwin with Karin Krog»
ODINLP9555 [GJENUTGIVELSE]
Karin Krog (v), Bjarne Nerem (ts), Egil Kapstad (p), Arild Andersen (b), Jon Christensen (dr)

«En nydelig plate, som endelig er ute i ny utgave. Og med den og Legrand-plata, er det vel snart bare samarbeidet med Dexter Gordon og Archie Shepp som mangler fra den tiden. Vi får håpe de også dukker opp en vakker dag.» Jan Granlie

FINN VON EYBEN
«Finn Von Eyben Plays Finn Von Eyben»
STORYVILLE 1018442
Finn von Eyben Workshop (insp. mars 1966): Jesper Bech Nielsen (ts), Kim Menzer (trb), Søren Svagin (p), Finn von Eyben (b), Teit Jørgensen (dr). Radiojazzgruppen (insp. september 1967): Ândras Âdorjan (fl), Allan Botschinsky, Palle Mikkelborg (tp), Eje Thelin (trb), Bent Nielsen, Uffe Karskov, Per Carsten Petersen, Bernt Rosengren (saxar), Fritz von Bülov (g), Otto Francker (vib, mar), Ole Kock Hansen (celeste), Niels-Henning Ørsted Pedersen, Finn von Eyben (b), Bjarne Rostvold (dr).

«Så här kunde det låta i den skandinaviska frijazzens ungdom. Bra att Storyville har modet att ge ut den här musiken». Lars Grip

JAKOB BRO
«Streams»
ECM 2499
Jakob Bro (g), Thomas Morgan (b), Joey Baron (dr)

«I starten sammenlignet jeg Jakob Bro med Palle Mikkelborg. Og det står jeg fremdeles på, etter å ha hørt gjennom platen flere ganger. Bro har, i likhet med Mikkelborg, en klar ide om hva han vil med en plateinnspilling, i tillegg er begge store lyrikere i måten å spille på. Men allikevel er Jakob Bro noe helt spesielt i det europeiske jazzlandskapet. Han lar seg ikke friste av livesampling og andre dippedutter, som gjerne finner sin vei til ECM og andre nyere selskaper. Han spiller rett og slett vakker gitarjazz, sammen med to strålende samarbeidspartnere. Så får vi bare leve med den litt annerledes sistelåta». Jan Granlie

BUSHMAN’S REVENGE
«jazz, fritt etter hukommelsen» / «Bushman’s Fire»
RUNE GRAMMOFON RCD 2185 / RLP2186
Even Helte Hermansen (g), Rune Nergaard (b), Gard Nilssen (dr), Kjetil Møster (s), David Wallumrød (keys)

«Dette er blitt to strålende dokumenter fra historien om Bushman’s Revenge. Liveplata er en avslutning, mens «jazzplata» er starten på et nytt, fantastisk kapittel til en av de tøffeste trioene på kloden. Og musikken viser, for alvor, hvilke glitrende gitarist Even Helte Hermansen er. Og sammen med Rune Nergaards bass-spill og Gard Nilssens trommespill, kan vi se svært lyst på gitartrioens framtid i Norge. For dette overgår det meste! Makan!» Jan Granlie

September 2016:

TALIBAM!AND ALAN WILKINSON
«It is Dangerous to Lean Out (E Pericoloso Sponrgersi)»
ASTRAL SPIRITS
Alan Wilkinson (as, bs), Matt Mottel (synth), Kevin Shea (dr)

«Talibam! And Wilkinson demand total surrender. There is no better alternative». Eyal Hareuveni

PAUL VAN KEMENADE
«Checking Out»
EGET SELSKAP
Paul Van Kemenade (as), Ray Anderson (tb), Ernst Glerum (b), Han Bennink (dr)

«Dette er rett og slett blitt en strålende innspilling, fra fire av de tøffeste gutta i klassen! Det swinger hele veien på en moderne måte, mens røttene for musikken ligger godt plantet i tidlig 60-tall. Alle fire musikerne leverer virkelig varene, og «Checking Out» bør lyttes til av mange, både på plate og på konserter». Jan Granlie

NHØP & MULGREW MILLER
«The Duo – Live»
STORYVILLE 1038444
Mulgrew Miller (p), Niels-Henning Ørsted Pedersen (b)

«Dette er blitt en perle av en duoplate, fra to musikere som vet hva de holder på med, og som gjør noen strålende versjoner av de gamle slägerne. Fagfolk på øverste hylle, og et must for alle med to ører!» Jan Granlie

PUGS & CROWS & TONY WILSON
«Everyone knows everyone»
PUGANDCROWS.COM
Meredith Bates (vio, viola), Cat Toren (p), Tony Wilson (g, charango), Cole Schmidt (g), Russel Sholberg (b), Ben Brown (dr)

«Dubbel-CDn tål gott och väl de nästan två timmar den varar. Här klingar dramat och viljan till berättelse på ett, ja kalla det frejdigt sätt. Upphovsmännen kan liknas vid gentlemannatjuvar som förvaltar sitt rov på ett respektfullt vis. Kalla det «meningsfull underhållning», den som vill». Lars Grip

CARSTEN DAHL EXPERIENCE
«Caleidoscopia»
STORYVILLE 101 4303
Carsten Dahl (p), Jesper Zeuthen (as), Niels Davidsen (b), Stefan Pasborg (dr)

«Det er synd og skam at denne kvartetten ikke får flere spillejobber, ikke minst i Danmark, men også i Sverige, Finland og Norge. For den musikken de fremfører hører du nesten ingen andre steder i dag. Og mer ujålete og rett i sjela-musikk, skal du lete lenge etter!» Jan Granlie

DAG MAGNUS NARVESEN OCTET
«Damana Cornua Copiae»
CLEAN FEED CF387CD
Dag Magnus Narvesen (dr), Kristoffer Alberts (as), Jørgen Mathisen (ts), André Roligheten (bs, bcl), Hayden Powell (tp), Kristoffer Kompen (tb), Øyvind Dale (p), Adrian Myhr (b)

«Og all ære til Narvesen for å ha satt sammen et slikt band, skrevet musikk for en gjeng dyktige utøvere, og at han deler musikken med oss, som ikke befinner oss i Stavanger til daglig. Oktetten bør umiddelbart bli et fast innslag på Maijazz, og også få spille rundt på flere av de Nordiske jazzfestivalene de kommende årene, for dette er musikk man godt kan like»! Jan Granlie

KEITH TIPPETT OCTET
«The Nine Dances of Patrick O’Gonogon»
DISCUS 56CD
Fulvio Sigurta (tp, flh), Sam Mayne (as, ss, fl), James Gardiner-Bateman (as), Kieran McLeod (tb), Rob Harvey (tb), Tom McCredie (b), Peter Faircolugh (dr, perc), Keith Tippett (p, comp.), Julie Tippett (v)

«Dette er blitt en spennende og litt annerledes konseptplate fra Keith Tippett, og når Julie Tippett synger på «The Dance Of Her Returning» på det nest siste sporet, så er verket på mange måter fullendt». Jan Granlie

LEAGUS
«Lea Áigi»
CAMO CAM003
Herborg Rundberg (p, v), Kristian Svalestad Olstad (g, v)

«Dette er blitt en strålende plate med musikk vi ikke ante ble laget i Tromsø, byen som en periode dominerte det elektroniske miljøet i Nord-Europa, med både Biosphere og Bel Canto, og som nå er på vei tilbake til gamle høyder, takket være Herborg Rundberg og Kristian Svalestad Olstad». Jan Granlie

 

Oktober 2016:

SCHLIPPENBACH TRIO
«Warsaw Concert»
INTAKT CD 275
Alexander Von Schlippenbach (p), Evan Parker (ts), Paul Lovens (dr)

«Sammen fungerer dette perfekt. Det er en kommunikasjon som enhver politiker vil misunne dem, de skaper en utrolig musikk sammen, og hele tiden er musikken utadrettet og åpen, slik at de trekker lytteren inn i musikken på en fremragende måte. Et mesterverk av en live-innspilling, og en plate det bare er å skaffe seg!» Jan Granlie

BARRY GUY / MARILYN CRISPELL / PAUL LYTTON
«Deep memory»
INTAKT CD273
Barry Guy (b), Marilyn Crispell (p), Paul Lytton (dr)

«Deep Memory» er blitt en strålende innspilling, fra tre av den frie jazzens sterkeste stemmer per i dag. Og jeg blir alltid like glad for å høre pianisten Marilyn Crispell i fri utfoldelse. En musiker (og en trio) vi altfor sjelden hører i Norden». Jan Granlie

HORSE ORCHESTRA
«Four Letter Word»
BAREFOOT REBFREC054LP Erik Kimestad Pedersen (tp), Ingimar Andersen (s), Petter Hängsel (tb), Kristian Tangvik (tuba), Jeppe Zeeberg (p), Nicolai Kaas Claesson (b), Rune Lohse (dr)

«Horse Orchestra ble beæret med tittelen «Årets nykommer» ved fjorårets Danish Music Award, og her kommer det synlige bevis på at juryen gjorde en fremragende jobb i utvelgelsen. Å hildrande du, for ei tøff plate!!!» Jan Granlie

HARALD LASSEN
«Rainbow Sessions»
HAGEN RECORDINGS Harald Lassen (ts), Bram De Looze (p), Anneleen Boehme (b), Lander Gyselinck (dr), Tore Flatjord (perc, 1& 5)

«Impressive debut.» Eyal Hareuveni

KRESTEN OSGOOD TRIO
«Live in Gothenburg»
ILK263LP
Ned Ferm (s), Anders Filipsen (p), Kresten Osgood (dr)

«Dette er rett og slett blitt en strålende liveinnspilling med tre av Skandinavias friskeste frijazzstemmer, i fri utfoldelse på Nefertiti i Göteborg». Jan Granlie

DANS DANS
«Sand»
UNDAY055CDP
Bert Dockx (g, cass), Fred Lyenn Jacques (b, synth), Steven Cassiers (dr, perc)

«Når jeg hører på Dans Dans, får jeg en følelse av musikkbevegelsen som foregikk i Belgia for en del år siden, og som var fokusert rundt plateselskapene Crammed Disc og Le Disques du Crépuscule, som holdt til i Brussel på 80- og 90-tallet, hvor mye av musikken var synthbasert, og som hadde klare og flotte vokalister i front. Dette synes jeg Dans Dans er en god forlengelse av, og kanskje er det på tide at noen her i Norden tar grep og får trioen på en eller annen klubb eller festival snart? Men det gjelder ikke Nattjazz i Bergen, som hadde trioen på plakaten i vår. Og torsdag 27. oktober spiller de på Blå i Oslo, en konsert Oslofolket bare MÅ få med seg». Jan Granlie

 

November 2016:

KEITH JARRETT
«A Multitude Of Angels»
ECM 2500-3
Keith Jarrett (p)

«Jeg har lenge vært litt skeptisk til Jarretts musikk. Jeg synes det har gått litt for mye på rutinen de senere årene, men denne boksen med opptak fra Italia er helt i toppen når det gjelder plater fra den ytterst produktive amerikaneren». Jan Granlie

NANA RASHID
«Sorrow In Sunlight»
GATEWAY
Nana Rashid (v), Peter Rylén (p), Anders Fjeldsted (b), Rasmus Meyer (dr)

«Det får servert fra Nana Rashid på disse fire låtene er ytterst melankolsk og vakkert. Hun har plukket låter som inneholder mye levd liv. Det handler om kvinneskjebner, sorg og problemer, men vi øyner også et håp i bakgrunnen». Jan Granlie

NICOLAI MUNCH-HANSEN / PETER LAUGESEN
«Det flimrende lys over Brabrand sø»
STUNT RECORDS STUCD 16072
Nicolai Munch-Hansen (b, v, keys, p, g, c, eff), Peter Laugesen (v), Steen Jørgensen (v), Kira Skov (v), Anna Brønsted (v), Oliver Hoiness (g, keys), Adi Zukanovic (keys), Sebastian Rochford (dr)

«Musikerne som er invitert med i prosjektet, gjør alle en fin jobb, selv om mesteparten består i å gjøre det Munch-Hansen gir beskjed om. Og viktigst i denne sammenheng er, og blir, bassisten, keyboardisten, vokalisten komponisten og arrangøren Nicolai Munch-Hansen, som med denne platen har laget noe helt særegent, som danskene, og gjerne også alle oss andre i Norden, bør ta til oss å dyrke som en dansk nasjonalskatt». Jan Granlie

TOM PREHN QUARTET
«Axiom»
RUNE GRAMMOFON RALP313 «Tom Prehn Kvartet» CENTRIFUGA FUGA-201501
Fritz Krogh (ts), Poul Ehlers (b), Tom Prehn (p), Finn Slumstrup (dr), Preben Vang (dr)

«Dette er to plater som oser av dansk og europeisk frijazzhistorie, og som alle som er interessert i jazzhistorie og fritt improvisert jazz bør skaffe seg. Og begge er på LP!» Jan Granlie

SCORCH TRIO
«XXX»
RUNE GRAMMOFON RLP21873
Raoul Björkenheim (g), Ingebrigt Håker Flaten (b), Paal Nilssen-Love (dr)

«Med «XXX» har Scorch Trio virkelig befestet sin posisjon i det røffe jazzmiljøet, og selv om det nå begynner å bli noen år siden disse tre spilte sammen som trio, så burde det vel ikke være noe i veien for at de kunne finne tilbake igjen, for mer rocka moro på klubb- og festivalscenen rundt om. Det eneste som kan forhindre dem er kanskje timeplanen til musikerne, som er relativt velfylt. Uansett er dette en samling som bør forefinnes i de fleste hjem med platespiller. De tre serverer noe av den tøffeste rocka jazzmusikken på veldig, veldig mange år!» Jan Granlie

 

Desember 2016:

TANAKA / LINDVALL / WALLUMRØD
«3 Pianos» NAKAMA NKM007
Ayumi Tanaka (p), Johan Lindvall (p), Christian Wallumrød (p)

«Highly impressive. «3 Pianos» is like nothing you have heard before. It calls for a different, deeper kind of listening». Eyal Hareuveni

OLGA KONKOVA / JENS THORESEN
«December Songs»
LOSEN RECORDS LOS 157-2 Olga Konkova (p), Jens Thoresen (g)

«Det er rett og slett nydelig duomusikk fra en gitarist og pianist som kommuniserer nesten perfekt gjennom hele plata, og som man mer enn gjerne kan lytte til uten at det lukter gløgg, svidd ribbe eller pinnekjøtt i hver en krok». Jan Granlie

THE DARK
«The Dark»
JUST FOR THE RECORDS JFR722
Daniel Rorke (ts, ss), Aksen Jensen (b), Ole Mofjell (dr)

«Men uansett hva de tre legger i titlene, så er dette spennende og variert, moderne, fritt improvisert musikk, som ikke kun bør forbli på en CD, men som «massene» må få mulighet til å høre i levende live på konsert, for dette er tøff musikk fra start til mål». Jan Granlie

EVE RISSER WHITE DESERT ORCHESTRA
«Les deux versants se regardent»
CLEAN FEED CF399CD
Eve Risser (p, prep p, v), Sylvaine Hélary (fl, afl, bfl, picc, v), Antonin-Tri Hoang (as, cl, bcl), Benjamin Dousteyssier (ts, bass-s), Sophie Bernado (bassoon, v), Eivind Lønning (tp, p-tp), Fidel Fourneyron (tb), Julien Desprez (g), Fanny Lasfarguez (b, v), Sylvain Darrifourcq (dr, perc)

«Med «Les deux versants se regardent» har Eve Risser bevist at hun kan mye mer enn å lage morsom duomusikk med Donky Monkey, eller fantastiske solokonserter. «Les deux versants se regardent» er blitt et av årets absolutte musikalske høydepunter!» Jan Granlie