På skive

BISIO / KNUFFKE / LONBERG-HOLM

«The Art Spirit»
ESP-DISK, ESP5053

Så dukket det plutselig opp en litt eldre plate, hvor vår nye favorittkornettist, Kirk Knuffke, medvirker. Det er et opptak fra 24. september 2018 i Lone Pine Road i Kingston, New York. Platen har vært ute en stund, men siden ingen av oss i salt peanuts* tidligere har fått fatt i platen, er det på tide å gjøre resten av leserskaren oppmerksom på denne spennende utgivelsen.

Musikken på de åtte sporene er tilegnet Robert Hewnri (24. juni 1865 – 12 juli 1926). Han var artist, lærer, skribent og orginiserte gruppen «The Eight» en organisasjon av kunstnere som protesterte mot den restriktive utstillings-parktiseringen fra den sterke, konservative National Academy of Design.

Bassisten Michael Bisio har siden 2009 spilt jevnlig med Matthew Shipp Trio, og han har deltatt på mer enn 100 plateinnspillinger, og godt over ti i eget navn. Han har vært en trofast musiker på en rekke festivaler og klubber, og sist han ble omtalt her på salt peanuts* var på platen «The Shape Of Things», hvor han spilte med Matthew Shipp (piano), Ricj Halley (tenorsaksofon) og Newman Taylor Baker (trommer).

Fred Lonberg-Holm har lenge vært en av de mest spennede cellistene i den amerikanske og europeiske jazzen. Han har base i Chicago, som han flyttet til i 1995. Han er mest kjent for sine mange involveringer i freejazz-prosjekter, men har o0gså medvirket på både rock-, pop- og countryinnspillinger.

Kirk Knuffke har den senere tiden dukket op som en av de nye spennende kornettistene. Vi hørte han først i et hyllest-prosjekt til Don Cherry, før han plutselig dukket opp på plate med den svenske vokalisten Josefine Cronholm og bassisten Thommy Andersson. Han har også vært å høre på noen plater med trommeslageren Whit Dickey, og gjennom hele karrieren har han vært en jazzens kameleon, som like gjerne spiller jazz fra 20-tallet som moderne freejazz.

De åtte sporene på «The Art Spirit» er, i hovedsak komponert av Bisio, men vi får også noen kollektive komposisjoner. Og selv om Bisio står som ansvarlig for noen av komposisjonene, dreier dette seg mye om fri improvisasjon fra tre musikere som ligger tett på hverandre i forståelsen av hva fritt improvisert jazz går ut på.

Bisios bass ligger et godt stykke framme i lydbildet, på samme nivå som de to andre, noe som gjør at dette føles som likeverdig musikk, og alle tre tar fram det beste i seg, og slik de følte musikken skulle fremføres denne høstdagen i 2018.

Det er spennende å høre Knuffke, som har en relativt tradisjonell tone i kornettewn, selv om hans improvisasjoner er moderne, sammen med de mer «erfarne» freejazz-musikerne Bisio og Lopnberg-Holm. Dette skaper en slags lenke fra det mer tradisjonelle til freejazzen, og gir oss original og nydelig musikk hele veien.

En nydelig plate innenfor det fritt improviserte landskapet.

Jan Granlie

Michael Bisio (b), Kirk Knuffke (cor, sopranocor), Fred Lonberg-Holm (c)

Skriv et svar