OSLO JAZZFESTIVAL, VICTORIA – NASJONAL JAZZSCENE, ONSDAG 14. AUGUST 2019: Taksim er en bydel i Istanbul, navngitt etter vannlinjene som i sin del fordelte vannressursene til resten av byen. Taksim Trio er også fra Istanbul, og øser fra rike kilder av tyrkiske, østlige og vestlige tradisjoner. Trioen består av klarinettisten Hüsnü Şenlendirici, Ismail Tunçbilek på bağlama, en slags lutt eller saz og Aytaç Dogan (hovedbildet) på kanun, som kan ligne på en sither. Denne kvelden byr de på høyvirtuost samspill, melodier som flyter over av melk og honning, og en finurlig blanding av musikalske impulser.
Tyrkia har en sterk klarinettradisjon, ikke minst knyttet til roma-befolkningen. Barbaros Erköse, som noen kanskje kjenner fra Anoar Brahems tidlige ECM-utgivelser, er et eksempel. Hüsnü Şenlendirici står også i denne tradisjonen. I tillegg til Taksim Trio kan han blant annet høres med Dhafer Youssef på albumet «Birds Requiem.» Şenlendirici har et register som spenner fra det silkemyke toner i chalmau-registeret – som med elektronisk oktavdobling får ekstra dybde – til intense klagerop i det lyseste. Det er et tett samspill mellom de tre, med intrikate linjer, noen vanvittige, samtidig svært presise løp, skiftende stemninger og en sareptas krukke av velklingende melodier. Tyrkisk kultur beskrives ofte som et møte mellom øst og vest, og elementer av blues, jazz og rocka riff trer frem glimtvis frem i den musikalske miksturen.
Det er lite verbal kommunikasjon, men Victoria er denne kvelden fylt med et publikum som kjenner musikken godt. Bandet holder på i nærmere halvannen time, kanskje den mest intense musikkopplevelsen på Oslo Jazzfestival så langt i år.
Tekst: Carl Petter Opsahl
Foto: Matija Puzar/Oslo Jazzfestival