Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

TROND KALLEVÅG

«Amerikabåten»
HUBRO, HUBROCD26548

Amerikabåten, («The American Boat» in English) is the third album of Norwegian guitarist (who also plays the pedal steel guitar) and composer Trond Kallevåg Hansen, now sailing and exploring the stories and mystique of American music and culture. The cinematic music of Kallevåg reminiscences the work of Ry Cooder and Bill Frisell, but was inspired by Norwegian hymns, old broadside ballads and Americana. Still, it may serve one better day as a soundtrack of a Cohen Brothers movie (and one of the pieces is even titled «Fargo», after the Cohen Brothers’ legendary movie and refers to the city in North Dakota that was the location of that movie).

Kallevåg says that Amerikabåten explores his admiration and fascination for American culture and the transformative journey aboard the American boats, back when countless Norwegians traversed the ocean to America until the mid-20th century. «It was a time when the sea provided a liberating sanctuary for individualists and those who didn’t conform, including the newly religious and lawless». He was inspired by the stories his grandparents shared of close relatives who ventured to America. Kallevåg composed all the lyrical music, mixed the music and was responsible for the meticulous production.

Amerikabåten merges skillfully Norwegian folk music, with the accordion of Daniela Reyes, the Hardanger fiddle of Selma French and the violins of French and Håkon Aase, with the Americana meets Hawaiian fingerstyle guitar playing of Kallevåg into colorful and nuanced story-like dramas. Kallevåg’s pieces address stories about a renowned Norwegian vessel that operated between the United States and Norway, the refuge for unemployed and homeless Norwegians in the 1920s, located on a garbage dump in a railroad yard in the Red Hook waterfront area of Brooklyn, Québec, Canada, where many Norwegians arrived by boat during the Great Emigration, and the 52 Quakers, the first Norwegian immigrants to arrive America in 1825 as part of the Quaker religious society.

Eyal Hareuveni 

……….

Trond Kallevåg er for tiden en av de mest spennende gitaristene i sin generasjon på den norske alternative musikkscenen, og utmerket seg med debutalbumet See Me Another Day som ble utgitt i 2017. Deretter fulgte Bedehus & Hawaii (2019), hvor flere anmeldere sammenlignet ham med gitarkaliber som Bill Frisell og Ry Cooder. Hans tredje album Fengselfugl ble sluppet i april 2021. Her tok han lytteren med inn i det musikalske landskapet inspirert av jobben som musikklærer i Oslo fengsel. Isolasjon, håp, mørke og balladene inne i fengslene på 1700-tallet, er noen stikkord som beskriver musikken.

Nå er han ute med sitt nye prosjekt Amerikabåten, hvor vi får hans tilbakeblikk på alle som flyttet fra Norge og over til «det forgjettede land», Amerika, da det var fattigslig og vanskelig for mange i Norge. Her har han med gitaristen med mer Daniela Reyes, bassisten Jo Berger Myhre, fiolinisten Håkon Aase, nøkkelharpespilleren Selma French og trommeslageren Ola Øverby, og den som elsket han Bedehus & Hawaii og Fengselsfugl, kan bare løpe til nærmeste platepusher å skaffe seg den nye utgivelsen. I tillegg er det bare å skaffe seg platen om du liker kombinasjonen Bill Frisell/Ry Cooder.

Men dette er ingen Frisell/Cooder-kopi. Dette er ni personlige og fine komposisjoner fra Kallevåg, som forteller historien om emigrasjonen på en fremragende og tilbakelent måte. Hvis man absolutt skal innvende noe, så må det være at jeg tror historien var adskillig tøffere enn slik Kallevåg beskriver den. For musikken er relativt «snill», og et stykke fra slik vi har fått den fortalt fra Vilhelm Mobergs bøker Utvandrerne, Innvandrerne og Nybyggerne, og de utmerkede filmene som ble laget over bøkene.

Men ser vi bort fra det, så er dette en nydelig reise i americana-musikken, med elementer av jazz innimellom. Kallevåg er en utmerket låtskrver og gitarist, og musikerne han har alliert seg med leverer strålende bidrag. Da jeg hørte bandet live (på en av de første fremføringene av «verket»), la jeg spesielt merke til det lekne, drivende og fine trommespillet til Øverbø, noe vi også får mye av på platen. I tillegg får vi strålende bass-spill fra Berger Myhre og perfekt fiolinspill fra Aase. Men resultatet hadde nok ikke blitt like hørverdig uten Reyes og French sine bidrag.

Dette er blitt nok en strålende innspilling fra Trond Kallevåg sitt musikalske univers, som på en nesten sømløs måte fortsetter historien fra Fengselsfugl til utvandringen til Amerika.

Jan Granlie

Trond Kallevåg (guitar, pedal steel guitar), Daniela Reyes (accordion, guitar), Selma French (violin, Hardanger fiddle, guitar, vocal), Håkon Aase (violin, guitar, harmonium), Jo Berger Myhre (bass guitar), Ola Øverby (drums, musical saw)