Her på salt peanuts* har vi vært temmelig skeptiske til mye av den musikken vi har fått oversendt fra Canada. Veldig mye av den har oppholdt seg i et landskap av tradisjonell, amerikanske jazz, slik man hører den på litt for mange klubber på Manhattan, hvor man programmerer etter å få fylt opp lokalet med turister.
Men all musikken som lages i Canada, er ikke av det slaget. Og et godt eksempel på det, er samrbeidet mellom pianisten Eve Egoyan og Mauricio Pauly, som trakterer forskjellig elektronikk og live sampling.
Eve Egoyan er en armensk-kanadisk pianist som jobber med en rekke forwskjellige komposisjonsprosjekter og samarbeid. Prosjektene hennes omfatter ekstremt kontrasterende fprosjekter, fra Alvin Currans fem timer lange Inner Cities til Erik Saties miniatyrer; fra minimalistiske Simple Lines of Inquiry av Ann Southam til maksimalistiske nye kompleksitetsverk av Michael Finnissy. Mauricio Pauly er en komponist, improvisator og produsent av hybrid (instrumental/elektronisk/forsterket) musikk. Som aktiv tverrfaglig kunstner har han medvirket på en rekke prosjekter med forfattere, designere, programmerere og teaterskapere. Han har spilt på blant annet Ultima Festival i Oslo i 2011, Warszawa Autumn (Polen, 2013), Darmstadt International Summer Courses (Tyskland, 2010/12/14/16), Le Bruit de la Musique (Frankrike, 2014), Images Sonores Festival (Belgia, 2015), Bludenzer Tage zeitgemäßer Musik (Østerrike, 2016) og Open Ears Festival (Canada 2018).
Og det er tydelig at det er to «tvillingsjeler» vi møter på denne utgivelsen. De 10 improviserte «strekkene» tar oss med inn i en relativt fri improvisasjonsverden, men hvor slektskapet mellom de to gjør at de fungerer fint sammen, De fleste av pianoets muligheter blir tatt i bruk, både på utsiden og innsiden av instrumentet, kombinert på delikat måte med live sampling, live prosessing, chromaharp og perkusjon. Til vår informasjon er hvilke «remedier» de tar i bruk på de enkelte «strekkene» forklart i coveret, slik at det er enkelt å følge med på hva som skjer.
Innspillingen er gjort i Fei and Milton Wong Experimental Theatre i Vancouver i dagene 5. og 7. juni 2022, og musikken er slik at vi helst skulle ha vært til stede mens de fremførte disse improvisasjonene.
Musikken er melankolsk og tidvis nesten meditative og minimalistiske. Men hele veien skifter det i stemninger, slik at musikken aldri blir kjedelig eller stillestående. De to musikerne vet å utnytte hverandres styrker, og innimellom låter dette nesten usigelig vakkert.
Jan Granlie
Eve Egoyan (acoustic and augmentet piano), Mauricio Pauly (live samples, live prosessing, dekeyed chromaharp, drum bundle)