Innlegg

Moldejazz-programmet klart

Hva er vel riktigere og mer naturlig enn at Karin Krog, norsk jazz’ ubestridte dronning, artisten som opptrådte på den første jazzfestivalen i Molde i 1961, blir Artist In Residence når den 60. utgaven av festivalen arrangeres i 2020. Karin Krog har en helt spesiell plass i Moldejazzhistorien gjennom innspillingen fra 1969 av det som må kunne kalles Moldejazz sin «nasjonalsang», «Break of Day in Molde». På årets jubileumsfestival vil Karin presentere tre egne prosjekt, et av dem er sågar en premiere, og hun vil i tillegg være gjest på åpningskonserten med Arild Andersen Group. I tillegg til Karin Krogs konserter kan Moldejazz by på et fyldig jubileumsprogram med en rekke bestillings-verk, premierer og spesielt sammensatte bandkonstellasjoner.

At jubileumsfestivalen finner sted under de spesielle omstendigheter som råder under Covid 19-pandemien vil ikke legge en demper på den musikalske og kreative utfoldelsen. Det gir imidlertid en del begrensinger når det gjelder den praktiske gjennomføringen av festivalen. Maksimalt antall publikum er 200 og kombinert med 1-metersregelen blir maks kapasitet godt under 200 på alle spillesteder utenom Bjørnsonhuset. Moldejazz jobber hardt for å finne praktisk gode løsninger og billettene vil bli lagt ut for salg fra torsdag 28/5 kl 13.00. Pga dokumentasjonskrav har alle våre arrangementer nummererte seter. Rutiner som vi etter hvert er blitt vant til i forhold til smittevern, håndvask, spriting av utstyr m m, vil bli ivaretatt i en egen veileder som festivalen er i ferd med å utarbeide.

Karin Krog & The Meantimes feat John Surman
Dette er gruppa som har gitt navn til Karin Krogs plateselskap, så det er lett å anta at disse musikerne ligger hennes hjerte nær. Vigleik Storaas, Bjørn Alterhaug og Tom Olstad swinger i tett samspill så det nesten kan beskrives som progressiv klassisk jazz. I dette rommet framstår Karin Krog så cool som nesten bare hun kan være. Når The Meantimes denne gang får besøk av John Surman, er det all grunn til å se fram til en strålende kveld.

Karin Krog & The In Between Times
Den første konserten med eget band i uka er The In Between Times som foruten henne består av bassist Terje Gewelt og gitarist Staffan William-Olsson. Årets versjon av dette bandet har et spesielt fokus på det man kaller vocalese – tekstsetting av improviserte soli – eksempelvis i klassikeren «Moody’s Mood for Love», som Karin sang på den aller første Moldejazzkonserten i 1961. I tillegg får vi høre litt fra Joni Mitchells repertoar og nyere komposisjoner av Krog/John Surman. Som Karin selv sier: Denne musikken skal swinge, og det gjør den med god hjelp av fortreffelige Terje og Staffan!

Karin Krog – Tea With Thelonious
På kvelden, 15. april 1966 satt Krog sammen med Thelonious Monk i Dagligstuen på Continental i Oslo, hvor han ble intervjuet av journalist Randi Hultin. Monk hadde akkurat spilt en legendarisk konsert i Universitetets Aula, og Karin lovet seg selv at hun en dag skulle synge noen av låtene hun hadde hørt den kvelden. Mer enn 50 år har gått siden den gang, men nå har tiden endelig kommet. Dette blir en eksklusiv premiere på «Tea with Thelonious» – en samling av Karin Krogs egne Monk-favoritter i nye arrangementer av John Surman for Valhalla-kvartetten og Karin.

Arild Andersen Group med Marius Neset, Helge Lien og Håkon Mjåseth Johansen, gjest: Karin Krog
Arild Andersens nye supergruppe skal lede publikum gjennom Moldejazz sin 60-års jubileumskonsert i Bjørnsonhuset på festivalens åpningsdag. Det blir en konsert å glede seg til, der fabelaktige utøvere serverer et utvalg melodier fra ulike epoker i festivalens og musikernes historie, bundet sammen av Arild Andersens kommentarer. Det blir en festaften, både for folk som har fulgt festivalen siden starten, og for de som er kommet til seinere.

Trondheim Jazzorkester & Hedvig Mollestad – Maternity Beat
Hedvig Mollestad, en av Norges ledende gitarister, har skrevet verket «Maternity Beat» på bestilling fra Moldejazz. Hedvig sier selv om «Maternity Beat» at hun søker å formidle erfaringer ved å bli og være og ikke minst det å ha en mor. Hva er moderpulsen? Finnes den? Hvordan kjennes den ut? Er den lik i 2020 som den var for 1000 år siden? Med fiolin, fløyte, trompet og to kvinnestemmer i ensemblet borger det for at vi får høre en noe annen side av Hedvig Mollestad enn det vi er vant til.

Bjerkestrand – Tellefsen: Breaking Beethoven
I 2020 er det 250 år siden Ludwig van Beethoven ble født, og Kjetil Bjerkestrand og Arve Tellefsen har brygget en velsmakende cocktail av jazzfolk og klassikere til storstilt feiring i Molde Domkirke: Frode Alnæs, Håkon Kornstad, Ellen Andrea Wang, Rune Arnesen, Frida Fredrikke Waaler Wærvågen, Jie Zhang og Frode Alnæs i tillegg til Tellefsen og Bjerkestrand selv.

Hanna Paulsberg Concept 10-årsjubileum
Ikke alle ensembler varer i ti år. Slikt indikerer musikalsk utvikling og god kjemi. Her får vi en sjelden anledning til å møte sju av Skandinavias fremste musikere i et farvann der jazztradisjon og jazz-framtid møtes. Velkommen til en kveld med vital og eventyrlysten musikk i en åpen akustisk ramme.

Solveig Slettahjell Kvartett
Solveig har gått svanger med idéen og ønsket om et nytt jazzband lenge og har nå samlet sitt drømmelag av musikere som får premieren på Moldejazz. Her blir det sanger fra jazztradisjonen samt egenkomponerte låter fra Solveigs hånd. Solveig Slettahjell har ikke vært på Moldejazz siden hun var her med Trail of Souls i 2015, i manges øyne er det på høy tid hun kommer tilbake.

Natalie Sandtorv – Neon Ion
I denne musikken foregår livet på nattklubbene, det er høy-energisk, moderne-RnB med en god dose LA-coolness. Mye har skjedd for Natalie Sandtorv siden hun kvitterte for SB1 SMN Jazztalent-prisen med en strålende konsert på Moldejazz i 2017. Nå er hun tilbake på jubileumsfestivalen med det utrolig spennende prosjektet Neon Ion og det ferske albumet «Heart Echoes» som har fått strålende kritikker i både inn- og utland.

Steinar Raknes & The Stillhouse Band – One the Road
Steinar har en god meloditeft og fine tekster, og benytter seg av et ganske enkelt harmonisk språk i sine sanger. Med kreative musikere tar musikken helt nye veier, og klangbunnen får en helt annen farge. Steinars musikk befinner seg i et åpent sjangerlandskap, man hører et snev av americana, country, Nick Cave, Tom Waits, og en masse andre ting. Denne konserten er et bestillingverk i samarbeid med Jazzfest i Trondheim.

Trondheim Voices & TrondheimSolistene – A World of Daugthers
«A World of Daugthers» er signert tidligere residerende artist på Moldejazz, Jon Balke, og er tidligere fremført i München med München Kammerorkester som samarbeidspartner. Basert på diktet ved samme navn av Yusef Komunyakaa, har Balke komponert en konsert for strykere, stemmer og elektronikk som belyser diktet fra flere vinkler. Teksten presenteres i sin helhet som en slags harmonisert resitativ, men brukes også som fonetikk og «lyd-bank» for sangernes rolle i stykket.

Konserten er produsert i samarbeid med Midtnorsk Jazzsenter og Olavsfestdagene.

Jazzintro – Chuck People og Kongle Trio
Vanligvis brukes Moldejazz å avvikle finalen i Jazzintro. På grunn av Korona-situasjonen er alle festivalene som skulle ha avviklet semifinaler avlyst så løsningen har blitt at Moldejazz arrangerer første semifinale og det med to flotte band, Kongle Trio og Chuck People.
Medlemmene av jazzkvartetten Chuck People møttes gjennom jazzlinja i Trondheim for drøyt tre år siden, og er alle etablerte på den unge, norske jazzscenen. Kvartetten spiller egenkomponert musikk basert på amerikansk jazz fra 50- og 60-tallet, og er inspirert av de store saksofonheltene Joe Henderson, Sonny Rollins og John Coltrane.
Kongle Trio oppstod våren 2019 i Oslo, og det oppstod umiddelbart stor spilleglede og kjemi mellom musikerne. Det musikalske utrykket fokuserer sterkt på frihet, improvisasjon og musikernes identitet og personlighet. Musikerne ønsker å utforske fri-improvisasjon og de impulsene som oppstår i samspillet, og også hvordan man kan bruke utradisjonelle strukturer, groover og lydlandskap.

Zorn Selected; Erlend Apneseth Trio + Frode Haltli
Årets morgengrykonsert blir både spennende og stemningsfull! Erlend Apneseth trio har siden debutplaten «Det andre rommet» (2016) okkupert førersetet i den velsmurte traktoren som pløyer stadig ny mark i det folkemusikalske jordsmonnet. Tradisjonsmusikkens røtter og dype historielinjer møter nåtid og fremtid i trioens dynamiske musikk. Forbered dere på en stor opplevelse på taket av Kulturbygget Plassen! Konserten er gitt av det lokale kraftselskapet Istad AS.

Zorn Selected; Maja S. K. Ratkje & Stian Westerhus Unplugged
Komponist og musiker Maja S.K. Ratkje møter gitarist Stian Westerhus i en intim setting, der de blant annet spiller musikk Ratkje skrev til Jo Strømgrens oppsetning av Hamsuns «Sult» for Nasjonal-balletten på Den Norske Opera. I tillegg presenterer Ratkje og Westerhus også nyskrevet materiale.

Zorn Selected; Moskus
Moskus sin lydlek er like dynamisk og skiftende som klimaet på vestlandet, og samtidig finnes det i kjernen av bandet en lun humor og et skeivt smil som gjør at publikum alltid føler seg inkludert. Sommeren 2020 fyller bandet, født på Jazzlinja i Trondheim, 10 år. Dette gjør det ekstra gledelig å få presentere dem for vårt publikum i festivalens eget jubileumsår.

Trondheim Jazzorkester & Johan Lindvall
Fjorårets jazz-stipendiat Johan Lindvall har allerede gjort seg bemerket som en komponist og pianist med et sterkt personlig uttrykk. Lindvall sier at han med denne konserten vil forsøke å forene film og musikk. Vi gleder oss til en ny og original versjon av Trondheim Jazzorkester.

Kari Harneshaug
Med sin nærhet og autoritet er Kari Harneshaug fra Harøya omtalt som en bunnsolid og unik artist. I januar ga hun ut sitt fjerde album Deeper / Further til strålende kritikker. «Eg elskar handtverket, frå arbeidet med teksten til utforminga av melodi, riff og akkordprogresjonar, til samarbeidet med mine medmusikarar», sier hun og tar med seg det hun omtaler som verdens fineste band Moldejazz.

Lauritz Skeidsvoll / Isach Skeidsvoll
Brødrene Lauritz og Isach Skeidsvoll har vokst opp med Moldejazz og vi har hørt dem i band som No Name, Columbic og Bech & Skeidsvoll New Orleans Band. I år får du høre dem i et spennende nytt duoformat hvor du kan forvente alt fra høyenergiske og rytmisk sterke partier, til roligere og vakre meditative landskap.

Vårsøg 75 år
Henning Sommerro med teaterkonsert som hyller Hans Hyldbakk – og freden. Dette er Teatret Vårts 60-årsgave til Moldejazz. Til denne konserten har Sommerro skreddersydd nye arrangement av egne melodier, og med utgangspunkt i Vårsøg tatt et nytt blikk på Hyldbakks tekster.

Ytre Suløens Jass-Ensemble
Det er for mange svært etterlengtet når det som en del av jubileumsfestivalen 2020 igjen blir mulig å oppleve Ytre Suløens Jass-Ensemble i Molde Domkirke. Domkirka vil også kle bandets New Orleans-orienterte musikk godt, og denne gangen blir gospel-musikken ekstra vektlagt med blant annet innslag fra gospel-dronningen Mahalia Jackson sitt repertoar.

Salt peanuts* vil være på plass i Molde og rapportere fra festivalen daglig, så følg med. 

Følg ellers med på festivalens hjemmeside, som du finner HER

(pressemelding fra Moldejazz)

Skriv et svar