På skive

ARILD ANDERSEN

«In-House Science»
ECM 2594

Den norske bassisten Arild Andersen har rukket å passere 70-årsgrensen, men er like aktiv, om ikke mer, enn tidligere. Han har gjort flere plater med sin faste trio, bestående av saksofonisten Tommy Smith og trommeslageren Paolo Vinaccia («Live at Belleville», 2008 og «Mira», 2014). I den senere tiden har han også samarbeidet med The Scottish National Jazz Orchestra, han har spilt trio med trommeslageren Gard Nilssen og gitaristen Pat Metheny, i en forrykende konsert under Moldejazz i fjor, og han har gående sin trio med pianisten Helge Lien og trommeslageren Gard Nilssen, som om kort tid skal spille konsert på Vossa Jazz i Norge. Og alt han har på CVen sin fra tidligere, blir det rett og slett for mye å nevne her.

På «In-House Science» får vi noen låter vi har hørt tidligere, blant annet åpningssporet, den fine «Mira», og lenger ut i platen får vi en flott versjon av «Blussy» som også forefinnes på «Mira»-albumet.
Opptaket til denne plata er gjort på Jazzfreunde Bad Ischel i Østerrike den 29. september 2016, en periode hvor også trommeslager Vinaccia var i god form. Både før og etter den perioden har han vært syk av kreft, men vi krysser det vi har for at han også denne gangen vil komme gjennom problemene, slik han gjorde etter første gang han fikk påvist den grusomme sykdommen.

Musikken vi får servert er tett og fin, og allerede fra åpningen med Andersens relativt lange introduksjon på «Mira» føler vi at noe spesielt er på gang. Jeg har ikke alltid vært overbegeistret for Tommy Smiths tone i saksofonen, men her synes jeg det fungerer godt. Jeg har ofte syntes han er blitt litt anonym, og at han ikke har hatt en personlig tone i hornet, men på denne liveinnspillingen synes jeg det låter fint.

Trommeslageren Paolo Vinaccia er et monster bak trommene. Han er i stand til å gjøre ting nesten ingen andre gjør ved hjelp av et par trommestikker. Og når Andersen smiler og ser over mot Vinaccia og kjører avgårde med sitt hurtige bass-spill, er aldri Vinaccia langt etter. Han hiver seg over trommene og følger Andersen til døra.

Andresporet, «Science» er en fin låt hvor alle tre musikerne får vist seg fram på en fin måte. Andersen raser avgårde, og med Smith med en tone som nesten kan minne om Jan Garbarek. Og bak det hele pusher Vinaccia de andre framover på en strålende måte.

«Venice» er mer nedpå, men følger godt opp de foregående, mens «North Of The North Wind» er mer svevende. Her starter det med Andersens buespill og elektronikk, og det er nesten så vi bare venter på å høre Palle Mikkelborgs trompet komme smygende. Vi får en nydelig solo av Andersen, mens Smith svever i bakgrunnen sammen med elektronikken, før han overtar i ren Garbarek-stil.

Så følger «Blussy», en funky sak, hvor man nesten kan høre på musikken at Andersen smiler. Etter den funky introen glir man mer over i en litt seig låt som det er umulig å ikke bli fascinert over. Hør bare på Vinaccias innspark og kommentarer på trommene. Typisk Vinaccia, og en av de tingene som gjør han til en fremragende trommeslager.

Så runder de av denne konserten med «In-House», en låt hvor Andersen og Vinaccia briljerer i starten, før Smith legger seg unisont på Andersens spill og vi får en typisk Andersen-komposisjon, hvor bass og trommer raser av gårde, så Smith virkelig må være framme på tuppa for å følge med. Men det gjør han på fremragende vis, og vi får en flott avslutning på platen.

Nå har jeg hørt alle tre platene med trioen, pluss trioplaten «The Rose Window» tatt opp live i Theater Gütersloh i Tyskland hvor han spiller med sin «nye» trio med Helge Lien og Gard Nilssen, og det er bare å fastslå at «In-House Science» er den beste trioinnspillingen Arild Andersen har gjort på svært mange år.

Så er det bare å se fram mot åpningskonserten på årets Vossa Jazz hvor Andersen skal spille med Lien og Nilssen. Vi gleder oss!

Jan Granlie

Arild Andersen (b), Paolo Vinaccia (dr), Tommy Smith (ts)