På skive

JON BALKE SIWAN

«Mahou Houm»
ECM 2572

Den norske pianisten Jon Balke, har holdt sitt Siwan-prosjekt gående, mer eller mindre siden han fikk gjøre bestillingverk til verdensmusikk- og jazzklubben Cosmopolite i Oslo i 2008. Den 27. september det året ble Siwan sjøsatt, med stort ensemble med musikere fra Nord-Afrika, inklusive vokalisten Amina Alaoui, trompeteren Jon Hassell og Trondheimsolistene.

Nå er de igjen tilbake, denne gangen med hovedvokalist, Mona Boutchebak, Derya Turkan på kemence, Helge Nordbakken på perkusjon, Pedram Khavar Zamini på tumbak, Trondheimsolistene og Balke selv på keyboards.

Den forrige «utgaven» var en slags musikalsk reise fra Marokko til Norge, som Balke hadde skrevet som en slags beskrivelse av den reisen Cosmopolites initiativtager og drivkraft gjennom alle år, Miloud Guiderk, hadde gjort da han i 1970 dro fra Casablanca til Bærum utenfor Oslo, og forandringen, ikke minst kulturelt ved en slik reise.

På den nye platen er ikke den nord-afrikanske inspirasjonen like lett synlig som på førsteplaten. Musikken kan mer beskrives som en slags moderne, klassisk musikk, men ikke uten at komposisjonene er melodiske og spennende og med et snev av varme og ørkensand.

Vi har fulgt Balke som pianist, komponist og bandleder i mange år, og vi kan høre at han hele veien har vært en musiker i utvikling. Fra Arild Andersen Quartet, Radka Toneff, det afrikansk inspirerte Tamma, «superbandet» Masqualero, den nærmest anarkistiske trioen Jøkleba og hans eget Magnetic Orchstra til denne utgaven av Siwan, har vært med på å utvide hans musikalske forståelse og virkeområde.

Hans interesse for verdensmusikk, eller musikk som ikke har sin opprinnelse i den amerikanske jazzen, har han i mange år på fortreffelig vis kombinert med det klassiske. Innimellom på den nye platen er det flere øyeblikk hvor Balke som jazzmusiker viser seg fram, men, som sagt, blir det mindre og mindre av den konvensjonelle jazzen i hans spill.

Medmusikantene gjør gjennomgående en fin jobb. Og med Trondheimsolistene, under ledelse av Bjarte Eike, som takler Balkes komposisjoner på en fremragende måte, og hans samarbeidspartner siden første utgaven av bandet, Helge Norbakken og de to afrikanerne på kemence og tumbak, er med på å gjøre dette til en original og fin innspilling. Den nye vokalisten Mona Boutchebak, er ikke like original som forgjengeren, men hun gjør, på sin måte, en strålende jobb.

«Nahnou Houm» er blitt en naturlig og fin utvikling fra førsteplaten, og det er spennende å høre hvordan Balke har utviklet dette konseptet i løpet av de ti årene som er gått siden førsteplaten og debutkonserten på Cosmopolite.

Jan Granlie

Jon Balke (keys), Mona Boutchebak (v), Detya Turkan (kemence), Helge Norbakken (perc), Pedram Khavar Zamini (tumbak) + Trondheimsolistene