Roger Lin er en gitarist og komponist med base i Brooklyn, New York. Kort tid etter at han kom til New York-scenen i 2019, ga han ut debutalbumet Whisper of the Isolated Ones, som ble godt mottatt i hjemlandet Taiwan, og ble nominert til The Best Jazz Album og The Best Jazz Composition under den 12. Golden Indie Music Award, den høyeste prisen for jazzkategorien i Taiwan.
Han er født og oppvokst i Taipei, Taiwan, og begynte sin musikalske reise da han var fem år og han begynte å spille piano.
Ettersom han ble sterkt tiltrukket av harmoniske instrumenter, ble han dypt interessert i gitarer som 14-åring, hvor han kunne utforske og uttrykke harmonier han lærte på piano med forskjellige teksturer. I 2019 avsluttet han sin musikkutdanning med et stipend fra Berklee College of Music i Boston, hvor han studerte med jazzmusikere som Mick Goodrick, George Garzone, Ian Froman og mange andre.
Nå møter vi han sammen med saksofonisten Chaz Martineau, pianisten Moshe Elmakias, bassistene Isaac Levien og Simón Willson og trommeslagerne Quinton Cain og Willis Edmundson. Alle de ni komposisjonene er laget av Lin, og innspillingen er gjort i Orange Sheep i Brooklyn.
Og han starter med «Exploitation Suite Part 1: They’d like to Support» sammen med Elmakias, Willson og Edmundson og de avslutter med «Strengths and Insecurities» sammen med de andre musikerne. Og de to besetningene skifter på med henholdsvis tre og fem låter, mens «Etyde 1 Ambitious and Ugly» er en sololåt for Lin og hans gitar.
Når man setter seg ned med en gitarplate kan det gå mange veier. Og her får jeg umiddelbart en følelse av en litt tidlig utgave av Pat Metheny og hans forbilder innenfor 60-tallsjazzens mer «mondene» landskap i åpningssporet. Men det er et litt annet lydbilde som møter oss, med bassen langt framme i lydbildet, noe som er med på å gjøre bassen til et likeverdig og (nesten) like viktig instrument som den førende gitaren. Førstelåten er enn poetisk og fin komposisjon, hvor trommene nesten blir en kontrast til gitar og bass og hvor pianoet ligger som en slags redningsbøye bakerst.
Andresporet, «Shore on the Other Side Intro», som går over i «Shore on the Other Side» er enda mer poetisk. Her er det det andre «holdet» av musikere som medvirker med et litt annet lydbilde, særlig fordi saksofonen er en del av bandet. Her synes jeg musikken blir litt for lite original, men føyer seg altfor mye inn sammen med altfor mange andre, amerikanske band med de samme referanser. Saksofonspillet er helt ok, men jeg kunne ønsket meg mer energi i avleveringene, noe vi ikke får så mye av før i avslutningssporet «Strengths and Insecurities», hvor jeg synes han våkner og avleverer en fin solo.
Og slik synes jeg det fortsetter gjennom de ni sporene. To forskjellige «hold» som har to forskjellige utrykk, og hvor jeg fascineres mest av det mer Methenske med gitar, piano, bass og trommer. I den andre bandsammensetningen synes jeg det blir litt for lite originalt. Etter hvert kommer også pianisten Moshe Elmakias mer fram i lydbildet og avleverer fine solier.
Men det er gitaristen Roger Lin som er den mest toneangivende musikeren på platen. Han spiller gjennomgående fint, men kanskje med en litt for gjenkjennbar lyd med Pat Metheny som forbilde i låtene med pianotrioen, mens jeg synes det «faller» litt og blir litt for likt litt for mange andre, amerikanske gitar med saksofon-band i resten. Og det er nydelig å høre Lin i sololåta «Etude 1 Ambitious and Insecurities», selv om heller ikke den er spennende nok til at jeg vil fremheve den som noe nytt og originalt.
Jan Granlie
Roger Lin (guitar), Chaz Martineau (saxophone), Moshe Elmakias (piano), Isaac Levien (bass), Simón Willson (bass), Quinton Cain (drums), Willis Edmundson (drums)