Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

MEINILD / ANDERSKOV / TOM

«Sprectral Entanglements»
BAREFOOT RECORDS, BFREC081CD

Danish reeds player Sven Dam Meinild, pianist Jacob Anderskov and drummer Kasper Tom Christiansen are prolific and prominent musicians in the local free music scene. The three musicians performed together in Polish trumpeter Tomasz Dąbrowski’s Free4Arts’ Six Months & Ten Drops (Barefoot, 2015), and Meinild and Tom played on the sophomore album of this quartet When I Come Across (Audio Cave, 2019). Anderskov and Tom recorded a duo album, Chroma (Barefoot, 2014).

When these musicians-composer-improvisers performed for the first time together as a trio at an intimate show at a gallery in Copenhagen, they didn’t expect to stumble upon a musical union that felt so free, interconnected and special. Soon after the trio recorded its debut album at The Village Recording in Copenhagen in April 2022. Meinild also did the cover artwork.

The title of the album, Spectral Entanglements, reflects a delicate, lyrical and sparse ensemble approach defined by a patient, deep listening dynamics, and open, conversational interactivity, of ideas and energy. The album features five free improvised pieces but all pieces suggest a strong, albeit abstract compositional backbone. The trio employs the overtone series and subtle, natural harmonics to navigate their music by ear, moving between stability and feedback loops of tension.

These pieces evoke imagery of the coming together of different liquids or smoke dissipating into the air and bring forth a distinct insight into the inspiration and mindset of the trio. The opening, introspective and thoughtful «Thistle Root» contains a sense of a deep underlying musical grid through which new ideas sprout. The mysterious «Marbling» was inspired by the visualization of flow and disturbance. «Response-Ability» is a playful but stormy piece that pushes the trio to its outer abilities. «Vortex Street» has a slow-burning mode while the last piece, «Zostera Marina», is titled after a type of seagrass that completely changes appearance at the mercy of the rising and falling of the tides.
Eyal Hareuveni

……….

I denne trioen møter vi tre av de mest kreative sjelene innenfor den moderne, danske jazzen. De møttes første gang på scenen for å gjøre et intimt show på et galleri i København. Og etterpå syntes de at de hadde truffet noe som de slett ikke hadde forutsett musikalsk såpass bra, at de avtalte tid om innspilling hos Thomas Vang ute i The Village i Vanløse.

Vi får fem relativt frittgående «strekk» hvor alle låtene er kollektivt komponert, og må betegnes som musikk skapt der og da, og som aldri kan gjentas akkurat likt, slik god og fritt improvisert musikk ofte er.

Sven Dam Meinild er en saksofonist, klarinettist og fløytist som jobber med å uutvikle den frie musikken med sine instrumenter. Han arbeider også som pedagog, og har vært å høre i flere frie sammenhenger i København de senere årene. Trommeslageren Kasper Tom (Christiansen) kommer fra Svendborg, helt syd på Fyn, og tilhører den nye generasjonen trommeslagere som blander musikk fra mange sjangre og gjør den til sin egen. Han tok eksamen fra Carl Nielsen Academy of Music og bodde og jobbet i Berlin fra 2007 til 2010. Siden 2006 har han ledet sine egne band som FUSK (Rudi Mahall, Philipp Gropper, Andreas Lang) Kasper Tom 5 (Tomasz Dabrowski, Rudi Mahall, Petter Hängsel, Jens Mikkel Madsen), WalsdorffMelbyeTom (Henrik Walsdorff, Adam Melbye) og Kasper Tom/Jacob Anderskov. Han har også samarbeidet med musikere som Johannes Bauer, Tobias Delius, Alexander von Schlippenbach, Axel Dörner, Kasper Tranberg, Marek Kadziela, Richard Andersson og Tomasz Licak.

Den meste kjente av de tre er pianisten Jacob Anderskov. Han har de siste  20 årene innspilt og samarbeidet med en haug med frittgående musikere, og er stadig å høre i forskjellige, og alltid, spennende sammenhenger i Danmark, senest i trioen ZAV med altsaksofonisten Jesper Zeuthen og trommeslageren Anders Westergaard.

Det blir nesten litt for enkelt å sammenligne denne trioen med de gangene man har hørt ZAV på konserter og plater, siden instrumenteringen er lik, så kan man skille de ad ved at Meinid har en helt annen tone i altsaksofonen enn Zeuthens gjennomskjærende vibrato. Og når han plukker fram klarinetten eller fløyten, blir musikken en helt annen. I tillegg er Kasper Toms trommespill adskillig mer tilbakelent enn Westergaards mer energiske og pågående stil. Men siden det er samme pianist, så blir sammenligningen nesten uunngåelig.

De starter med «Thistle Root», hvor sammenligningen med ZAV nesten blir påtagelig.  Det er en ro over spillet som fascinerer, og jeg synes Meinild saksofon fungerer svært godt sammen med Toms løse trommespill, nesten i et slags Jon Christensen-landskap og Anderskovs frie, men nesten klassiske pianospill. Og herfra og til av avrunder med «Zostera Marina» tar de oss med på en mediterende og ytterst vakker reise inn i det ukjente som er spennende å være med på.

Andresporet «Marbling» er en stillegående sak, hvor jeg synes klarinett- og fløytespillet harmonerer nesten sømløst med pianoet, mens Tom «leker» seg i bakgrunnen, og i «Respons-Ability», synes jeg de nærmer seg ZAV på en fin måte. Her er pianospillet nesten som en moderne utgave av Thelonious Monk (altså i Alexander von Schlippenbach / Misha Mengelberg-landskapet), men det er nesten umulig å ikke høre at det er Anderskovs personlige spill. Her er Tom adskillig mer «på hugget» og blir en viktig del av triospillet med energi og pågåenhet.

Jeg vet ikke helt hvor «Vortex Street» ligger, men det høres ut som en gate de tre musikerne har gått ofte. Her høres altsaksofonspillet nesten litt forpint ut i starten, men det passer fantastisk godt sammen med pianoet. Det er mye Zeuthen i spillet, men uten den pågående skarpheten, men det låter strålende med de tre på absolutt samme bølgelengde, før de avrunder med «Zostera Marina» med Meinilds fine klarinettspill i front over kommenterende piano og trommer. Og her er det bare å merke seg Anderskovs spill, som er lyrisk og ettertenksomt på en strålende måte, og som fungerer perfekt sammen med klarinetten i de dypere luftlag og Toms kommenterende trommespill.

Dette er blitt et lykketreff av en lyrisk frijazzplate. Nå vet jeg ikke om trioen har spilt på Klub Primi eller i Koncertkirken, men for dere som er vel bevandret i de to spillestedene, eller som har noe med bookingen der, er det bare å booke de inn på programmet umiddelbart. For dette er en strålende plate som passer når man trenger ro og fred i sjela, og helt andre ting å tenke på enn all elendigheten i verden. Og å sette seg ned med denne utgivelsen, mens gradestokken nærmer seg faretruende «beinkaldt», med et godt glass rødt fra Nord-Italia eller de sydlige egner i Frankrike, gjør dagen og verden til et mye bedre sted å være.

En strålende utgivelse fra tre av de mest spennende, danske jazz- og improviserende musikerne i Danmark.

Jan Granlie

Sven Dam Meinild (alto saxophone, clarinet, flute), Jacob Anderskov (piano, prep. piano), Kasper Tom (drums)