Konserter

Ikke mye maskinelt med Maria Faust Machina

VINTERJAZZ, ELIASKIRKEN, KØBENHAVN, 7. FEBRUAR 2018: Den estiske saksofonisten Maria Faust (hovedbildet), har de senere årene gjort seg bemerket innenfor flere deler av det danske jazzmiljøet. Hennes samarbeid med vokalisten Kira Skov på platen «In the Beginning» (anmeldt HER) ble kåret til årets vokaljazzutgivelse under Danish Music Awards Jazz, for en stund siden, og hennes trio, Shitney (anmeldt HER), har fått stor oppmerksomhet både blant publikum og i pressen.

Tidligere hadde hun prosjektet «Sacrum Facere» (anmeldt HER), et instrumentalprosjekt i større format, som gjorde suksess de gangene de klarte å samle hele bandet og spille rundt om.

Nå er hun straks ute med sitt nye prosjekt, «Machina» på plate på Stunt Records. Denne skulle egentlig vært lansert i kveld, men av forskjellige grunner, har utgivelsen blitt forsinket.

Maria Faust er en kompromissløs komponist og altsaksofonist, noe som kan skyldes at hennes bakgrunn fra det sovjetstyrte Estland, har hatt stor innvirkning på hennes liv.

Med seg i sitt nye «Machina»-prosjekt har hun tenorsaksofonisten Ned Ferm, bassisten Niels «Bosse» Davidsen, cellisten Ida Nørholm og pianisten Jacob Anderskov, og all musikken er skrevet av Faust.

All musikken i dette prosjektet er nøye nedskrevet på noter. Det vil si ikke alt, for soliene er overlatt til den enkelte. Og selv om Faust var den mest benyttede solist, så ga musikken store rom for både Ned Ferms kraftfulle tenorsaksofonspill, Anderskovs intellektuelle pianospill, som passer perfekt sammen med Faust komposisjoner og Davidsens bass. Nørholm var den som på mange måter holdt det hele sammen med noen nydelige introer, og fint samspill med Davidsen.

En slik besetning (med to saksofoner, cello, bass og piano) gjør bandet, eller kanskje heller ensemblet, til noe adskillig mer enn et jazzensemble. Musikken har klare røtter i den estiske musikken, med de mer klassiske komponistene som Arvo Pärt, og kanskje også Erkki-Sven Tüür som en slags forbilder.

Det er mye melankoli i musikken til Faust. Og kanskje det mest spennende er når hun og Ferm legger et nesten «surt» toneteppe over et mer konvensjonelt cello-, bass- og piano-«komp». Da får vi klare kontraster i musikken, som man ikke så ofte hører i den såkalte «vestlige» musikken. Og det er når Ferm og Faust ligger helt på «grensen» at dette virkelig blir originalt og fint.

Men det er også oppfriskende når Ferm «kliner til» med noen kraftfulle solier, eller når Nørholm og Davidsen kaster seg ut i en slags vals med Anderskov som oppasser ved siden av.

Dette er også musikalske elementer vi kan høre i de to større prosjektene Faust har jobbet med, og på mange måter er Machina-prosjektet en slags kombinasjon av «Sacrum Facere» og «In the Beginning», men i mindre format.

Alle musikerne er svært tro mot den stemning Faust vil få fram i musikken, og alle musikerne var med på å gjøre dette til en fin kveld i Eliaskirken.

For den som hadde forventet maskin-musikk fra Maria Faust, var nok duoen som fulgte etterpå mer deres «cup of tea». Duoen Laser Nun, med gitaristen Lars Bech Pilgaard og trommeslageren Anders Vestergaard, ble rett og slett for mye for denne skribenten, som i stedet tok sykkelen fatt og syklet den korte veien hjem i varmen, med Maria Faust og hennes medmusikanter i bakhodet. For dette var en konsert jeg gjerne vil gjenoppleve senere. Og når platen omsider ankommer, så vil den garantert bli anmeldt på salt-peanuts.eu.

Tekst og foto: Jan Granlie


Bildet av bandet, dessverre uten pianisten Jacob Anderskov, som det var umulig å få tatt bilde av uten å krabbe foran enesmblet.


Ida Nørholm


Ned Ferm


Niels «Bosse» Davidsen