På skive

BERNT ROSENGREN QUARTET & CHRISTINA VON BÜLOW

«Live»
PB7 039

Den svenske saksofonisten Bernt Rosengren er en av de store ikoner innenfor den svenske jazzen. Han ble født den 24. desember 1937 og han skrev sine første arrangement som 17-åring noe som førte han til Newport-festivalen med Ungdomsorkestern. Han debuterte på plate på slutten av 50-tallet og han var blant annet med på plateinnspillingene «Jazz Club 57», «The New Generation» og «Benny Bailey Quintet featuring Bernt Rosengren», og han spilte på filmmusikken til Roman Polanskis film «Knife in the Water» med den polske pianolegenden Krzysztof Komeda. På 60-tallet spilte han også med George Russell, og på 70-tallet med Don Cherry.

De senere årene har han jobbet mest med sin egen kvartett, gjerne med gjester som Knyt Riisnæs og, som denne gangen, med altsaksofonisten Christina von Bülow. I tillegg til Bülow hører vi her også pianisten Stefan Gustafson, bassisten Hans Backenroth og trommeslageren Bengt Stark. Opptakene er gjort live på Fasching i Stockholm den 10. desember 2017, og vi får seks låter gjort av amerikanske komponister.

Og det er utvilsomt en kvintett som vet hva de holder på med vi får høre. De starter med Hank Mobleys «Workout» i en fin og tilbakelent versjon. Det samme gjelder Wrubel og Magidsons «Gone With The Wind», og på begge sporene spiller von Bülow og Rosengren solier som står utrolig godt til hverandre og hvor kommunikasjonen er sømløs. Deretter får vi Green og Haymans «Body & Soul» som både von Bülow og Rosengren har spilt tusenvis av ganger før, og som «sitter i blodsystemet hos begge, Brown og Kahns «You Stepped Out Of A Dream» og Carey og Fischers «You’ve Cjanged» før de runder av settet med Stordahl, Weston og Kahns «I Schould Care».

Og hele veien er dette blitt en svært hyggelig stund med Rosengrens fine tenorsaksofonspill, sammen med den adskillig yngre, danske altsaksofonisten Christina von Bülow, som man hører rundt på de københavnske jazzklubber ofte. Nesten like ofte som bassisten Hans Backenroth dukker opp og alltid leverer plettfritt bass-spill. I tillegg synes jeg både Gustafsons pianospill og Starks trommespill passer perfekt inn i denne sammenhengen.

Det eneste jeg vil pirke litt på er lyden i Backenroths bass, som låter veldig 80-talls. Den har en litt syngende tone, men på en litt «plastisk» måte. Men det tar ikke bort den ode stemningen på platen, og hans spill er det ingenting å utsette på.

Dette er rett og slett blitt en deilig plate med be-bop servert på en tilbakelent og fin måte, uten å ta mål av seg om å skape noe nytt eller revolusjonerende. Det er rett og slett fin musikk. Og det er ikke mye som er bedre enn en klubbkveld med Bernt Rosengren Quartet! Og det gjør det hele enda bedre med å ha med dyktige Christina von Bülow i settingen. Og det må ha vært en særdeles fin kveld på Fascing denne kvelden.

Jan Granlie

Bernt Rosengren (ts), Christina von Bülow (as), Stefan Gustafson (p), Hans Bachenroth (b), Bengt Stark (dr)