Innlegg

Ellen Andersson Quartet vinner Gyllene Skivan 2016

Debutanterna Ellen Andersson Quartet vinner 2016 års Gyllene Skiva med sitt album I’ll Be Seeing You. Det är ett album med jazzstandards spelade med ett modernt och luftigt sound. När det kom ut i september fick det fina recensioner och stor uppmärksamhet. Skivan är ett personligt statement som nickar gillande åt Billie Holiday skrev exempelvis Dan Backman i OrkesterJournalen i höstas. Ellen Andersson är alltså en i raden av alla fina svenska jazzsångerskor. På I’ll Be Seeing You lyfter hon fram jazzstandards och sätter sin egen prägel på dem tillsammans med sin kvartett.

– Vi har försökt hitta låtar som är enkla men ändå har ett djup så att man kan göra dem till sina egna, säger Ellen Andersson i en intervju i det nya numret av OrkesterJournalen och som nu ligger på www.orkesterjournalen.com.

Ellen Andersson Quartet är en framgångssaga. Gruppen bildades på Skurups folkhögskola för bara några år sedan. Medlemmarna bestämde sig för att spela in en skiva i egen regi men fick sedan kontrakt med skivbolaget Prophone som gav ut den. Nu får de Gyllene Skivan. I kvartetten ingår även gitarristen Anton Forsberg, basisten Hannes Jonsson och trumslagaren Sebastian Brydniak. Trumpetaren Peter Asplund och altsaxofonisten Oilly Wallace gästar på tre låtar vardera. Ellen Andersson är född 1991 och växte upp i Linköping. Hon bor nu i Stockholm.

Det prestigefyllda priset kommer att delas ut på Jazzgalan i Sundsvall den 5 maj där kvartetten även kommer att spela.

Gyllene Skivan delas i år ut för 62:a gången och gäller föregående års bästa jazzalbum. Vinnaren utses av en jury utsedd av OrkesterJournalen och tidningens läsare. Bland tidigare pristagare finns storheter som Lars Gullin, Arne Domnérus, Bobo Stenson, Nannie Porres och Esbjörn Svensson.

OrkesterJournalen som delar ut Gyllene skivan startade 1933 och är världens äldsta nu levande jazztidning. Det senaste numret är nu ute med presentation av vinnarna och omröstningen. Sedan två år tillbaka arbetar vi hårt med att förnya och aktualisera OrkesterJournalen till en modern jazztidning, både till innehåll och layout. I det nya numret kan man exempelvis läsa om att jazz för barn är inne i en ny guldålder samt intervjuer med gitarristen John McLaughlin och gruppen Water Boogie System med mera. Elena Wolay skriver krönika och vi recenserar en mängd nya skivor.