Innlegg

Christer Bothén tilldelas årets Jazzpris

Jazzmusikern, kompositören och konstnären Christer Bothén tilldelas Kungliga Akademiens Jazzpris 2020. Prissumman är på 100.000 svenska kronor. Christer Bothéns huvudinstrument är basklarinett, kontrabasklarinett och lutorna Donso n’Goni och Guimbri.

Christer Bothén började spela klarinett som tolvåring och studerande senare konst på Valands Konsthögskola. Under 1970-talet studerade han jägarnas musik i Mali och gnawamusik i Marocko. Under denna period jobbade han även tätt ihop med Don Cherry och Bengt Berger. Spjärnsvallet, Bitter Funeral Beer Band, Archimedes Badkar och musikerkollektivet Ett minne för livet var andra gruppformationer han medverkade i. På 1980-talet bildade Bothén gruppen Bolon Bata (senare Bolon X). Under 1990-talet startade han och ledde ensemblen Christer Bothén Acoustic Ensemble med bland andra Mats Gustafsson, Per-Åke Holmlander och Paal Nilssen-Love. Under 2000-talet är Bothén medlem i banden Goran Kajfeš Tropiques, Fire! Orchestra och Nu Ensemble. Pristagaren släpper i dagarna trippelalbumet «Ambrosia» (Thanatosis Produktion) under eget namn.

Christer Bothén tilldelas Jazzpriset för sin roll som banbrytande musiker på kontrabasklarinett, basklarinett och afrikanska stränginstrument, för sitt utforskande av musikkulturer, främst i Marocko och Mali både som kompositör och improvisatör som han alltid transformerat till en egen vital personlig jazzmusik som influerat flera generationer jazzmusiker i Sverige och internationellt.

Samtidigt prisas även den klassiska trumpetaren Håkan Hardenberger av Akedemien. Han tilldelas Kungliga Musikaliska Akademiens Interpretpris. Även det är på 100.000 svenska kronor. Hardenberger får priset”för sitt kompletta musikerskap som under 40 år berikat nationellt och internationellt musikliv. Men även för sin tekniska och musikaliska briljans som inspirerat nya generationers brassmusiker och har under sin enastående karriär bidragit till att utveckla den samtida repertoaren för sitt instrument genom otaliga tonsättarsamarbeten”.

Text: Patrik Sandberg, JAZZ/Orkesterjournalen

Skriv et svar