Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Våre beste video-klipp

Bill Evans på BBC Jazz 625 (1965)

I 1964 åpnet BBC sin nye TV-kanal BBC2 – på 625-kanalen i UHF-området, eller Ultra-High Frequencies. De introduserte en rekke programmer som fikk betegnelsen 625, som Theatre 625 og Cinema … Les videre

I 1964 åpnet BBC sin nye TV-kanal BBC2 – på 625-kanalen i UHF-området, eller Ultra-High Frequencies. De introduserte en rekke programmer som fikk betegnelsen 625, som Theatre 625 og Cinema 625. Den nye BBC2 skulle være kulturkanalen! Om du er vokst opp i ett av de skandinaviske landene lyder dette merkelig kjent, ikke sant?

Historien gjentok seg ikke bare med TV-introduksjonen av SVTs kanal 2 og NRK2, men like mye på radio produsert av de gamle «public service»-kanalene. Jeg mener, hvem var det som hørte på NRK P2, SR 2 eller DR P2 uten å tenke «kulturkanalen»?

Men i motsetning til imitatorene og tidsånden på 1970- og 80-tallet var det i 1964 en selvfølge for BBC at de skulle ha et Jazz 625. Fra 1964 til 1966  var Jazz 625 derfor en BBC-produksjon som skapte en serie viktige opptak. Det startet med Duke Ellingtons «Ellington in Concert», kringkastet 21. og 26. april 1964 og fortsatte med en rekke opptak som i dag framstår som viktige historiske dokument.

Nå skal vi til to programmer som ble sendt i mai 1965. På dette tidspunktet var programmets ledelse overtatt av jazzmusikeren Humphrey Lyttelton, som vi får se flere ganger i disse opptakene. Disse dagene var Bill Evans i London, og hadde spilt med sin trio på Ronnie Scott’s over flere dager i begynnelse av mars 1965.

Den 19. mars stilte han og hans trio, med Chuck Israel og Larry Bunker opp i BBCs TV-studio. De hadde tidlig i februar spilt inn plata som vi i ettertid kjenner som «Trio ’65», utgitt på Verve. Med dette som bakgrunn dro trioen på en turne i Europa, med flere konserter i Frankrike, før de tilbrakte nær tre uker i London og Storbritannia.

For oss nordiske lyttere kan det være verdt å merke seg – ikke minst for sammenligningens skyld – at dette er nær midt mellom opptakene av Bill Evans med Monica Zetterlund i august 1964 og konsertene på Gyllene Cirkeln med Palle Danielsson og Rune Carlsson i november 1965. Begge konsertopptak som ikke bare er viktige for Bill Evans-historien, men minst like mye for den nordiske jazz-historien. Til Oslo skulle han ikke komme før i oktober 1966.

Her er de to settene – totalt 70 minutter – fra BBCs Jazz 625. Riktignok ikke i hi-fi, men musikken lever.

Bill Evans, p
Chuck Israel, b
Larry Bunker, dr

BBC Studios London, March 19th 1965

Set I
0:00 Five (theme)
1:49 Elsa
6:46 Summertime
12:23 Come Rain Or Come Shine
17:38 My Foolish Heart
22:56 Re: Person I Knew
27:15 Israel
32:45 Five (theme)

Set II
35:20 Five (theme)
37:10 How My Heart Sings
41:15 Nardis
46:57 Who Can I Turn To?
52:57 Some Day My Prince Will Come
58:31 How Deep Is The Ocean?
1:04:37 Waltz For Debby

Tekst: Johan Hauknes