KontraSax er en duo bestående av saksofonisten og klarinettisten Christina Fuchs og bassisten Romy Herzberg. De har jobbet sammen kontinuerlig som duo siden 1990. Og musikken de lager opererer i skjæringspunktet mellom komposisjon og improvisasjon, akkurat der overgangene er flytende. De har i tillegg til å spille moderne jazz sammen, også laget musikk til både film og hørespill på radioen, så som dokumentaren «Auf der Transsib» i 2017, pluss at de har satt musikk til stumfilmer.
Fuchs kommer opprinnelig fra Muchen, og har vært å høre i en rekke tyske band opp gjennom årene, så som Fuchs Tone Orchestra, Soniq, No Tango Quartet, Flux Music og KontraSax. Romy Herzberg kommer fra Ratingen, hun har jobbet sammen med skuespillerinnen Renate Fuhrmann for å tolke tekster av Gertrude Stein og Patricia Highsmith. Hun har også spilt med Musiques Plurielles med den franske bassisten Joëlle Léandre.
«Die kunst des reisens» er en livekonsert de gjorde i forbindelse med sitt 30-årsjubileum som duo i Christuskirche i Köln den 19. september 2021. Og vi får 11 relativt fritt improviserte «strekk», som enten er «skrevet» av de to til sammen, eller at ideene har kommet fra en av de to. Og de starter med «Suite-Kontrabass die Kunst des Reisens», med Herxbergs kontrabass, hvor hennes samspill med Joëlle Léandre tydelig kan høres. Det er tydelig arbeidet med den franske bassgiganten har satt spor etter seg. Og når Fuchs kommer inn på sopransaksofon, blir vi hentet inn i en sakral stemning som passer perfekt for de to. Og derfra og fram til de avrunder med Fuchs «Shakuhachi», får vi bli med på en vakker reise med to utmerkede, kvinnelige musikere.
I andresporet legger vi merke til Fuchs fine spill på bassklarinett, som sammen med bassen gir et utmerket lydbilde som både blir lyrisk, kreativt og fint. Og introen til Fuchs er bare nydelig. Gjennomgående er dette en plate med nydelig duospill, som passer perfekt inn i et kirkerom. De to kommuniserer godt, og musikken blir på mange måter svært europeisk – og de holder god avstand til det nordiske, som tyske musikere har en tendens til å nærme seg litt for ofte.
Det er etter hvert kommet flere utmerkede, kvinnelige saksofonister og bassklarinettister fra Tyskland. Og Christina Fuchs er en av dem som utmerker seg best. Hun har fin tone i de forskjellige klarinettene og sopransaksofonen, og Herzberg har en utmerket tone i kassen, hvor spillestilen både tenderer til Lándre og, tidvis, også til Charlie Haden. Og komposisjonene, eller improvisasjonene tyder på at de to kjenner hverandre godt, og kommuniserer perfekt. De er som siamesiske tvillinger i tankegangen, og følger hverandre på en utmerket måte gjennom hele konserten.
Dette er rett og slett blitt en nydelig innspilling, og en konsert jeg mer enn gjerne skulle ha hørt, i en kirke eller et rom med litt akustikk. For på denne innspillingen synes jeg de utnytter den kirkelige akustikken på en fremragende måte.
Jan Granlie
Christina Fuchs (ss, cl, bcl), Romy Herzberg (b)