KAMPENJAZZ, SØNDAG 19. MARS 2023: Det er tid for finale for konsertrekken med årets residerende kapellmester Thomas Strønen på Kampenjazz. I den gamle metodistkjærka har han i løpet av to tidligere søndager, 29. januar og 19. februar gitt oss uforlignelige opplevelser, der Strønens fysiske musikk står i sentrum.
For dette er vakkert og fysisk – med det livsbejaende beatet som fundament. Derfor er det viktig at du som lytter er aktpågivende og følger beatene i ostinatene som Strønen trekker opp. Klassiske lyttestrategier må legges bort, her er det andre organiserende prinsipper bak musikken. Denne musikken krever derfor helt andre måter å lytte på enn å høre på Mary Halvorsons Amaryllis-kvintett, for å velge et ferskt eksempel fra salt peanuts*’ portefølje av konsertanmeldelser.
På forhånd har Strønen fortalt oss at han plasserer beatet i sentrum. Derfor: Gå etter beatet, lytt etter pulsen. Der det er puls, er det liv! Musikken skal kjennes på kroppen – med alle sanser. Med seg i trioen SNM har han saksofonisten Kalle Nyberg og tubaisten Heida Karine Mobeck. Og alle med lydskapende- og manipulerende remedier som utvider paletten de kan jobbe med.
Vi blir servert noe jeg ikke kan kalle annet enn en suite, som med Strønens innledende veiledninger består av fire satser; «No turns No», «Kamp-beat», «Hjemme-Kamp» og «Tredje of avgjørende runde». Lytt med kroppen, lytt med magen. Bruk øyne og ører. Ta noen imaginære dansetrinn til skeive beats. Tell til tre og fire, sju og ti, ta gjerne også femten med. Følg i beatets fotspor.
En sekvens gjenskaper et middelalderhoff i kjærka på Grønland i Oslo. Det er som Ridderne av det avlange bordet i Monty Pythons univers svinger innom. Hva Mobeck kan få ut av en tuba med noen hjelpemidler er utrolig. Orkestral promenade. Musikken gis lag på lag på lag … men vi går ikke vill i labyrintene. Slik som Ariadnes gullrøde nøste reddet Thesevs etter at han hadde drept Minotaurus i labyrinten ved Knossos, leder Strønens variante beats oss gjennom musikkens mange haller og kroker.
Et lite tilbakekast til 90-tallets nu-jazz fungerer som en påminnelse om at det stadig skjer og skapes nye konsepsjoner av hva jazz er, som en lang historie. Strønens musikk er et spennende nytt kapittel i den hundreårige historien.
Strønen – som nå kan titulere seg som res.kamp. – har gjennom tre svært forskjellige konserter vist fram vidstrakte, nye og spennende musikalske landskap. Det kunstneriske målet for Strønens residentskap var å sette beat-orientert musikk i fokus. Han kaller det fysisk musikk: Musikk du kan bevege deg til, musikk som gjør at kroppen ikke vil stå stille. Musikk som lar deg oppleve ditt eget fysiske liv. Det er musikk som beveger, kropp og sjel og alt midt i mellom. Det er bevegende musikk – preget av beat og at det swinger.
For dette er musikk som må kjennes på med hele kroppen – med alle sanser. Men det er ikke Strønen som bestemmer hvor musikken skal hen. Han legger premissene for musikken gjennom det nedskrevne, men musikken skapes i utførelsen. Samtalene forut for konserten, og det musikalske samvirket og samtalene mellom musikerne er essensielle for musikkens uttrykk og tilhørernes opplevelse av det. Ved siden av Strønen er også musikerne i bandet viktige i å forme og prege musikken.
Derfor er valget av musikere som han gjør det med, en like stor del av komponeringen av musikken som det skrevne. Også på den siden har Strønen åpnet nye dører for oss inn til sin musikalske verden. Tre svært forskjellige grupper – to kvartetter og en trio – med forskjellige musikalske uttrykk. Tre uttrykk som har en ting som holder alt dette sammen: Follow the beat!
Thomas Strønen har nå gjennomført og avsluttet det tiende residentskapet i serien av residerende kapellmestre siden oppstarten i 2014. Av de ti er det selvfølgelig noen som står som sterkere minner enn andre. Strønens residentskap vil stå langt framme i denne rekka. Det er overhodet ingen tvil om årets residerende kapellmester har vært av de mest vellykkede i oppfyllelsen av jazzklubbens mål med ordningen: Å stimulere en av de aller fremste musikerne i landet til å utforske nye musikalsk samarbeid og konstellasjoner, nye musikk-uttrykk og nytt musikalsk materiale.
Vi kan nå se fram til at Thomas Strønen står fram på Kongsberg jazzfestival i sommer med ny musikk og nye konstellasjoner. Så kan vi også undre oss med spenning over hvor Kampenjazz tar ordningen residerende kapellmester mot tiårsjubileet til neste år.
Tekst: Johan Hauknes
Foto: Käthe Øien