På skive

MOUNT MEANDER

«Mount Meander»
CLEAN FEED CF375CD

Portugiserne i Clean Feed fortsetter å utgi musikk md musikere vi ikke kjenner så altfor godt fra før. Et av disse prosjektene er bandet Mount Meander, bestående av saksofonisten Karlis Auzins, pianisten Lucas Leidinger, bassisten Tomo Jacobson og trommeslageren Thomas Sauerborn.

Karlis Auzins har tidligere utgitt en plate i egetnavn, sammen med blant annet den danske trommeslageren Jacob Høyer, mens Lucas Leidinger har studert i Køln, og har deltatt på flere innspillinger, blant annet med Florian Ross og hans Big Campany. Bassist Tomo Jacobson kommer fra Polen, og har spilt med folk som Lotte Anker, Andrew D’Angelo, Mat Maneri, v, Kresten Osgood, Søren Kjærgaard, Torben Snekkestad og en rekke andre, spesielt i den perioden han har holdt til i København.

Trommeslageren Thomas Sauerburn er den eneste jeg faktisk ikke har klart å finne noen informasjon om på nettet, men det burde ikke vare lenge, for det de fire gjør på denne innspillingen, burde friste flere til å stifte bekjentskap med denne kvartetten.

Vi får ni låter, som behandles løst og ledig, men med klare temaer og melodier. Auzins er en god saksofonist, som ikke stresser med å vise fram hvor flink han er, men spiller rolig og kontrollert, med en litt tørr tone, spesielt i tenorsaksofonen. Leidinger er den som legger grunnlaget for de andre. Han spiller fint, i et landskap som er relativt fritt, men hvor han hele tiden har kontroll på hva de andre foretar seg.

Jacobsen er en bassist med stålkontroll. Han spiller uanfektet enten det er med bue eller vanlig fingerspill, og hans tone i bassen er fin. Trommeslager Sauerborn fyller ut der det trengs, samtidig som han legger fine rytmiske ting inn i helheten.

Det starter med den tredelte «sunsail part #1, #2 og #3», som, i likhet med alle de andre låtene, er skrevet i fellesskap. Det er som en suite, men med klare, avdelte elementer.

Deretter går det løsere for seg. Den fritt improviserte «politeness is good», blir litt for svevende og uten «hode og hale» etter min smak, mens «thrill» er en fin ballade, hvor særlig Jacobsons bass gjør seg gjeldende. En flott låt!

«motoric animal» følger opp det fritt improviserte fra «politeness is good», og har gode tilløp, men som er musikk man skal høre i levende live for å få fullt utbytte av.

«a bird in the hand» beveger seg også inn i improland, uten at jeg lar meg rive helt med. Fint bass- og saksofonspill, men jeg får liksom ikke helt tak i den.

Så avslutter de med «swung», hvor det tar seg litt opp. Her våkner trommeslageren opp, og sammen med bassen og pianisten lager de nesten noe som kan ligne på Paul Bley i hans unge dager, men adskillig mer fritt, og «bow» hvor bassen har en sentral rolle.

«Mount Meander» er blitt en tidvis spennende plate, hvor hoveddelen av spenningen ligger i de første tre delene. Etter hvert blir det nesten for løst og ledig, og man får musikk man hører best live.

Jan Granlie

Karlis Auzins (ts, ss), Lucas Leidinger (p), Tomo Jacobson (b), Thomas Sauerborn (dr)