Den danske saksofonisten Julie Kjær har de senere årene fått en skikkelig opptur, mest gjennom deltagelse i Paal Nilssen-Loves Large Unit- ensemble, men også med den britiske pianisten Django Bates og bandet StoRMChaser. Hun har også blitt lagt merke til i trio med saksofonisten Rachel Musson og cellisten Hanna Marshall.
Men all denne oppmerksomheten blir muligens overskygget av hennes nyeste prosjekt, selvsagt utgitt på Pedro Costas Clean Feed-selskap i Lisboa. Her møter vi den danske saksofonisten, som er bosatt i England, sammen med de britiske øyers kanskje sterkeste komp, bassisten John Edwards og trommeslageren Steve Noble.
Seks låter, hvor fem er komponert av Kjær, mens den sjette er gjort av de tre i fellesskap. Platen er innspilt live på klubben Vortex i London den 13. januar i fjor, og bandet er ute på release-turné for plata i disse dager, blant annet med konsert på Jazzhouse i København den 28. april (rapport derfra kommer på salt-peanuts.eu).
Musikken vi får servert på «Dobeltgænger» er fri i uttrykket. Her tulles det ikke med gamle standardlåter og ting som er blitt gjort hundrevis av ganger før. Trommeslageren Steve Noble har jeg oppdaget for alvor først den senere tiden, spesielt etter at jeg hørte han i duo med Peter Brötzmann for en tid tilbake. Han må være en av de trommeslagerne i verden i dag med størst ører. Han er en strålende lytter, som hele tiden følger med på hva musikerne rundt han gjør. I tillegg er han en glitrende tekniker, som kan sitt trommesett ut og inn.
Bassisten John Edwards dukker stadig opp når frittgående jazzmusikk skal spilles. Han er ikke den som framhever seg selv altfor mye, men hans bass-spill er nesten ut av en annen verden. Hans teknikk er enestående, og hans ideer går utenpå det meste.
Og over og under det hele boltrer Julie Kjær seg, med et spill som ligger et sted mellom Ornette Coleman, Albert Ayler og John Tchicai. Det vil si at hun finner sine forbilder fra tiden lenge før hun var påtenkt. Det er 60-tallets frijazz som er i fokus, men hun har også en egen stemme i altsaksofonen som vi kan like. Hun er en ytterst kreativ idéskaper, og lager fine låter som gir god plass og mye rom for de andre musikerne.
Og når hun får muligheten til å «leke» seg med musikere som Edwards og Noble, så skal det mye til for at det ikke fungerer.
Platen er innspilt på Vortex, og til å være live-opptak, er dette utmerket. Lydtekniker Alex Ward kan mer enn gjerne trekkes fram i lyset, fordi platen har fått strålende lyd, som like godt kunne vært gjort i et profesjonelt studio. Og som vanlig er coveret av svært høy kunstnerisk verdi, som de fleste av Clean Feeds utgivelser.
«Dobbeltgænger» er blitt et fint dokument på hva Julie Kjær holder på med om dagen, og en av de mer spennende platene på Clean Feed den senere tiden.
Jan Granlie
Julie Kjær (as), John Edwards (b), Steve Noble (dr)