Våre beste video-klipp

Warsawa Jazz Jamboree ’73

I dag får du to klipp for prisen av én! Det vil si det hele er gratis. Begge er angitt på denne siden, For å se det siste, bare skroll (langt) nedover.

Dagens to klipp fra NRKs TV-arkiv er to programmer i serien «Jazzforum», som ble sendt hhv. 7. mars og 16. juni 1974. Programmene er tatt opp under den 16. Jazz Jamboreen i Warsawa. Denne festivalen ble arrangert den 25.-28. oktober 1973 og konsertene skjedde i Warsawas gedigne Kongress-senter.

Det første klippet inneholder opptak fra en konsert i Kongress-salen fredag 26. oktober 1973 med Jan Garbarek-Bobo Stenson Quartet – en konsert som skapte historie. Historien om denne konserten og det den førte til er fortalt av Bobo Stenson i boka «Horizons Touched – The Music of ECM» fra 2007.

I programmet for festivalen var denne konserten booket og beskrevet som Jan Garbarek Trio – med Palle Danielsson på bass og Jon Christensen på trommer. Men det ble ikke slik. Historien er som følger: Torsdag 25. oktober var det konsert samme stedet med Don Cherry Organic Music med en rekke svenske musikere. Både Palle Danielsson og Bobo Stenson var med i denne gruppen. For mer om denne siste konserten – se omtalen nedenfor om det andre klippet i dag.

Etter at konsertene var slutt denne torsdagen, ble det jam utover natta. Bobo Stenson forteller at de fire bestemte seg for å gå sammen: «to a jam session.» De fire gutta spilte sammen, «… and it just took off: it was amazing. … It was so successful that we decided to play [as a] quartet on the festival too.»

«At the same time», fortsetter Bobo Stenson, «I was about to record my second trio album with Manfred [Eicher at ECM]. I had the repertoire ready and was going to play with Palle and Jon. But after the great time in Warsaw, I decided to do it with a quartet instead. That’s how the Jan Garbarek-Bobo Stenson Quartet started. Most of the music on ‘Witchi-Tai-To’ was originally planned as trio music.»

En måned etter Warsawa-konserten var de derfor alle fire i Arne Bendiksen Studio i Oslo, 27. og 28. november 1973 og skapte det som ble klassikeren Witchi-Tai-To som den nye kvartetten. Og resten er historie! Og ingen av oss kan noensinne forestille oss at musikken ikke var tiltenkt og skrevet ut som kvartett-musikk.

Bli med tilbake til begynnelsen – til Sala Kongresowa i Warsawa en oktoberdag i 1973, under den 16. Jazz Jamboree. Riktignok er programmet preget av noen svært elendige redigeringsklipp, men uansett:

 

Det andre programmet vi viser her i denne NRK-serien «Jazzforum» fra 1974 ble sendt tre måneder seinere. Her er det klippet sammen opptak fra flere konserter på en måte som driver en seriøs jazzlytter til vanvidd. Men det får stå sin prøve.

NRKs egne notater for det andre programmet er en studie verdt. Riktignok ble de i sin tid skrevet kun for internt bruk, men allikevel:

«Inntrykk fra den 16. internasjonale Jazz-Jamboree i Warszawa.
Tekst plakat. Orkester under øvelse. Dirigenten og nært forskjellige
medlemmer av orkesteret som trakterer forskjellige instrumenter.
Soloparti av musiker på trompet. Soloparti av musiker på saksofon.
Hele orkesteret spiller. Jazzmusiker uttaler seg. Soloparti på
trompet. Øvelser på forskjellige instrumenter, saksofon, trommer, cello.
Publikum i salen. Musiker på trompet, bakgrunnsmusikk. Shots de
andre musikerne og deres instrumenter, f.eks. mandolin, saksofon,
trommer. Publikum i salen.

«Jazzmusikere sittende på gulvet foran dekorativ bakgrunn. Forskjellige
rare instrumenter. En farget musiker og barn. Nært alle musikerne mens
de holder konsert. Spesielt i søkelyset er den fargede musikeren og
barnet. Alle sammen igjen. Musikerne med de forskjellige instrumentene.
Alle spiller.

«Nytt orkester på scenen, med bare fargede musikere. Fargede sangerinner
med solonummer. Farget sangerinne uttaler seg om sin form for sang.
Den samme sangerinnen synger solo. Hun intv. igjen om sang. Mer sang
av de fargede sangerinnene. Plakat med tekst. 34’41″»

For å oppklare – det du er i ferd med å se er bl.a. det polske radiostorbandet, under ledelse av Jana P. Wrobleski,  med soli av Tomasz Stanko på trompet og Janusz Muniak på sopransaksofon. Pianisten er Andrzej Trzaskowski. Denne konserten var samme kveld, fredag 26. oktober, som – og fulgte i flg. programheftet direkte etter – Garbarek-Stenson-kvartetten.

Deretter følger et intervju med trommeslageren Janusz Stefanski.

Det klippes rett over til et kort opptak fra konserten med Tomasz Stanko Quintet, med Zbignew Seifert på fiolin, Janusz Muniak, Janusz Stefanski og Bronislaw Suchanek på bass. Mandolinen i programnotatene kan jeg ikke se, men antar at det menes banjoen i innslaget fra hva jeg antar er det polske tradjazz-bandet Old-Timers.

Så kommer rosinen i pølsa: «Jazzmusikere sittende på gulvet foran dekorativ bakgrunn. Forskjellige rare instrumenter. En farget musiker og barn. Nært alle musikerne mens de holder konsert. Spesielt i søkelyset er den fargede musikeren og barnet. Alle sammen igjen. Musikerne med de forskjellige instrumentene. Alle spiller.»

Formuleringen om de rare instrumentene henviser tydeligvis til de to eksemplarene av det vest-afrikanske strengeinstrumentet doussn’guni vi ser på scenen og tabla-oppsettet til Bengt Berger. Det er derfor ingen overraskelse at det er Don Cherry som sitter i sentrum, foran hans kone Mokis teppe «Relativity Suite». Dette er altså Don Cherry Organic Music Theatre. Musikerne er Don Cherry, på trompet og doussn’guni, Dodou Gouriand på sopran-saksofon; Christer Bothén på doussn’guni og tenor-saksofon; Bobo Stensson på piano; Jane Robertson på cello; Palle Danielsson på bass, Bengt Berger på trommer og tabla; Moki Cherry på vokal og tambura. Barnet er selvfølgelig Moki og Dons sønn Eagle-Eye Cherry.

Den tyske kvartetten Synopsis med Ulrich Hempert (piano), Konrad Bauer (trombone), Manfred Hering på alt-saksofon og Günther Sommer på trommer under konserten lørdag 27.10. blir kort vist – uten at det er nevnt.

Til slutt er det et lenger forglemmelig innslag med gospel-gruppa Stars of Faith fra konserten søndag 28. oktober.

Tekst: Johan Hauknes