Innlegg

Uro i Copenhagen Jazz Festival

Det skjer mye på bookingfronten i Copenhagen Jazz Festival om dagen. Forrige helg startet bråket for alvor, da den Israelske musikeren Alon Farber (bildet) var ute på Facebook for å fortelle hvorfor han ikke fikk spillejobb på festivalen. Festivalen hadde fått en forespørsel om å booke ham og hans band, men festivalsjef Kenneth Hansen svarte at de ikke booket band fra Israel nå om dagen.

Dette publiserte Alon Farber, sammen med en kommentar, på Facebook, og bråket var i gang (se faksimile under).

I Danmark ble det nærmest forlangt at Kenneth Hansen måtte sparkes fra festivalen, og en rekke personer dro det kortet en del av israelerne (og de som kaller seg venner av Israel) gjør hvis de ikke får det som de vil, nemlig nazikortet.

Kenneth Hansen og Copenhagen Jazz Festival ble beskylt for å være nazister og det som verre er.

Festivalen sendte ut en pressemelding hvor de skrev at det hele dreide seg om en misforståelse, og at de var redde for sikkerhetsforholdene med å få dette bandet til festivalen.

Så trodde man at det hele ville roe seg. Men nei da. I dag kom følgende pressemelding fra festivalen ved styreformann Anders Laursen:

«Copenhagen Jazz Festival sendte onsdag 23. marts et fejlagtigt svar til den israelske musiker Alon Farber i forbindelse med en henvendelse om at blive engageret på Copenhagen Jazz Festival 2017.

Selvom det ikke var hensigten, så kunne svaret læses som, at Copenhagen Jazz Festival af politiske årsager ikke engagerer kunstnere fra Israel, hvilket på ingen måde er tilfældet.

Copenhagen Jazz Festival diskriminerer ikke, hverken på baggrund af nationalitet, politisk overbevisning eller andet.

Søndag 26/3 modtog Alon Farber en uforbeholden undskyldning fra Copenhagen Jazz Festival. Farber accepterede undskyldningen – og få dage senere blev der indgået aftale om, at Alon Farber kommer med sit band i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival 2017.

Vi glæder os til at præsentere det bedste internationale jazz på Copenhagen Jazz Festival 2017 – også fra Israel – og har ikke yderligere kommentarer til sagen».

Selv om Kenneth Hansen er personlig engasjert i organisasjonen Fritt Palestina, gikk han og festivalen allerede søndag kveld ut med en pressemelding, fordi Facebook var i ferd med å koke over av kommentarer og støtte til Farbers Facebook-innlegg. I pressemeldingen kunne man lese at det hele berodde på en misforståelse, fordi han hadde skrevet «politics» i stedet for «policy», som han egentlig hadde ment i sitt svar til Farber.

Fra vår side står denne saken mer enn klar nok. Kenneth Hansen har trukket inn sine personlige, politiske oppfatninger om et land, i bookingen til Copenhagen Jazz Festival. Og man kan selvsagt diskutere om det kan godtas, og om det står noe om dette i Hansens ansettelseskontrakt, eller om dette er noe man i festivalledelsen ble overrasket over. Men dette er jo ikke noe nytt. Da Sør-Afrika levde under apartheid-regimet, ble det igangsatt en bredt akseptert internasjonal kultur-boikott mot Sør-Afrika – man skulle ikke booke musikere fra Sør-Afrika som bodde i landet til festivaler, og man skulle boikotte vestlige artister som spilte i landet. Vi er mange som husker bråket rundt Paul Simons plate «Graceland» fra 1986 som ble spilt inn i Sør-Afrika med sør-afrikanske musikere. Og ikke minst da Frank Sinatra, Beach Boys og Queen opptrådte for store penger på overklassestedet Sun City i Bophuthatswana i Sør-Afrika.

Rent politisk forstår vi hva Hansen er ute etter, festivalens politiske valg og profil får bli en sak mellom festivalsjefen og styret i Copenhagen Jazz Festival. Men at Copenhagen Jazz Festival nå allikevel booker Alon Farber til festivalen, er et tydelig signal om at festivalen legger seg flate for et «mektig» Israel og lar israelsk avvisning av all kritikk av Netanyahu-regjeringens apartheid-politikk mot palestinerne være med på å bestemme bookingen av festivalen.

For det andre er dette en åpenbar mistillitserklæring til Kenneth Hansen som festivalsjef. Styret plasserer Kenneth Hansen i en offentlig gapestokk han ikke burde stå i. Vi stiller også spørsmål ved profesjonaliteten til den personalpolitikk dette innebærer.

Hvis det er slik at festivalen har overlatt bookingen av band til festivalen til Kenneth Hansen, så bør de stå sammen med han i denne «kampen», og ikke legge seg flate overfor kritikere som drar nazikortet når de føler at de ikke får det som de vil.

salt-peanuts.eu vil på dette grunnlag ikke dekke konserten med Alon Ferber under årets Copenhagen Jazz Festival!

Jan Granlie og Johan Hauknes
salt-peanuts.eu