Når man har fulgt den norske jazzen en temmelig lang periode, og de siste årene lagt merke til «udyret fra Kongsberg», den hardtslående og pågående trommeslageren Axel Skalstad, fra blant annet bandet Krokfant og Rune Your Day, blir man litt overrasket over å finne hans navn på en plate med harpe (Hanna Rabe) og akustisk gitar (Audun Aschim Steffensen). Det er liksom ikke der vi forventer å finne han! Men på den nyutgitte Lpen «Mythos» er han absolutt til stede.
Ifølge presseskrivet er dette gitaristen Audun Aschim Steffensens debutalbum, som skildrer en mystisk reise gjennom en bred musikalsk palett. De skriver også at «Mytho» introduserer den unge og talentfulle gitaristen sammen med et særegent ensemble bestående av harpisten Hanna Rabe og trommis Axel Skalstad.
Audun Aschim Steffensen er født i 1991, og han er utdannet ved Musikkhøgskolen i Oslo, hvor han har master i komposisjon og gitarspill. Ved siden av platen «Mythos» var han også med på salige Paolo Vinaccias verk «Dommedag ifølge Paulus», som han gjorde ikke så altfor lenge før han forlot denne verden.
Hanna Rabe regnes som en av de mest spennende harpistene i sin generasjon. Hun er blitt omtalt som en «lydartist» med «teknisk, virtuos fingerteknikk og en nyansert tone på alle høyeste nivå. Hun opptrer over hele verden, innenfor det mer klassiske musikklandskapet, så det var ytterst spennende å se om hun kunne stille opp med noe hørbart over Skalstads trommer.
Men det gjør hun. Unge Skalstad holder seg pent og pyntelig i tømmene, og lar de to andre «føre ordet», mens han selv kommenterer og lydlegger bakgrunnen på en fin måte.
All musikken er laget av Aschim Steffensen, med unntak av tre spor de har gjort i fellesskap, pluss en låt som er signert Skalstad. Innspillingen er gjort i Frog Studio i Hamburg i perioden 18.-21. juli i 2018, og musikken befinner seg i hovedsak et godt stykke unna den improviserte musikken vi vanligvis skriver om på salt peanuts*. Men det betyr overhodet ikke at jeg ikke har stor sans for de 13 komposisjonene de leverer på denne Lpen.
Det er ingen tvil om at dette er tre musikere som forstår hverandre godt når det gjelder å fremføre musikk. Rabe er en fremragende harpist, som «tar tak i» Aschim Steffensens komposisjoner med full kontroll. Og henns samspill med Aschim Steffensen er hele veien prikkfri. Musikken ligger i et landskap jeg gjerne skulle hørt i en kirke (hint, hint, Kongsberg jazzfestival!) eller i et kunstgalleri, hvor det er mye luft og hvor man kan gå inn i hver enkel låt og la tankene sveve av gårde. Kanskje kan man påpeke at noe av musikken kan bli litt for ensformig, men det tror jeg kommer av at dette ikke er musikk jeg hører så ofte, og derfor må konsentrere meg ekstra for å «komme inn» i det som skjer. Men i de låtene som er laget kollektivt, synes jeg de beveger seg adskillig nærmere den frie improvisasjonsmusikken, noe som er med på å gjøre platen variert og spennende.
Aschim Steffensen skriver fine komposisjoner, og de tre har på en deilig måte, gått inn i materien og laget en fin plate jeg kommer til å sette på når jeg trenger å hvile de få hjernecellene som fremdeles er tilstedeværende i «topplokket» For her er det rom for avslapning, samtidig som man skjerper sansene i noen av de kollektive «sekvensene», og med Skalstads avslutningsspor, «Proteus», svever vi inn i natten på en deilig måte.
Jan Granlie
Audun Aschim Steffensen (g), Hanna Rabe (harpe), Axel Skalstad (dr, perc, ocean harp)
1 Responses to “AUDUN ASCHIM STEFFENSEN”
axel skalstad
Hyggelig og fint skrevet, Jan!! :) …ja, jeg liker godt å spille litt lavt innimellom også.
Håper vi sees på en eller ana festival snart; krøsse det som krøsses kan av fingere og bein, haha // B-)
ta vare og beste helsing fra axel