Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Innlegg

R.I.P. Nils Lindberg

Pianisten, komponisten og pianisten Nils Lindberg er død. Han ble født i Uppsala, og tilhørte en familie av musikere fra Dalarna, og han utdannet seg i klassisk komposisjon ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Gjennom hele karrieren vekslet Lindberg mellom å jobbe i jazz til kormusikk og klassisk symfonisk musikk. Han skrev en rekke verk for kor og orkester samt for mindre og større konstellasjoner.

Lindbergs mest kjente komposisjoner er nok «As you are» og Shakespeare-sonetten «Shall I compare thee To A Summer’s Day» . I 1958 spilte han inn en EP med Benny Bailey på selskapet Metronome, og i 1960 EPen «Jazz in TV Time» på Columbia, i eget navn. Samme år kom gjennombruddet med albumet «Sax Appeal» (Barben) med Swedish Modern Jazz Group hvor blant andre Lars Gullin, Rolf Bäcklund og Rolf Billberg var med.

Mer enn 30 album fulgte hvor han var bandleder, blant de mest karakteristiske «Trisection» (Columbia, 1963), samt en rekke album med Alice Babs som «Music with a Jazz Flavor» (Swedish Society) og «Far Away Star» (Bluebell, 1977). «Saxes Galore» (Bluebell) med Red Mitchell og Herb Geller ble tildelt Gyllene Skivan i 1979.

Blant de senere innspillingene bør albumet «As we are» (Prohone, 2008) sammen med sangeren Margareta Bengtson nevnes, hvor også Joakim Milder og Håkan Broström medvirker. Eje Thelin, Karin Krog («As You Are» – RCA Victor 1988), Jan Allan, Idrees Sulieman, Ove Lind, Anders Burman og Lena Willemark, Gustaf Sjökvist var andre musikere han kom til å samarbeide med. Under Duke Ellingtons skandinaviske turné i 1973 spilte Nils Lindberg piano på alle konserter med bandet sitt. Etter turneen ba Ellington ham om å få jobbe med ham i USA, men Ellington døde noen måneder etter at Nils Lindberg fikk tilbudet.

Nils Lindberg døde 22. februar og ble 88 år gammel.

(Patrik Sandberg, Orkesterjournalen – JAZZ)

Skriv et svar