Innlegg

Moldejazz med førjulsslipp

Moldejazz 2022, foregår i dagene 18. til 23. juli, og helt fram til et godt stykke ut på sommeren, kommer det til å dukke opp nye og spennende artister til festivalen. Og deres førjulsgave til det jazzhungrige publikummet er alik den alltid er når det dreier seg om Moldejazz – kvalitet og spenning i førersetet.

Artist in Residence 2022, John Zorn, tar blant annet med seg flotte Nove Cantici med Bill Frisell, i tillegg til sju andre konserter i hans residency. Og når Frisell først er i byen spiller han også med Charles Lloyd. Jazzens nye store stemme, Cécile McLorin Salvant kommer med bandet sitt. Videre kommer Ane Brun, Metteson, Bernhoft og det britiske jazzstjerneskuddet Emma-Jean Thackray.

John Zorn – Artist in Residence 2022
John Zorns residency på Moldejazz 2022 er klar med hele åtte konserter; Nove Cantici, The Hierophant, Erik Friedlander solo, New Masada Quartet, Bagatelles Marathon part I og part II, The Hermetic Organ og Simulacrum.

Emma-Jean Thackray
Den engelske scenen for jazz og beslektede herligheter har virkelig blomstret det siste tiåret. Det kanskje aller klarest skinnende stjerneskuddet for øyeblikket er multi-instrumentalisten, vokalisten, produsenten og komponisten Emma-Jean Thackray fra Leeds. Hun har lenge hatt et rykte som en forrykende liveartist med et uttrykk som evner å sette både kropp, tanke og sjel i bevegelse. I år fikk hun et internasjonalt gjennombrudd med det sterkt overskuddspregede debutalbumet «Yellow», utgitt på en underettikett av Warp. Gjennom 47 frittflytende minutter byr albumet på groovy, spirituell jazz som trekker glødende røde tråder mellom søttitallets jazz fusion, p-funk, de kosmiske utfluktene til Alice Coltrane og Sun Ra, og Beach Boys sine innovative lydbilder. Selv om musikken hennes har tydelig britisk drag så er det også naturlig å nevne henne i samme ordelag som amerikanske nåtidshelter som Thundercat, Kendrick Lamar, Kamasi Washington. Det hele er suggererende og fengende, og innehar all sprengkraft som skal til for å nå et stort publikum på tvers av sjangergrensene.

Charles Lloyd feat. Bill Frisell
I en alder av 84 har Charles Lloyd aldri vært bedre. I juli kommer han til Moldejazz i samspill med en annen legende, gitaristen Bill Frisell.
Kjennetegn for noen av de største jazzmusikerne er at de er historiefortellere. Charles Lloyd er en av jazzens fremste formidlere. Han har en unik tilstedeværelse, med en varm og lidenskapelig musikalitet som når inn til sjela hos lytterne. Spesielt på sine eldre dager har han funnet tilbake til musikkens kilde, og til en følsomhet det er vanskelig å fange i ord.
Gitarist Bill Frisell utgjør sin egen sjanger. Jazz fra det tradisjonelle til det avantgardistiske, blues, americana, country, rock med med utgjør deler av en usedvanlig bred palett. Uansett hvilket musikalsk landskap han befinner seg i, kommer hans unike tonale og instrumentale uttrykk fram. Ikke rart Arild Andersen tok ham med da han fikk sette sammen sitt drømmeband til Moldejazz i 1981, en konsert som ble smått legendarisk også gjennom livealbumet «A Molde Concert» på ECM.
Frisell gikk fortsatt på skolen da Charles Loyd på 1960-tallet startet en kvartett med ungfolene Keith Jarrett og Jack de Johnette i besetningen. Kvartetten spilt på Moldejazz i 1966 og fikk enorm respons fra publikum i en fullsatt Molde kino. Livealbumet «Forest Flower» fra Monterey Jazz Festival ble en umiddelbar klassiker med millionsalg. Dette, samt samarbeid med blueslegenden Muddy Waters. Beach Boys m.fl., skaffet Lloyd et publikum langt utover jazzfolket. Etter noen år med suksess trakk han seg tilbake og levde et anonymt liv i Big Sur, helt til pianisten Michel Petrucciani fikk ham tilbake til aktiv musikkutøvelse igjen.
Siden har Lloyd gått fra klarhet til klarhet, og turnert verden rundt med skiftende besetninger.  Som hans gamle venn fra fødebyen Memphis, Booker T (Jones) en gang sa: Charles Lloyd is a gift to the world. Nå har han og Bill Frisell satt sammen en kvartett man neppe får oppleve igjen.
Charles Lloyd – sax, fløyte, Bill Frisell – gitar, Reuben Rogers – bass, Eric Harland – trommer

Cécile McLorin Salvant
Det synes ikke å være grenser for hva Cécile McLorin Salvant kan gjøre med den fantastiske stemmen sin. Den karismatiske trettitoåringen regnes av stadig flere som jazzens vokale førstedame, og har allerede høstet tre Grammies.
Hun representerer en utvikling og fortsettelse av tradisjonen etter Bessie Smith, Billie Holiday og andre storheter. Moldejazz har forsøkt å få henne og bandet til byen i årevis, men avvikende turneplaner og pandemi har kommet i veien.
Haitifødte Cécile McLorin Salvant er en strålende historieforteller og fortolker av musikk og tekster fra ulike tradisjoner og tidsepoker, gjennom jazz, blues, vaudeville, chansons og en del attåt. Hun er velsignet med en stemmeprakt som tar oss med fra det de store dyp til ditto høyder, med en intonasjon, dynamikk og tonal variasjon som er enestående. En usedvanlig karismatisk scenepersonlighet tar publikum med på en spennende reise — som Eurwe skrev etter en konsert i Hollywood Bowl: «Cécile McLorin Salvant walked out, took the stage, and sang her heart out…whatever she sings, she tends to make her own».
Noen husker henne sikkert som medlem av septetten «Woman to Woman» på Moldejazz 2017, da mange kom ut fra konserten med stjerner i øynene etter å ha opplevd en sanger de aldri hadde hørt om. Fem år seinere har hun befestet sin posisjon som en av jazzens store stjerner, og kommer med eget band der flotte instrumentalister kler og kompletterer musikken hennes på strålende vis.

Metteson
Metteson er det musikalske hjertebarnet til Sverre Breivik, som har vært å se som skuespiller på Den Nasjonale Scene i Bergen og Nationaltheatret i Oslo. Han beskrives som et unikt talent, med en varmende sceneutstråling og en like varmende stemme. Mettesons musikk innbyr både til innsikt og drømmende virkelighetsflukt. Dette er det ultimate lydsporet både for den som tar av på dansegulvet og den som sitter hjemme og aldri kom seg ut på byen. Vi snakker ektefølt patos, melankoli og store følelser avlevert uten sjenanse og med stor troverdighet. Metteson trollbinder og overbeviser! Sigrid er selverklært fan, og under by:Larm fikk Metteson prisen for Årets Stjerneskudd og 500 000 kroner. Konserten samme sted ble også en av festivalens mest omtalte.
Pandemien har med andre ord ikke klart å sette noen stopper for gjennombruddet til denne artisten, og det stiller seg store forventninger til hva han kan oppnå det kommende året! Den ferske singelen «Under Your Shirt» fikk en pangstart da Metteson i beste sendetid var gjest hos Lindmo.

Bernhoft
Jarle Bernhoft er utvilsomt en av Norges fremste artister. Med sin sjelfulle stemme og rocka scenesjarm har han blitt allemannseie. Siden det store gjennombruddet med albumet «Solidarity Breaks» i 2011 har Bernhoft blitt en gjenganger på de internasjonale Nobelkonsertene, vunnet flere Spellemannpriser og vært headliner på alle de største norske festivalene en rekke ganger. Da albumet «Islander» fra 2015 ble nominert til en Grammy i sjangeren R&B – var det første gang en ikke-amerikaner hadde fått en nominasjon i denne kategorien.
Om det ferske albumet «Dancing On My Knees» sier Bernhoft selv at det er det mest personlige han har laget. Under både skriving og innspilling har han gått litt mer fandenivoldsk åpent til verks enn tidligere. Samarbeidspartnerne har dyttet ham ut av komfortsonen og resultatet kaller han en øvelse i å stå stilt ut, ikke bare naken, men flådd. Tittelen valgte han fordi han føler at han alltid er på vei, ned eller opp, med discokula til topps. Spør du oss så ligger alt an til at Bernhoft stadig fortsetter sin ferd oppover!

Ane Brun
Ane Brun har hatt en eventyrlig reise som artist siden debutalbumet «Spending Time with Morgan» i 2003.
Det ferske albumet «After The Great Storm» og «How Beauty Holds the Hand of Sorrow» (2020) føyer seg fint inn i gullrekka. «Directions Tour» 2015/16 demonstrerte tydelig at Ane Brun er blant våre aller beste liveartister. Siden den tid har Ane hatt ei lang rekke konserter i ulike konstellasjoner – solo, duo, med fullt band og med diverse symfoniorkester.

Og det er bare å følge med på hjemmesiden www.moldejazz.no for flere nyheter og oppdateringer framover mot festivalstart den 18. juli 2022.

(Foto: Jan Granlie)

 

Skriv et svar