Den amerikanske saksofonisten Archie Shepp var en av de mest toneangivende saksofonistene på 60- og 70-tallet. Han var med på John Coltranes A Love Supreme sent i 1964, men ingen av opptakene han deltok på ble inkludert på den endelige LP-utgivelsen (de ble gjort tilgjengelig for første gang på en nyutgivelse i 2002). Imidlertid var han, sammen med John Tchicai og andre fra Four for Trane-innspillingene, med på Coltranes Ascension-innspilling i 1965, og hans plass sammen med Coltrane i spissen for avantgarde-jazzscenen ble tydelig vist på New Thing at Newport som ble utgitt på slutten av 1965.
Han var opptatt av de nye jazztrendene, fattigdom, politikk, borgerrettigheter, kultur og samfunn.
I 1965 ga han ut Fire Music, som viste de første tegnene på hans utviklende politiske bevissthet og hans stadig mer afrosentriske orientering. Albumet hentet tittelen fra en seremoniell afrikansk musikktradisjon og på originalinnspillingen inkluderte musikken opplesing av en elegi for Malcolm X.
Året etter spilte han inn platen Mama Too Tight med et helt nytt band, og det er disse to platene som nå er «pusset på» og som foreligger på denne platen fra selskapet Ezz-Thetic.
På Fire Music, som ble innspilt hos Rudy van Gelder den 16. februar og 9. mars 1965, møter vi han i et heftig møte med altsaksofonisten Marion Brown, trompeteren Ted Curson, trombonisten Joseph Orange, bassisten Reggie Johnson og trommeslageren Joe Chambers, og «Malcolm, Malcolm – Semper Malcolm» får vi med Shepp, bassisten David Izenzon og trommeslageren J.C. Moses.
Og det er et nydelig gjenhør vi får med Shepp og hans medmusikanter. Vi får Shepps låter «Hambone», «Los Olivados» og «Malcolm, Malcolm, Semper Malcolm», pluss Duke Ellingtons «Prelude To A Kiss» i enn ytterst original versjon med Shepps litt råe tenorsaksofon i front, og Jobim, Bimbel og De Morales’ «The Girl From Ipanema», som er like rå og tøff, alt servert med energi og deilig spill. Absolutt en av Archie Shepps fineste plater.
På Mama Too Tight fra 1966, møter vi han sammen med klarinettisten Perry Robinson, trompeteren Tommy Turrentine, trombonistene Grachan Moncur III og Roswell Rudd, tubaisten Howard Johnson, bassisten Charlie Haden og trommeslageren Beaver Harris.
Her får vi platen i sin helhet, innspilt i Rudy van Gelders studio den 16. august 1966, med «A Portrait Of Robert Thompson (As A Young Man)», med «Prelude To A Kiss», og de to Shepp-komposisjonene «The Break Strain – King Cotton» og «Dem Basses», før vi får tittelsporet, Fred Laceys «Theme For Ernie» og Shepps «Basheer».
Også her briljerer Shepp med utmerket tenorsaksofonspill. Han gjør Ellingtons «Prelude To A Kiss» på sin helt originale måte, og det hele er ren fryd og noe av det fineste som ble servert av jazz på 60-tallet. Det er hele veien en erergi og intensitet i spillet som fascinerer, og som hadde holdt som «ei kule» også i dagens jazz.
Med to forskjellige besetninger (eller egentlig tre), viste Shepp og hans medmusikanter veien framover i jazzen med disse to platene. Det svinger heftig, det pekes framover mot frijazzen, samtidig som de lager strålende og velorganisert musikk som det er en fryd å høre (sjekk ut «Mama Too Tight»), og det hele er bare så bra!
Plateselskapet Ezz-Thetic, som er et japansk underbruk av sveitsiske Hat Hut Records, har de senere årene gjenutgitt flere historiske plater fra denne tiden – i «oppussede» versjoner. Og denne samlingen fra Archie Shepp er noe man skal skaffe seg, om man ikke allerede har de to originalutgivelsen på Impulse!
Kraftig stimulerende!
Jan Granlie
Archie Shepp (tenor saxophone), Marion Brown (alto saxophone), Ted Curson (trumpet), Joseph Orange (trombone), Reggie Johhnson (double bass), Joe Chambers (drums), David Izenzon (double bass), J.C. Moses (drums), Perry Robinson (clarinet), Tommy Turrentine (trumpet), Grachan Moncur III (trombone), Roswell Rudd (trombone), Howard Johnson (tuba), Charlie Haden (double bass), Beaver Harris (drums)